Met het oog op de aanschaf van een privé PHEV heb ik de volgende vraag.
Wie laad de auto thuis op via het stopcontact, of hebben jullie braaf een laadpaal in de voortuin staan?
Ik lees her en der verhalen over gesmolten bedrading omdat de huis-tuin-keuken stopcontacten niet geschikt zouden zijn voor langdurig veel stroom leveren.
Volgende maand is de overdracht van mijn nieuwe woning en nu doet het toeval zich voor dat de huidige bewoner een mooi dubbel stopcontact aan de voorgevel gemonteerd heeft op 4 meter afstand van de oprit, met een schakelaar in de meterkast. Dus ik dacht meteen "kaasje", hoef ik daar niets meer voor te regelen. Maar als jullie het afraden om een normaal stopcontact te gebruiken, dan kan ik de NUON altijd nog inschakelen om een oplaadpunt te plaatsen.
Thuis laden
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3940
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Als je op maximaal 13A laadt, is er niets aan de hand. Je kan desnoods op 8 of 10A laden als de stekker te warm zou aanvoelen.arnold_w schreef: Met het oog op de aanschaf van een privé PHEV heb ik de volgende vraag.
Wie laad de auto thuis op via het stopcontact, of hebben jullie braaf een laadpaal in de voortuin staan?
Ik lees her en der verhalen over gesmolten bedrading omdat de huis-tuin-keuken stopcontacten niet geschikt zouden zijn voor langdurig veel stroom leveren.
Volgende maand is de overdracht van mijn nieuwe woning en nu doet het toeval zich voor dat de huidige bewoner een mooi dubbel stopcontact aan de voorgevel gemonteerd heeft op 4 meter afstand van de oprit, met een schakelaar in de meterkast. Dus ik dacht meteen "kaasje", hoef ik daar niets meer voor te regelen. Maar als jullie het afraden om een normaal stopcontact te gebruiken, dan kan ik de NUON altijd nog inschakelen om een oplaadpunt te plaatsen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5169
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
De snoerladers laden idd max 13 amp en hebben zelfs een temp bewaking in de stekker. Sowieso is er niets aan de hand als het stopcontact volgens de regelen der kunst en met 2.5 mm2 is aangesloten er is voldoende apparatuur dat eenzelfde vermogen trekt. Je zou het stopcontact even open kunnen maken als je in plaats van een bruin een zwart draadje ziet moet je gaan opletten dan hebben ze een schakeldraad gebruikt van de schakelaar naar de wcd en die zijn meestal 1,5 mm2 dat wordt wat krap bij continu een hogere stroom.
Ik laad overigens meestal 9 amp heb toch tijd zat en gebruik een simpele wallbox met vast snoer is makkelijker dan elke keer een snoer afrollen. Zo'n wallbox kan je gewoon aansluiten op een CE campingstopcontact die je zou kunnen plaatsen ipv of naast de wcd die al buiten is opgehangen.
Ik laad overigens meestal 9 amp heb toch tijd zat en gebruik een simpele wallbox met vast snoer is makkelijker dan elke keer een snoer afrollen. Zo'n wallbox kan je gewoon aansluiten op een CE campingstopcontact die je zou kunnen plaatsen ipv of naast de wcd die al buiten is opgehangen.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3129
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Waarom zou je geen laadpaal nemen? Zo duur zijn ze nu ook weer niet. Zeker als het stopcontact voor het huis al met de juiste bedrading is aangesloten en gezekerd. Vaste draad eraan en je hebt er geen omkijken meer naar.
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32972
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En er zijn al wat mensen die afscheid hebben genomen van een stekker auto...
https://link.marktplaats.nl/m1163966960
https://link.marktplaats.nl/m1163966960
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5169
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
je kan ook de schakelaar even openmaken dat is nog makkelijker en dan zie je de bedrading van en naar de wcdarnold_w schreef: Bedankt voor de tips zover. Ik zal zeker het stopcontact even checken op juiste bedrading.
Ik heb in feite ook tijd zat om te laden, ben meestal rond 16:00 thuis en de volgende morgen pas weer om 5:30 weg.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3940
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ja, de ampera's van het eerste uur (lease) zijn allang weg uit onze wijk en geleidelijk verdwijnen de foutlanders...Paul schreef: En er zijn al wat mensen die afscheid hebben genomen van een stekker auto...
https://link.marktplaats.nl/m1163966960
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32972
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja daarom dus hou MP in de gaten, zeker particulieren die niks met BTW teruggave etc te maken hebben ideale plek voor een laadpaal. Zou er wel eentje nemen met kabel =!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
Ook met 1.5 mm² is er geen probleem.NielsPHEV schreef: De snoerladers laden idd max 13 amp en hebben zelfs een temp bewaking in de stekker. Sowieso is er niets aan de hand als het stopcontact volgens de regelen der kunst en met 2.5 mm2 is aangesloten er is voldoende apparatuur dat eenzelfde vermogen trekt. Je zou het stopcontact even open kunnen maken als je in plaats van een bruin een zwart draadje ziet moet je gaan opletten dan hebben ze een schakeldraad gebruikt van de schakelaar naar de wcd en die zijn meestal 1,5 mm2 dat wordt wat krap bij continu een hogere stroom.
