Nieuwe (?) D4 icm EGR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6976
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ben al geruime tijd aan het wikken en wegen voor een opvolger voor mijn huidige V60
Rij tegenwoordig veel korte ritten, maar heb nog nooit enig EGR probleem ondervonden (D3 5-pitter)
Nieuwe V60 is een optie.... hoe staat het met het D4 blok welke daar in ligt: (erg) gevoelig voor korte ritten en dus potentiële EGR problemen?
Of ‘gewoon’ voor een T5 gaan....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

T5 zonder twijfel. Korte ritten en D4 vea gaan niet samen. Internet en dit forum genoeg over te vinden.
De D4 is een heerlijk blok voor de lange afstanden weet ik uit ervaring, dan heb je weinig problemen.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik rij regelmatig korte ritten met mijn huidige V70 D4. 1 keer problemen gehad met de egr klep. Maar ik heb juist vanwege die korte ritten standverwarming die ik in de winter veel gebruik. Altijd een aanrader als je de D4 neemt. Maar hoeveel km per jaar rij je? Misschien toch de T5.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6976
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Rij max 12k per jaar, en veel korte ritten.
D4’s zijn in grotere aantallen (jong) te vinden, dit itt de T5. Veelal ook goedkoper....

Is standkachel een ‘remedie’ tegen mogelijke EGR problemen?
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2771
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Standkachel is niet echt handig met korte ritten, ivm bijladen accu.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Nee zeker geen remedi helaas voor de egr, er is wel minder slijtage van het blok door het opwarmen van de vloeistoffen. Begrijp je punt van de aanwezige T5 vs D4. Maar bij korte ritten neem je helaas een risico met moderne diesels, ook mbt regeneren wat op zulke korte ritten niet volledig kan plaatsvinden met storingen tot gevolg.
Hier staat simpel uitgelegd hoe een egr werkt:
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... -egr-96800

Succes met je keuze! :)
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

teebee schreef: Rij max 12k per jaar, en veel korte ritten.
D4’s zijn in grotere aantallen (jong) te vinden, dit itt de T5. Veelal ook goedkoper....

Is standkachel een ‘remedie’ tegen mogelijke EGR problemen?
Zo weinig kilometers en veel korte afstanden zijn een diesel onwaardig.
Een standkachel is zeker geen remedie tegen EGR problemen.
De kachel zorgt ervoor dat je koelvloeistof op temperatuur is.
De rest van het motorblok, bijv. motorolie, is nog steenkoud. Zodra je de motor start stopt de standkachel met verwarmen en moet de motor het vervolgens alleen zien te "redden"
Met veel korte stukken, rijden / afremmen, komt je motor niet op de juiste bedrijfstemperatuur dat is één van de oorzaken van een vervuilende EGR

Ik zat met hetzelfde probleem. Minder lange afstanden en veel door een drukke stad rijden, dus optrekken - afremmen, of op de A4 aansluiten in de file.
Had regelmatig dat als ik op mijn werk aankwam het roetfilter aan het regenereren was en ik een extra stukje kon gaan rijden.
Om die reden vorige week de V50 D2 MY2012 ingeruild voor een V40 T2 MY2017
Bijkomende reden is dat diesels steeds minder waard zijn. Vandaar dat er o.a. volop D4's te vinden zijn.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19883
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb anders een nette prijs weten te krijgen voor mijn inscription D4 V70 en ga vanaf zaterdag verder in een V90 D5.
Maar goed ik zit na 6km op 80km weg ook 30km op de snelweg en file’s kennen we hier niet tenzij egootjes elkaar tegenkomen zoals vanmorgen.
Ik heb dan voldoende marge om 20min binnendoor te rijden waar we ook gewoon door kunnen rijden.
We zitten op 35k per jaar.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Schorpioen schreef:
teebee schreef: Rij max 12k per jaar, en veel korte ritten.
D4’s zijn in grotere aantallen (jong) te vinden, dit itt de T5. Veelal ook goedkoper....

Is standkachel een ‘remedie’ tegen mogelijke EGR problemen?
Onderstaande klopt niet helemaal. Als ik de auto start en het is bv onder de 14 graden, dan kan ik gewoon handmatig de standkachel activeren en werkt ook gewoon.
En deze gaat, als de motor op temperatuur is vanzelf uit.
Zodra je de motor start stopt de standkachel met verwarmen en moet de motor het vervolgens alleen zien te "redden"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6976
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Blijft ‘behelpen’ denk ik zo als ik eea afweeg, en het evt stemmetje in mn achterhoofd mbt de EGR heb ik liever niet....
Betekent denk ik (99% zeker) dat ik toch naar de benzine ga, dan maar meer afrekenen aan de pomp en een hoger verbruik (vs aanzienlijk minder MRB)
En och... een T5 komt tenslotte ook vlot van zn plek....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

EGR uit laten zetten?

Is geen eis van de APK, eis is wel de uitstoot. Zonder EGR kan het lastiger te zijn deze te halen.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Egr uitzetten lukt helaas niet bij de vea motoren.
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

ok, dat wist ik niet.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6976
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nog een argument, dank :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19883
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het is toch eigenlijk geen keuze...
12k per jaar is automatisch benzine, tenzij je het koppel zo fijn vind van de diesel dat het wat mag kosten om diesel te rijden.
Zo heb ik een tijdje terug met een T6 awd S90 gereden en tot de conclusie gekomen dat ik de D5 awd veel lekkerder vind rijden, mooi dat het kilometrage wat ik doe ook past bij een diesel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8129
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dat is mijn idee ook, onze C70 D3 heeft na 7,5 jaar nu 98.000km, echt wel weinig om diesel te rijden, maar tijdens de Volvo Factory tour ook een C70 T5 proef gereden en wij vinden het motorkarakter van de D3 leuker dan de T5.

De XC70 doet gemiddeld 25.000km/jaar en vooral lange snelwegritten dus daar is diesel toch wel leuker ook qua verbruik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6976
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Yep, koppel is heeeel fijn, maar zo blijft er altijd leuk leuker leukst leukstst leukststst etc...
En het is uiteindelijk een luxe probleem.
Ik maak te weinig lange ritten dan lekker is voor een moderne diesel; de EGR hijgt daarbij in je nek.
En die T5 heeft inderdaad een ander karakter, maar zeker niet minder leuk, gewoon anders. En ik denk dat dat snel went, zeker wanneer je in zo’n fraaie zetel in een dito koets zit met allerhande lekkernijen om je heen ;-)
Heb inmiddels een T5 op het oog, nieuw op voorraad... niks niet lange levertijden :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Dat wat betreft de standkachel is niet waar.
Standkachel is wel degelijk een extra hulpmiddel. Ten eerste verwarmt hij inderdaad koelwater maar ook deels de motor/olie. Maar ook nadat de auto is gestart blijft hij meehelpen het motorblok eerder te verwarmen. Dit is zelfs een keuze in het menu (of je dit wilt of niet).
Wat betreft de accu: de standkachel werkt grotendeels op diesel. Alleen de fan gebruikt de accu. Nog nooit problemen met de standkachel gehad wat betreft accu. Ook niet bij korte ritten.
En zoals ik al eerder zei slechts eenmaal een egr klep probleem gehad en dat was een bekend euvel dat na een modificatie verholpen was.
Maar niettemin 12000 km....ik zou wachten op een leuke tweedehandse T5.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6976
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Reeds een nieuwe op het oog....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”