Motorolie Castrol of Shell

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

En hoe meet jij de dikte van een 5w40,5w40,of 0w40 op bedrijfstemperatuur,jij hebt een laboratorium thuis?
De verschillen van een motorolie zijn voor ons als eindgebruiker niet te meten,als Volvo een keer besluit om een andere olie te gebruiken zullen ze daar een gegronde reden voor hebben.
De Don® logisch™.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

BlackSpider schreef: Dus gaat het hier om specificaties.
De 0W30 heeft/haalt betere resultaten in de testen bij een koude motor. 5w30 of 0w30, beide met een A5/B5 specificaties zullen op bedrijfstemparatuur allebei voldoen.

Is een A3/B4 slecht? Nee, met de A3/B4 zul je alleen niet de brandstofbesparing realiseren die je onder ideale omstandigheden wel met een A5/B5 kan behalen. Sterker nog, op het gebied van voorkomen van slijtage zal een A3/B4 over het algemeen beter presteren.

De blokken waar we het hier over hebben kunnen over het algemeen prima op een A3/B4 draaien. Let wel, bij de aller nieuwste blokken ligt dit iets genuanceerder en komen in sommige gevallen ook de ACEA "C" eisen om de hoek kijken en kan het ook zijn dat je echt een A5/B5 moet hebben, dan wel C1, C2 of C3.
Dit snap ik niet, de codering (A3/B4 of A5/B5) van de olie heeft toch niets met het verbruik te maken, dat wordt bepaald door de viscositeit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Alle fabrikanten zijn verplicht standaard testen te doen en de resultaten beschikbaar te stellen in een rapport. Deze is als TD beshikbaar bij alle oliefabrikanten. Prof's kunnen deze opvragen bij hun leveranciers. Daarnaast zijn ze tegenwoordig vaak in te zien op de website van de leveranciers. In duitsland zelfs verplicht. Dus je hoeft zelf niet te testen :police:

Hierbij een voorbeeld een openbaar TD:
https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P000339 ... db=web.nsf

Viscositeit zegt niet per definitie iets over het gehele vebruik en op basis van TD's kan je dus een smeerkeuze maken.
Wel is het zo dat een 0w.. of 5w.. dunner is bij een koude start dan bijvoorbeeld een 10w.. of 15w.., er zal dus eerder een goede smeerfilm bij een koude motor worden bereikt waardoor er minder slijtage ontstaat en minder verbruik bij koude motor is. Daarom is het ook niet per definitie dat een dunnere olie slecht zou zijn voor oudere motoren.

Fabrikanten kijken bij de ontwikkeling van een nieuw blok naar tolleranties die zij kunnen hanteren bij het huidige gamma aan smeermiddelen welke een ACEA / API normering hebben. Wetgeving schrijft ook voor dat een nieuwe motor tenminste moet kunnen lopen op een bestaande ACEA / API norm, dit neemt echter niet weg dat fabrikanten zelf een andere norm mogen hanteren welke voor bijvoorbeeld meer brandstof besparing zorgt (betere milieu prestaties) en gericht is op een specifieke motor. Deze smeernormen kunnen dan worden vastgelegd in fabrikant specifieke normering, bijvoorbeeld BMW LL-04 etc etc.

In de A5/B5 olie is een brandstof besparend additief toegevoegd. De A3/B4 richt zich met het additievengamma op het voorkomen van slijtage.

In onderstaande link het e.e.a. in begrijpelijk taal uitgelegd voor garagehouders en mensen die werkzaam zijn in de automotive. Voor ons mooi leesvoer.

http://www.tribolex.nl/acea.html
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... ddelen.pdf
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Dank voor nogmaals een zeer waardevolle bijdrage! Olieguru blackspider ;-)
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Brandstofbesparing heeft alles met viscositeit te maken, en met niks anders. De viscosoteit is de enige factor die de wrijving in de motor bepaald (er vanuit gaande dat de olie zijn werk doet). De brandstof besparende oliesoorten zijn zonder uitzondering olie soorten met een lage viscositeit bij hoge temperaturen.
Om een olie 0W-30 te noemen zijn er wel degelijk normen waar de fabrikant zich aan dient te houden. Ben het dus niet met je stelling eens dat een A3/B4 olie een hoger verbruik zal geven dan een A5/B5. Dat is gewoon onjuist. Er zijn olie soorten A3/B4 en A5/B5 in 0W-30 verkrijgbaar en zullen een identiek verbruik geven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

@Edraket, zoals je in de linkjes kunt lezen is dit toch echt het geval, dit is vaklitaratuur en niet op een of ander forum te vinden.

