Omdat ik sinds een jaar mijn auto nauwelijks voor woon-werk gebruik en die soms een paar weken stilstaat, ben ik bang dat de accu hier erg onder lijdt. Daarom wil een acculader kopen en een paar keer per jaar de accu vol te laden.
Ik heb een C30 met een start/stop systeem. Ik zit aan bijv. deze lader te denken. Maar nou zie ik dat Ctek een speciale start/stop lader heeft. Die is alleen wel 2x zo duur. Is dat het geld waard, of maakt het niet veel uit?
Acculader
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21.05.2016 - 19:20
Laatst gewijzigd door MaartenC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C30 D2, R-design, professional+winter line, 2012
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Een lang stilstaande auto-accu aan een druppellader hangen is altijd een goed idee. Voor het SS systeem worden inderdaad speciale accu's gebruikt (AGM/gel) omdat die normaal gesproken een hogere startstroom kunnen leveren en wat beter tegen diepontlading kunnen. Maar om daar nu een speciale lader voor te benoemen, klinkt mij een beetje als een marketingstunt. Een goed ladertje kan de accu herkennen en de laadkarakteristiek daarop aanpassen.
Ik heb geen ervaring met de beide voorgestelde laders, maar als ik snel even in de specs kijk, lijkt mij de eerstgenoemde als onderhoudslader voldoende... Maar bij mij geen garantie!
Ik heb geen ervaring met de beide voorgestelde laders, maar als ik snel even in de specs kijk, lijkt mij de eerstgenoemde als onderhoudslader voldoende... Maar bij mij geen garantie!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Die eerste is geschikt voor motrfietsen, niet voor een auto accu. De laadstroom is veel te laag. Als je de accu een nacht aan de lader laat staan met deze is de accu de volgende ochtend nog lang niet vol.
Koop een CTEK met met programma voor AGM accu (hebben ze volgens mij allemaal) en een laadstroom van minimaal 5 ampere. Mag natuurlijk ook een ander merk zijn.
Accu's zijn rare dingen, en met de juiste lader kun je echt de levensduur verlengen.
Een goede lader kan de accu laden als deze leeg is, maar schakelt over op onderhoudsladen bij het bereiken van 100% lading.
Koop een CTEK met met programma voor AGM accu (hebben ze volgens mij allemaal) en een laadstroom van minimaal 5 ampere. Mag natuurlijk ook een ander merk zijn.
Accu's zijn rare dingen, en met de juiste lader kun je echt de levensduur verlengen.
Een goede lader kan de accu laden als deze leeg is, maar schakelt over op onderhoudsladen bij het bereiken van 100% lading.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Maar het doel was niet "vol maken" maar "vol houden" en dat kan volgens mij prima met een klein druppelladertje! Vooropgesteld, dat ik m'n caravanaccu ook met een CTEK 1800 op peil houdt, maar die geeft tijdens de "vol" periode maar een heel lage onderhoudslading af (0,4 A max).
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
ik zou voor een grotere kiezen. Een auto accu is wat anders als een motorfiets accu. Ben het met je eens dat de druppellader een accu wel vol kan houden, maar een accu is nooit helemaal vol. Als je er dus een lader aan hangt die de accu eerst kan opladen en vervolgens druppelen om vol te houden is dat beter voor je accu.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21.05.2016 - 19:20
Bedankt voor jullie reacties!
@Edraket: die Tecmate 2 is inderdaad te slap. Als ik er één zou nemen, ga ik voor de Ctek 5 amp, die is voor 70,- bij amazon te krijgen.
Maar ik twijfel nu of ik wel een lader wil. Een uurtje rijden is voor mij makkelijker dan een lader aansluiten, want ik woon niet op de begane grond, en moet dus ofwel de accu eruit halen, of met een verlengsnoer in de weer gaan en de auto voor mijn huis parkeren.
Misschien heeft een goede lader het voordeel dat ie een speciaal programma heeft om de accu van kristallen te ontdoen (die vormen zich als ie ontlaadt).
@Edraket: die Tecmate 2 is inderdaad te slap. Als ik er één zou nemen, ga ik voor de Ctek 5 amp, die is voor 70,- bij amazon te krijgen.
Maar ik twijfel nu of ik wel een lader wil. Een uurtje rijden is voor mij makkelijker dan een lader aansluiten, want ik woon niet op de begane grond, en moet dus ofwel de accu eruit halen, of met een verlengsnoer in de weer gaan en de auto voor mijn huis parkeren.
Misschien heeft een goede lader het voordeel dat ie een speciaal programma heeft om de accu van kristallen te ontdoen (die vormen zich als ie ontlaadt).
C30 D2, R-design, professional+winter line, 2012
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 17.05.2017 - 21:54
Hier ook even posten, niet onbelangrijk!
Bij het negeren van het volgende valt het
Start/Stop-systeem mogelijk tijdelijk uit na
aansluiting van een externe startaccu of
acculader:
• De minpool van de startaccu in de auto
mag nooit worden gebruikt voor aansluiting
van een externe startaccu of
acculader – alleen het autochassis
dient als massapunt te worden gebruikt.
Zie het gedeelte “Starten met hulpaccu”
voor een beschrijving van de locatie van de
kabelklemmen en de manier van aansluiten.
Bij het negeren van het volgende valt het
Start/Stop-systeem mogelijk tijdelijk uit na
aansluiting van een externe startaccu of
acculader:
• De minpool van de startaccu in de auto
mag nooit worden gebruikt voor aansluiting
van een externe startaccu of
acculader – alleen het autochassis
dient als massapunt te worden gebruikt.
Zie het gedeelte “Starten met hulpaccu”
voor een beschrijving van de locatie van de
kabelklemmen en de manier van aansluiten.