Kort verslag: C30 1.6D en T5

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Spookyfish
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.12.2006 - 17:53

Deze week heb ik twee keer in een C30 gereden. Een 1.6D en een T5.

Achtergrond:
Ik rij nu een 2004 MINI Cooper (benzine, automaat) en die gaat er in september uit. Ben op zoek naar een diesel + automaat. De kans dat MINI hierme komt is klein schat ik zelf, en ik ben niet kapot van het nieuwe (2007) interieur van de nieuwe nieuwe MINI.

Zo kwam ik o.a. op de S40/V50 en nu C30 uit. Ruimte heb ik niet nodig dus een C30, dat moet beter kunnen rijden dan een S40/V50.

De 1.6D is een aangenaam vlotte (maar voor mij te langzame) auto. Erg fijne stoelen, bediening van radio, etc. De auto is rustig/stil. Het onderstel is inderdaad niet verkeerd. De auto heeft bij lange na niet het gedrag (en vooral de communicatie van de MINI) en ook niet het directe stuurgedrag, maar kan desondanks verrassend snel de hoek om (al voel je niet wat er grip-technisch gezien allemaal gebeurt). Deze 1.6D had het standaard (dynamisch?) onderstel met 16" wielen.

De T5 stond op het verlaagde onderstel met 18". Dit rijdt nog steeds comfortabeler dan mijn MINI (sportonderstel + 15"). De motor is nadrukkelijker aanwezig dan de 1.6D, maar dat klinkt best ok en dit wat een automaat dus erg weinig toeren bij constante snelheid en dan is de auto dus stil. Veel stiller dan mijn MINI in elk geval met z'n Chrysler blok.

Qua wegligging kan je heel ver gaan voordat de grip van deze 18" ophoud, maar de auto vertelt je niet zoveel daarover. Het sturen gaat ook veel minder direct (je moet meer draaien voor dezelfde stuuruitslag). Ik kan niet helemaal beoordelen of een 118i of 320d (vorig model) je meer vertellen. De 118i wel denk ik, de 3 weet ik niet. Het zijn beiden (C30 en 3-serie) auto's die veel meer wegen dan de MINI.

De T5 is wel veel geschikter voor slecht wegdek en drempels dan de MINI, dus ik denk dat het al-met-al een betere trade-off is dan de MINI. De T5 is vlot, meer dan dat zelfs.
Daanh78
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 18.05.2006 - 00:19
Locatie: Heerhugowaard

Ik zou voor de T5 gaan ;)

Zelf rij ik de 1.6D V50 modeljaar 2007. Hele fijne auto met genoeg vermogen. Maar net wat je zegt, bij illegale snelheden op de snelweg kom je wat tekort.

Qua gevoel kan ik niets zeggen over de Mini. Ik kan wel over de Volvo zeggen dat na een tijdje ermee gereden te hebben en aan de auto gewend te zijn, dat je wel goed weet wat hij doet.

Ik heb voordat de V50 kwam ruim een jaar met de nieuwe Focus gereden. Tegenwoordig pak ik de klaverbladen rond Amsterdam net zo hard met de V50 en op een maserati na (uitslover!) heeft niemand mij bij kunnen/willen houden. Dat is dan weer het voordeel dat ik de banden niet zelf hoef te betalen hehehe.
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Spookyfish
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.12.2006 - 17:53

T5? Nee dat is onbetaalbaar bij 35dkm... de testauto stond op 16.8l/100km gemiddels (na 250km). Mijn MINI doet 11l/100km en dat vind ik al te veel. Ik denk dat de D5 niet voor de T5 onderdoet, dus dat is mijn 1e keus (maar is nog geen demo van).
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Plezier mag wat kosten he!!
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Spookyfish schreef:T5? Nee dat is onbetaalbaar bij 35dkm... de testauto stond op 16.8l/100km gemiddels (na 250km). Mijn MINI doet 11l/100km en dat vind ik al te veel. Ik denk dat de D5 niet voor de T5 onderdoet, dus dat is mijn 1e keus (maar is nog geen demo van).
Als je op zoek bent naar de combinatie diesel + automaat is de D5 overigens je enige keus. De 1.6 en 2.0 diesels worden niet met automaat geleverd.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Spookyfish
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.12.2006 - 17:53

Ja ik weet dat dat de enige combinatie is. Qua performance spreekt me dat overigens wel aan :) Ben overigens benieuwd naar foto's van de 1e afleveringen straks in januari.

Alleen de versie met 18" en sportonderstel heeft een voor mij acceptabele ruimte tussen wielkast en band, waarbij hij achter nog iets hoger op z'n poten staat (3 vingers) dan voor (2 vingers). Bij 17" wordt dat gat al groter (bandenmaat is kleiner) en zonder sportonderstel vind ik het niet meer mooi. Gelukkig vind ik de 18" met sportonderstel ook het beste bij mij passen (nu MINI Cooper).
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Spookyfish schreef:
Bij 17" wordt dat gat al groter (bandenmaat is kleiner)
Dat zit in je hoofd want de omtrek is precies hetzelfde, dat MAG zelfs niet meer dan 2% afwijken..
18" kan mooier zijn, dat dan weer wel.

En het sportonderstel kan het verschil maken.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Spookyfish
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.12.2006 - 17:53

Nee, niet in mijn hoofd, ik heb het nagemeten bij de dealer (met vingerdiktes).

De omtrek is niet precies hetzelfde:

Wheel mm % " d ∆d %∆d ∏d
16 205 55 16 63,20 - 0,0% 198,6
17 205 50 17 63,69 0,49 0,8% 200,1
18 215 45 18 65,08 1,88 3,0% 204,5

M.a.w. het 18" wiel heeft een diameter die 1,39cm groter is dan de 17" versie. Dus de helft daarvan (0,7cm) helpt mee de opening van de wielkast te verkleinen. Bij 18" vs 16" is het verschil nog iets groter.

Dat is dan bij benadering want diverse banden merken/typen hebben iets andere hoogte, zelfs bij dezelfde maat door invloed van bandenspanning, standaard profieldiepte, etc.
Plaats reactie

Terug naar “C30”