Met de 0w..'s behaal je wel (ongeacht A3 of A5) een besparing bij de koude start t.o.v. bijvoorbeeld een 10w..,hier is geen spelt tussen te krijgen O-) 8-)
De toevoegingen in de basis olie bepalen uiteindelijk wel welke eigenschappen een eindproduct heeft.

Een mooi voorbeeld is ford (blokken liggen ook in sommige volvo's, maar volvo hanteerd een ander smeeradvies), standaard wordt daar voor de meeste blokken tot een bepaald jaar een 5w30 met A5/B5 specificaties voor geschreven ivm met het brandstofverbruik. Zo staat het ook in de consumenten handleidingen.
Nu komt de maar, tot een bepaald bouwjaar (weet even niet precies welke, maar is vast en zeker terug te vinden) adviseerde ford om voor taxi's. politievoertuigen en langdurig autobahn niet te kiezen voor een 5w30 A5/B5, maar voor een A3/B4 omdat deze zorgt voor een betere smering bij intensief gebruik. Voetnoot van ford in de handleidingen: "Een A3/B4 olie heeft een negatief effect op het brandstof verbruik".

De aditieven voor de smeerfilm bij een A5/B5 olie (met dus een hele lage wrijvingsweerstand) houden het minder lang vol dan de aditieven van een A3/B4 olie. Het nadeel van de A3/B4 is dat deze sterkere film een negatief effect heeft op het verbruik.

Nogmaals, vergelijk eerst maar eens een aantal TD's voordat je stelling neemt dat een 0W.. per definitie zorgt voor een lager brandstof verbruik. De 0W..'s met de specificaties A3/B4 zorgen alleen voor een lager verbruik bij de koudestart, rijd je veel lange stukken en gaat de motor pas na een aantal uur uit, dan wordt er geen extra besparing gerealiseerd t.o.v. een 5W.. of een 10W..met ook de specificatie A3/B4.
Er kan wel verschil ontstaan tussen olie A met een A3/B4 specificatie t.o.v. olie B met een A5/B5 specificatie op bedrijfstemparatuur. De A5/B5 zal dan zuiniger zijn.

Er zou wel een verschil in verbruik kunnen ontstaan op bedrijfstemparatuur tussen een ..W30 en een ..W40.

De enige reden waarom er momenteel veel dunne smeermiddelen op de markt komen is dat dit een voordeel oplevert in de koude testcyclus van nieuwe auto's. Het kost oliefabrikanten serieus geld om dunnere middelen te ontwikkelen. Echter de milieu eisen worden steeds strengen en elke mgram minder uitstoot is van belang voor de fabrikanten. Oliefabrikanten zetten hun ontwikkelingen dus vol in op dunnere smeermiddelen en moeten alles uit de kast halen om met aditieven de smering te kunnen waarborgen. En autofabrikanten zoeken naar sterkere legeringen die minder smering behoeven en minder wrijving geven.

De huidige producten hebben ook nog eens "C" specificaties die ook weer bepaalde eigenschappen hebben. Dus zwart wit zeggen dat brandstof besparing "alleen" te maken heeft met de viscositeit is sterk achterhaald.