Ik laad overigens meestal 9 amp heb toch tijd zat en gebruik een simpele wallbox met vast snoer is makkelijker dan elke keer een snoer afrollen. Zo'n wallbox kan je gewoon aansluiten op een CE campingstopcontact die je zou kunnen plaatsen ipv of naast de wcd die al buiten is opgehangen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Alles valt of staat met de kabellengte.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Inmiddels ook mijn eigen energiecentrale besteld, met 6000 kWu per jaar toch wel de moeite om eens naar zonnepanelen te gaan kijken.
En aangezien elektrisch rijden toch de toekomst heeft, zeker ook na de V60 een prima investering.
ROI op de installatie is iets meer dan 6 jaar, zo lang verwacht ik ook wel met de V60 te gaan doen (misschien wel langer).
Laadpaal ben ik nog niet over uit, op MP zie ik niet veel bijzonders voorbij komen en nieuw ben je zonder installatie al 800,= verder.
Aangezien ik alle tijd heb kan ik prima volstaan met een schuko lader voor 300,= en ben ik ook flexibeler onderweg en tijdens vakanties.
En aangezien elektrisch rijden toch de toekomst heeft, zeker ook na de V60 een prima investering.
ROI op de installatie is iets meer dan 6 jaar, zo lang verwacht ik ook wel met de V60 te gaan doen (misschien wel langer).
Laadpaal ben ik nog niet over uit, op MP zie ik niet veel bijzonders voorbij komen en nieuw ben je zonder installatie al 800,= verder.
Aangezien ik alle tijd heb kan ik prima volstaan met een schuko lader voor 300,= en ben ik ook flexibeler onderweg en tijdens vakanties.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tqam
- 3rd Gear member
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 10.11.2016 - 15:06
Ik heb zelf een new motion laadpaal gekocht.
11 kw, werkt prima.
Wat betreft zonnenpanelen.
Als je veel laad is een zonnenpaneel een slechte investering.
Boven de 10000 kwh per jaar betaal je geen energie belasting meer.
De prijs per Kwh daalt dan van rond de 16,9 cent naar ongeveer 4 cent.
Je terugverdien tijd wordt dan ver viervoudigd.
11 kw, werkt prima.
Wat betreft zonnenpanelen.
Als je veel laad is een zonnenpaneel een slechte investering.
Boven de 10000 kwh per jaar betaal je geen energie belasting meer.
De prijs per Kwh daalt dan van rond de 16,9 cent naar ongeveer 4 cent.
Je terugverdien tijd wordt dan ver viervoudigd.
Volvo XC90 T8 Inscription My 2018 2018 - Onyx Black Full Options Luchtvering, 21 inch, B & W, Dab+, Zwarte hemelbekleding, Keyless, Neerklapbare Hoofdsteunen, Getint glas, Boodschappentas houder, Massage stoelen en 21 inch (zelfde als de zomerwielen ) Winterbanden, Digitale TV, Media Server, Luxury en Scandivia line Blis 360 camera, Donkere Achterramen
Volvo XC90 T8 Inscription Onyx Black 2017 -2018
Volvo XC70 3.2 Summum Oyster Grey Pearl 2008 - 2016
Volvo XC90 T8 Inscription Onyx Black 2017 -2018
Volvo XC70 3.2 Summum Oyster Grey Pearl 2008 - 2016
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Je hebt wel een heel groot huishouden nodig om meer dan 10 MWh per jaar te verbruiken. Zelfs met 2 elektrische auto's kom je daar niet aan.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Eeuh, je betaalt gewoon 17 cent voor de eerste 10000KW, pas daarna wordt het wat goedkoper.Tqam schreef: Ik heb zelf een new motion laadpaal gekocht.
11 kw, werkt prima.
Wat betreft zonnenpanelen.
Als je veel laad is een zonnenpaneel een slechte investering.
Boven de 10000 kwh per jaar betaal je geen energie belasting meer.
De prijs per Kwh daalt dan van rond de 16,9 cent naar ongeveer 4 cent.
Je terugverdien tijd wordt dan ver viervoudigd.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Mijn normale verbruik is momenteel 3000 kWh, ik verwacht iets meer te gaan verbruiken a.g.v. extra apparatuur in het nieuwe huis en daar komt de PHEV nog bij.
Als ik uit ga van 6x per week laden a 8 kWh, dan verbruik ik per jaar 2500 kWh voor de auto, dus totaal 6000 kWh.
Bij een zonnepanelen installatie wordt uitgegaan van ca 80% opbrengst t.o.v. je verbruik, dus een systeem die ongeveer 4800 kWh opbrengt is dan zeker wel rendabel en blijft ver onder de industriële waarden.
