Weet niet zeker of dit het juiste board is. Is niet echt Volvo nieuws, en behelst meerdere modellen.
Rica is in staat om de nieuwe D4 motor te tunen. De motor gaat daarmee van 181/190 pk naar 231 pk/470Nm. Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan. Dat is maar liefst 117 pk per liter, en dat voor een diesel.
Vond het in elk geval opmerkelijk genoeg om te posten.
D4 is chiptuning mogelijk en hoe!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24357
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mods edit: verplaatst naar het Tuning board
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Als eens gereden in een BMW 525? Ook 2 liter met een boel pk's en vooral een berg Nm-ers. Het kan dus wel om veel pk's uit een liter motorinhoud te halen.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- ruffie
- 3rd Gear member
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
- Locatie: Almere
Is die T5 eigenlijk te tunen?lint schreef: Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Dat is nu precies wat ik mij ook afvraag. Uit mijn D5 zal best nog veel meer kracht gehaald kunnen worden maar of dat met name op de lange duur wel verantwoord is vraag ik me wel af.edraket schreef: Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan.
Het zal best kunnen dat de grote marge die Volvo aanhoudt wat kleiner kan maar of de automaat en de aandrijflijn dat aankunnen is dan de vraag. Zijn hier ervaringen mee?
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
In mijn V70 D4 ligt hetzelfde blok als in de nieuwe XC90 D4 en D5, is daar ook hetzelfde blok dat in de D4-versie 190 PK afgeeft en in D5-versie 225 PK en 470 Nm. In alle bestaansvormen ook gekoppeld aan dezelfde 8-trapsautomaat. Of er bepaalde onderdelen aan motor en bak anders zijn of zwaarder zijn uitgevoerd weet ik niet, mogelijk is het alleen software.
Correct me if I'm wrong.
Correct me if I'm wrong.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is een benzine motor met turbo, en dat is heel wat anders als een diesel!lint schreef: Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik stel mij voor dat olie- en motorkoeling sterker zijn bij een krachtigere motor. Wellicht dat ook de remmerij wat groter is.Fulaks schreef: ...
Correct me if I'm wrong.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Dat zou ik dan wel eens graag weten. Remmerij heeft niets te maken met het technische aspect van motor en aandrijflijn en eventuele marges die daarop zitten, dat gaat dan weer over hoe je al dat geweld tot stilstand brengt en dat is inderdaad een aspect dat bij motortuning zelden wordt aangepakt.Msuidgeest schreef:Ik stel mij voor dat olie- en motorkoeling sterker zijn bij een krachtigere motor. Wellicht dat ook de remmerij wat groter is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Er is een lijste geweest met info over de VEA motoren maar dat lijste is na een forum crash voor mij onvindbaar geworden. Meen me te herinneren dat de turbo's van de VEA D5 anders zijn dan de D4Fulaks schreef: In mijn V70 D4 ligt hetzelfde blok als in de nieuwe XC90 D4 en D5, is daar ook hetzelfde blok dat in de D4-versie 190 PK afgeeft en in D5-versie 225 PK en 470 Nm. In alle bestaansvormen ook gekoppeld aan dezelfde 8-trapsautomaat. Of er bepaalde onderdelen aan motor en bak anders zijn of zwaarder zijn uitgevoerd weet ik niet, mogelijk is het alleen software.
Correct me if I'm wrong.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb nu 2 jaar Polestar op mijn D5 en dat gaat goed.FritsieV70 schreef:Dat is nu precies wat ik mij ook afvraag. Uit mijn D5 zal best nog veel meer kracht gehaald kunnen worden maar of dat met name op de lange duur wel verantwoord is vraag ik me wel af.edraket schreef: Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan.
Het zal best kunnen dat de grote marge die Volvo aanhoudt wat kleiner kan maar of de automaat en de aandrijflijn dat aankunnen is dan de vraag. Zijn hier ervaringen mee?
Wel laat ik binnenkort mijn automaat weer reinigen en spoelen.
Het is een 185pk D5 die naar 205pk en 450nm is gezet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Maar dan spreek je dus niet over zwaarder uitgevoerde onderdelen of smering en koeling van het blok ?NielsPHEV schreef:Er is een lijste geweest met info over de VEA motoren maar dat lijste is na een forum crash voor mij onvindbaar geworden. Meen me te herinneren dat de turbo's van de VEA D5 anders zijn dan de D4
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Volvov60polestar
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11
Mooie cijfers van Rica maar vraag me dus ook af of de bak en aandrijving het wel aankunnen op de lange duur.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
- Silver_R
- 6th Gear member
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23
Denk dat Rica of willekeurig welke tuner dan ook, er nog wel meer uit kan halen. Maar wil je dat ook? Sneller wordt het zeker, wordt er alleen niet beter op.
Tuning prima maar niet tot op-, of over de limiet zonder te moeten inboeten op betrouwbaarheid en rijbaarheid. De auto zal er zeker niet beter door gaan rijden, eerder wielslip, hangen aan het gas etc.
En als het stuk gaat....dan hoef je in ieder geval niet bij Rica aan te kloppen. Want het zal nooit aan hun software liggen. En dan spreek ik uit ervaring.
Tuning prima maar niet tot op-, of over de limiet zonder te moeten inboeten op betrouwbaarheid en rijbaarheid. De auto zal er zeker niet beter door gaan rijden, eerder wielslip, hangen aan het gas etc.
En als het stuk gaat....dan hoef je in ieder geval niet bij Rica aan te kloppen. Want het zal nooit aan hun software liggen. En dan spreek ik uit ervaring.
- René D
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30.03.2014 - 21:38
Je kan er van uit gaan dat het allemaal wat minder lang mee gaat indien je het hogere vermogen ook vaker gebruikt.
Bij gelijkblijvend gebruik veranderd er weinig.
In de industrie is het gebruikelijker aan het worden onderhoud afhankelijk te maken van verbruikte hoeveelheid brandstof.
ook merken wij het aan lood gehalte in olie indien we de gas motoren rijker af stellen.
Het tunen veroorzaakt hogere drukken in verbranding ruimte.
Deze hogere krachten veroorzaken hogere slijtage aan lager werk.
Dit kunnen we tegenwoordig meten.
Bij gelijkblijvend gebruik veranderd er weinig.
In de industrie is het gebruikelijker aan het worden onderhoud afhankelijk te maken van verbruikte hoeveelheid brandstof.
ook merken wij het aan lood gehalte in olie indien we de gas motoren rijker af stellen.
Het tunen veroorzaakt hogere drukken in verbranding ruimte.
Deze hogere krachten veroorzaken hogere slijtage aan lager werk.
Dit kunnen we tegenwoordig meten.
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
En waar was die vorige getuned? Ook bij Rica?V502.0d schreef: Mooie cijfers van Rica maar vraag me dus ook af of de bak en aandrijving het wel aankunnen op de lange duur.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21
Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?