Nog een voorbeeld, het kan best zijn dat een Castrol 5w30 met de A5/B5 specificatie meer brandstof besparing opleverd dan een 0w30 van Shell met een A3/B4 specificatie. Hiervoor zal je dus echt de Td's moeten lezen. Ik heb dit in dit voorbeeld niet gedaan, maar voel je vrij om dit te doen en je bevindingen met ons te delen :D

Let wel, een A5/B5 specificatie mag alleen gebruikt worden in de daarvoor bestemde blokken, gooi dit bijvoorbeeld nooit in een D5 uit 2003!!.

Volgende voetnoot :police: , veel monteurs hebben niet de kennis om consumenten het verschil tussen de olieen uit te leggen, sterker nog,dagelijks worden er smeerfouten gemaakt. Als je de vakbladen uit de automotive er op na leest zul je dit veel tegenkomen. Er zijn een aantal bladen te lezen op internet. Bijvoorbeeld aftersalesmagazine, AMT, auto-motive werkplaats, kroon nieuws, mijngrossier etc etc.

Succes allen met het lezen van de vakbladen, ik heb me er altijd wel mee vermaakt hahaha.
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Gaat misschien wat ver, maar ik was nog vergeten te melden dat er ook verschi is tussen de A3/B4 -00, de A3/B4-04, de A3/B4-08 en de A3/B4-12.

Bij de laatste ACEA normen is ook minimale brandstofbesparing een onderdeel, heb zo overigens niet paraat t.o.v. welke standaard die besparing wordt gemeten.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hier wordt dit door AMT, een door mij zeer gerespecteerd blad, ontkracht: http://www.amt.nl/techniek/artikel/1999 ... 12-1012856
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Wat wordt hier dan ontkracht? :D :D
Het onderschrijft wel mijn verhaal met betrekking tot specifactie en niet tot "per definitie" viscositeit.

Dit betreft een artikel van 17 jaar geleden, in die tijd bestonden de huidige gangbare specificaties nog niet eens. De laatste zin in dit artikel is inmiddels achterhaald.
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Wellicht goed om te verduidelijken, in motoren waar de fabrikant een A1/B1 dan wel A5/B5 voorschrijft, zal een olie met dezelfde viscositeit alleen dan een A3/B4 meer brandstof verbruiken dan de A5/B5 variant.

Deze motoren zijn speciaal ontwikkeld om goed op een A5/B5 olie te lopen en hierdoor een lager brandstof verbruik hebben dan wanneer er wordt gekozen voor een A3/B4.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Die openbare TD'S bevatten inderdaad een hoop informatie.
De Don® logisch™.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

BlackSpider schreef: Wat wordt hier dan ontkracht? :D :D
Het onderschrijft wel mijn verhaal met betrekking tot specifactie en niet tot "per definitie" viscositeit.

Dit betreft een artikel van 17 jaar geleden, in die tijd bestonden de huidige gangbare specificaties nog niet eens. De laatste zin in dit artikel is inmiddels achterhaald.
Ik heb me even wat verder ingelezen op dit onderwerp en moet je inderdaad gelijk geven. Er zijn blijkbaar nieuwe testen die aantonen dat een bepaald soort olie een reductie in weerstand moet geven tov een referentie olie van dezelfde viscositeit.

Doe je zelf iets in de olie?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Ik doe zelf niets in de olie.

Een paar jaar geleden ben ik me hier meer in gaan verdiepen nadat ik in Duitsland was gestrand met een kapotte turbo van onze V50.

Deze dealer vond het in eerste instantie vreemd dat de turbo bij nog geen 2 ton was gesneuveld. Naar zijn menikng zou dit niet kunnen, want bij auto's die hij in onderhoud had was dit nog niet gebeurd. Nadat hij de onderhoudshistorie had doorgenomen en het smeerkaartje zag was hij minder verbaast zei hij :police:

Om een heel lang verhaal kort te maken, de turbo was onnodig versleten door een roetfilter welke redelijk vaak vol zat en tegendruk gaf waardoor de turbo harder moest werken. Daarnaast was de smerende werking t.b.v. de turbo door de 0w30 A5/B5 die de dealer conform voorschrift gebruikte veel minder dan een olie met de A3/A4 specificaties, daarnaast zou volgens hem een 5w40 met een C3 specificatie beter werken dan de voorgeschreven volvo olie, omdat een olie met C3 specificatie voor minder As in het roetfilter zou zorgen en daardoor een langere levensduur en optimaal finctioneren van het roetfilter.