Mijn gekochte systeem levert 5000 kWh en mijn kWh prijs is 0,176, dus heb ik mijn investering er na 7 jaar wel uit.
Rendement is ca 12%, maar je kunt het natuurlijk ook op de spaarrekening zetten tegen 0,1%
In mijn geval dus geen slechte investering, nog even uitgegaan van gelijkblijvende levertarieven, want voor de toekomst heb je er alleen maar meer profijt van met stijgende tarieven (conservatief ca 1,5% per jaar)
Fossiele brandstoffen zijn over 10 jaar niet echt interessant meer, steeds meer auto's gaan op stroom rijden, de vraag wordt groter en dus zullen de stroomtarieven alleen maar verder stijgen.
Door zelf in je stroombehoefte te voorzien heb je daar tegen die tijd niets meer mee te maken en betaal je nog een paar tientjes aan vastrecht en een beetje afname.
Als ik uit ga van 6x per week laden a 8 kWh, dan verbruik ik per jaar 2500 kWh voor de auto, dus totaal 6000 kWh.
Bij een zonnepanelen installatie wordt uitgegaan van ca 80% opbrengst t.o.v. je verbruik, dus een systeem die ongeveer 4800 kWh opbrengt is dan zeker wel rendabel en blijft ver onder de industriële waarden.
Mijn gekochte systeem levert 5000 kWh en mijn kWh prijs is 0,176, dus heb ik mijn investering er na 7 jaar wel uit.
Rendement is ca 12%, maar je kunt het natuurlijk ook op de spaarrekening zetten tegen 0,1%
In mijn geval dus geen slechte investering, nog even uitgegaan van gelijkblijvende levertarieven, want voor de toekomst heb je er alleen maar meer profijt van met stijgende tarieven (conservatief ca 1,5% per jaar)
Fossiele brandstoffen zijn over 10 jaar niet echt interessant meer, steeds meer auto's gaan op stroom rijden, de vraag wordt groter en dus zullen de stroomtarieven alleen maar verder stijgen.
Door zelf in je stroombehoefte te voorzien heb je daar tegen die tijd niets meer mee te maken en betaal je nog een paar tientjes aan vastrecht en een beetje afname.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Stijgende stroomtarieven zijn een rekenkundige truck van zonnepaneelverkopers. In de 5 jaar dat ik de panelen heb liggen is de stroomprijs alleen maar gedaald. Dan nog zijn de panelen een goede investering, alleen is de terugverdientijd eerder 12 jaar dan 7.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
De leveranciers rekenen veelal te rooskleurig met 0,23 en schotelen je dan een terugverdientijd voor van 5 jaar.
Ik heb daar tijdens mijn offerte aanvragen al op gewezen en gevraagd een reële berekening te maken o.b.v. "normale" tarieven.
Ik denk dat de meeste klanten nog steeds teveel betalen, zo'n 0,20 gemiddeld, maar ik heb gerekend met 0,176 (mijn nieuwe tarief na overstap) en dan zijn de beelden wat duidelijker.
En idd ook dan nog steeds een goede investering, niet alleen in je portemonnee maar ook in groene energie.
Ik heb daar tijdens mijn offerte aanvragen al op gewezen en gevraagd een reële berekening te maken o.b.v. "normale" tarieven.
Ik denk dat de meeste klanten nog steeds teveel betalen, zo'n 0,20 gemiddeld, maar ik heb gerekend met 0,176 (mijn nieuwe tarief na overstap) en dan zijn de beelden wat duidelijker.
En idd ook dan nog steeds een goede investering, niet alleen in je portemonnee maar ook in groene energie.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tqam
- 3rd Gear member
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 10.11.2016 - 15:06
Klopt. Ik zit nu op 8000 kwh pj.
Volvo XC90 T8 Inscription My 2018 2018 - Onyx Black Full Options Luchtvering, 21 inch, B & W, Dab+, Zwarte hemelbekleding, Keyless, Neerklapbare Hoofdsteunen, Getint glas, Boodschappentas houder, Massage stoelen en 21 inch (zelfde als de zomerwielen ) Winterbanden, Digitale TV, Media Server, Luxury en Scandivia line Blis 360 camera, Donkere Achterramen
Volvo XC90 T8 Inscription Onyx Black 2017 -2018
Volvo XC70 3.2 Summum Oyster Grey Pearl 2008 - 2016
Volvo XC90 T8 Inscription Onyx Black 2017 -2018
Volvo XC70 3.2 Summum Oyster Grey Pearl 2008 - 2016
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Zelf gebruik ik een normaal stopcontact voor het laden van mijn V60 PIH. De laadkabel kost helaas wel flink wat maar het werkt prima op 6 of 10 A. Meer doet de kabel niet die ik gekocht heb. De laadkabel die ik gebruik is een Ratio Mobiele lader type 2 naar schuko - 10 meter
Die 10 A is ruim voldoende om de volgende ochtend weer met een volle accu te kunnen vertrekken.
Die 10 A is ruim voldoende om de volgende ochtend weer met een volle accu te kunnen vertrekken.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km