Hij vertelde mij dat hij in zijn werkplaats dus afwijkte van het volvo smeeradvies en het advies is gaan volgen van zijn lokale olieleverancier. Voor zijn gevoel was mijn auto het bewijs dat zijn olieleverancier het aan het juiste eind had. Op dat moment dacht ik ONZIN !!! Wat een verhaal om mij een duurdere olie aan te smeren -omdat deze ook vervangen moest worden bij een turboreparatie- en ik maar lekker betalen. Uiteindelijk heb ik toch toegegeven om een andere olie te gebruiken, met in het achterhoofd...zit toch garantie op.

Uiteindelijk kreeg ik de niet malse factuur, maar wat bleek, zijn olie was i.p.v. 17,50 per liter bij de dealer in NL, maarliefst 11,00 per liter goedkoper.... :D :D
Toen ik vroeg hoe dat kon bleef hij een beetje schimmig in de trant van...afspraken, distributeurs, winstmarges etc etc. Wel vertelde hij mij duidelijk dat het voor een blender goedkoper is om een goede 5w40 te maken dan een goede 0w40 of 0w30.

Dus dit was voor mij de eerste aanleiding voor meer verdieping.

Wat later overigens bleek, was dat Peugeot in Nederland bij de 1.6. en 2.0 diesels al als alternatief een 5w40 C3 aanbeveelde i.v.m. de bekende problemen en ook bij ford zijn specificaties voor het zelfde blok, maar dan op basis van 5w30 aangepast.....behalve Volvo.... :devil: De 5w30 ford olie heeft inmiddels onder hun eigen specificaties het bereik van de ACEA C3 norm.

Nu ik het onderhoud zelf weer doe en ik dus regelmatig olie moet kopen ben ik weer verder gaan verdiepen, omdat de prijsverschillen enorm zijn en de ene maatschappij of handelaar nog meer belooft dan de ander. Zo doende ben ik dus door veel te lezen, emails sturen, TD's vergelijken en gezond boeren verstand toch wijzer geworden in de wondere wereld van motorolie. Er zijn of waren ook tools op internet waar je de technische eigenschappen van de verschillende merkspecificaties en ACEA / API specificaties kunt vergelijken. Volgens mij staat het linkje ook in een van mijn andere olie topics bijdrage hier op het forum. Ik zal het linkje ook nog even proberen op te zoeken.

Daarnaast heb ik iemand in mijn netwerk die wel werkzaam is binnen de oliebranche/automotive en zelfs die wist af toe niet van de hoed of de rand, maar samen zijn wij de afgelopen periode heel veel wijzer geworden.

Tot slot, wat mij echt opviel in mijn/onze zoektochten is dat er op de verschillende forums heel veel mensen zijn die alles weten, maar de plank keer op keer mis slaan en andere met verkeerde olie adviezen opzadelen.

Het enige wat mij tot op de dag van vandaag niet helder is, is het volgende:

Wat is het bijvoorbeeld verschil tussen een Castrol Titanium 5w40 en Eurol 5w40 met exact dezelfde specificaties?!?!?!

Alle merken roepen dat ze iets bijzonders hebben toegevoegd wat slijtage voorkomt, waardoor de olie langer meegaat, wat de motor reinigd etc etc etc.

En... wat is het verschil tussen een originele 5 liter kan volvo olie en de 5 liter van Shell die aan de volvo specificatie voldoet? Ik weet het....DE PRIJS...maar even serieus, soms heb ik wel het gevoel dat er onnodig veel voor olie wordt betaald.

Hier heb ik nooit een onafhankelijk test van kunnen inzien dat het ene merk beter is dan het andere merk.
De enige openbare testen zijn de ACEA (of ook API) testen, maar als je hier een ACTION 5w40 ACEA A3/B4 vergelijkt met een Castrol 5w40 A3/B4 dan zijn ze allebei geslaagd. :police:

Wie krijgt dit wel inzichtelijk?!?!? 8-)
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Met gezond boerenverstand kom je een heel eind.
Wat je vraag betreft: daar kom je alleen maar achter door ervaring. Het motor revisiebedrijf waar ik regelmatig kom zweert bij Motul olie. De motoren die open gaan en op Motul hebben gelopen zijn buitengewoon schoon van binnen. Dat is een zeer belangrijke eigenschap van olie.

Dat er voor olie teveel betaald wordt is wel glashelder. Ik bestel voor de D5 motoren met roetfilter altijd de Shell olie 0W-30 (type AS). Die kost in Dld 6 euro per liter. Diezelfde olie vindt je in NL ook voor 15 euro. Slaat natuurlijk nergens op. Is identiek, dat kan gewoon niet 2,5 keer zo duur zijn als je weet dat er op de 6 euro ook nog wordt verdiend.

Over olie wordt heel schimmig en interessant gedaan door de fabrikanten om hun product bijzonder te maken. Ook de zgn onafhankelijke testen zijn niet zo onafhankelijk. Een olietest is behoorlijk kostbaar, en iemand moet dat betalen. En waar test je op. Beste test is de praktijk, en als een D5 motor na 3 ton nog steeds geen drup olie verbruikt en netjes loopt heeft de olie zich wel bewezen.

Wat volgens mij wel erg belangrijk is is dat de olie niet te lang blijft zitten, zeker icm roetfilter. Juist dat zorgt voor schade, kijk maar naar de tuimelaars bij de D5 motoren met roetfilter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

En nu moest ik vandaag toevallig olie bijvullen,dus ik kijk in het boekje blijkt dat ik een 0W30 moet hebben,dus ik loop de shop van de Shell binnen,want daar stond ik toevallig en koop een flesje Gastrol Edge 0W30 vol synthetische olie omdat dat de enigste 0W30 was die ze daar hadden.
Trek ik de motorkap open,zie ik op het luchtfilterhuis een grote sticker van Olov en Total waarop vermeld staat dat Olov Total adviseert en dat de motor afgevuld is met Total Quartz 9000 0w30,en dat er alleen maar bijgevuld dient te worden met diezelfde Total Quartz.

Uiteraard heb ik die liter Gastrol Edge er gewoon in gekieperd want je denkt toch zeker niet dat ik eerst een Total ben gaan zoeken? :lol:
De Don® logisch™.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1670
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

De Don schreef:
Uiteraard heb ik die liter Gastrol Edge er gewoon in gekieperd want je denkt toch zeker niet dat ik eerst een Total ben gaan zoeken? :lol:
Prima actie, dat bijt elkaar heus niet.
Belangrijk is om olie idd. regelmatig te wisselen, bij mij 1x per 10.000 km Ardeca 0W30.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1670
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

"ACEA

This is the European equivalent of API (US) and is more specific in what the performance of the oil actually is. A = Petrol, B = Diesel and C = Catalyst compatible or low SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus and Sulphur).

Unlike API the ACEA specs are split into performance/application catagories as follows:

A1 Fuel economy petrol
A2 Standard performance level (now obsolete)
A3 High performance and/or extended drain
A4 Reserved for future use in certain direct injection engines
A5 Combines A1 fuel economy with A3 performance

B1 Fuel economy diesel
B2 Standard performance level (now obsolete)
B3 High performance and/or extended drain
B4 For direct injection car diesel engines
B5 Combines B1 fuel economy with B3/B4 performance

C1-04 Petrol and Light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 low SAPS, two way catalyst compatible.
C2-04 Petrol and light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 mid SAPS, two way catalyst compatible.
C3-04 Petrol and light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 mid SAPS, two way catalyst compatible, Higher performance levels due to higher HTHS.

Note: SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur.

Put simply, A3/B3, A5/B5 and C3 oils are the better quality, stay in grade performance oils."



Lost het op denk ik.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”