Standverwarming/standkachel Diesel

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
jeroen70
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.10.2006 - 23:20
Locatie: Gelderland

Hallo allemaal. Alhoewel eerder besproken toch even een nieuwe topic openen over niet werkende standkachel(standverwarming/ parkeerverwarming, hoe je het wil noemen) voordat de winter aanbreekt.

Vorige week in Duitsland bij 3 graden voor het eerst eens de standkachel geprobeerd. Directe start + timer werken niet. Bij ''directe'' start krijg ''aan'' in het display te zien, maar na een paar seconden weer ''uit''.

Ik hoor wel een relais klikken op moment dat hij ''uit'' gaat. Verder geen enkele reactie. de bijbehorende relais (links in dashboard) en 25 amp. zekering bij de motor zijn ok.

Heeft iemand tips om verdere diagnose te stellen/stappen te nemen alvorens de kachel uit te bouwen of naar de Volvo-dealer te moeten stappen?

Ben benieuwd! Groetm Jeroen
V70 D5 '02
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

eeeeeh, ik ook zoiets gehad.
Bij mij moest de standkachel even door de dealer worden schoongemaakt en toen deed het ding het perfect.
jeroen70
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.10.2006 - 23:20
Locatie: Gelderland

Hi NOS, of anderen,

Wie kan mij anders verder helpen met 1 van de volgende vragen:

A: Is de standverwarming uberhaupt te testen bij 10 graden (met koude motor)?

B: De brandstofpomp bij de tank voor het rechterachterwiel, moet je die kunnen horen bij het inschakelen van de standkachel? Ik hoor bij het contact aanzetten wel een gerommel in de tank, maar staat volgens mij los van de standkachel

C: Ik heb even het stekkertje van die brandstofpomp bi het wiel losgehaald en er een voltmeter aangehangen. Ik zie tijdens het inschakelen de voltage iets oplopen, maar lang niet naar 12VDC. Wellicht kan je dit zonder belasting/motor niet meten. Wie wil/durft er te checken bij zijn wagen wekje voltage de motor krijgt kort na directe start? ( je kunt er heel eenvoudig bij, te eenvoudig voor vandalen lijkt me)

ik hoor het wel weer en groet, Jeroen
V70 D5 '02
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

A) ja, zet gewoon de timer en kijk of er rook onder motorkap vandaan komt en begint te blazen/zuigen. Het is tegelijkertijd ook een brandstofverwarmingselement en mischien is dat de reden van het geluid van achterin de auto.
jeroen70
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.10.2006 - 23:20
Locatie: Gelderland

Hi allemaal,

HIJ DOET HET! :P
Na wat garages gebeld te hebben werd ik er niet vrolijker van: reacties van 'defect weet niet', 'vervangende kachel er in' 'electronica kapot', 'breng de Volvo maar' en prijsindicaties van 'k'weet niet tot 750 Euro, ben ik toch zelf maar gaan zoeken.

Besloten om de standkachel dan maar zelf uit te bouwen. Deze zit zoals bekend linksonder achter de bumper:

1) Bumper demonteren (10 minuten als je onderstaande weet)
- stoot/sierlijsten naast kentekenplaat voorzichtig loshalen + de 2 bouten losdraaien
- in de wielkast onderste boutjes losdraaien L+R
- stekkertjes van mistlampen lostrekken
- in de wielkast (midden van de bumper) bumper spanner losdraaien (Torx schroef, welke de bumper naar achteren trekt
- bovenste plastic doppen (boven de gril) indrukken en voorzichtig verwijderen.
- bumper voorzichtig met 2 man recht naar voren trekken tot blokkering (bumperspanner), dan weer naar achteren, en weer naar voren terwijl je de zijkanten van de bumper iets naar buiten buigt over de bumperspanner heen, dan van de auto halen.
--> let op: geen popnagels in wielkast losboren, is niet nodig! (althans bij type vanaf 2001)

2) linker plastic bumpersteun loshalen (2 x torx, 1 x bout), zodat je bij de stekker kan achter het spatbord. Stekker waar 6x stroomdraad naar de auto gaat. Stekker loshalen (ontgrendeling even goed bekijken op andere stekker in motorruim)

3) plastic beschermingsplaat onder radiator even aan 1 kant losmaken (1 bout), dan kun je beter bij de koelslangen

4) Koelwaterslangen afklemmen, Koelslangen aan/afvoer vanuit de motor vastklemmen met bv lijmklem (wel 2 stukjes hout om de lijmklem, zodat je de slang 'plat' kan afklemmen) zo dicht mogelijk bij de standkachel.

5) koelslangen voorzichtig van de standkachel afhalen (1 op de waterpomp, 1 op het huis van de kachel) emmertje eronder, viel mee wat er uit liep (.50 liter)

6) brandstof (diesel in mijn geval) slang loshalen van de nippel (kwam geen diesel uitlekken).

7) alle aansluitingen zijn nu los van de auto, en nu de kachel zelf loshalen ( 3 bouten: 1 bovenin en 2 links/rechts onderaan de kachel, wijst voor zich.

8.) de bevesting van de kachel haakt aan een frame op de auto, even iets omhoog duwen, en je hebt de kachel los.

Nou zat ik op de workmate semi intelligent naar een mooi roestvrijstalen 'ding' te kijken. En nu?

Op dit forum staan mooie plaatjes van de standkachel, dus die maar even bekeken. Het is echt een simpel ding, gewoon een CV in het klein: luchttoevoer (vanaf boven), door een elektromotor met schoepenrad welke de lucht naar de verbrandingskamer perst. Onder aan de as zit nog een schoep, welke de diesel rond sprenkelt naar de vebrandingskamer. Boven deze onderste schoep zit de dieselsproeier. Ontsteking door ontsteker/bougie. Verder zie je de verbrandingskamer waar de warmtewisselaar zit (koperen staafjes) waardoor koelwater loopt. Diverse sensoren meten overhitting, vlamsensor etc.

demontage kachel (zeer eenvoudig):
-alle bekabeling + electronica (zwarte kastje) kun je laten zitten.
9) Bougie losdraaien (anders blokkeer je het huis wat los moet)
10) 3 grote torx boven aan het huis losdraaien, bovenkant loshalen
11) nu zie het het zwarte ventilator zitten, stekkertje loshalen. Ook moet de vlamsensor (rond zwarte ding +/- 1 cm) met een schroevendraaiertje voorzichtig omhoog wippen en met draad en al loshalen.
12) nu kun je het binnenste huis voorzicht omhoog halen.

Hier zat het probleem: elektromotortje lag helemaal los! 2 van de 3 torx schroefjes los in de verbrandingskamer! Tevens was de sproeier/verstuiver flink verbogen.

Ik baalde en zag het niet zitten: motor zal wel kapot zijn, en de verstuiver kon ik amper doorblazen. Toch de boel maar even schoonmaken (erg zwart en soort zwarte'grid' aanslag op de onderste schoep. motortje weer vastgezet met 3 nieuwe boutjes, sproeier iets bijgebogen. Even los testen: 12 volt erop en.. hij draait! geen speling te zien, wel hoop gezoem natuurlijk.

Verbrandingskamer ook maar wat uitgepoetst en gezogen. Alles weer in omgekeerde volgorde vastzetten. Vlamsensor even oppoetsen voor deze terug te zetten. Let even op; het binnenste ontstekerhuis huis moet je centreren met de bougie! (gat in huis waar bougie precies in staat). Daarna pas weer de 3 buitenste torx vastdraaien.

Weer in de auto bouwen, boel weer aansluiten (shit, koelslang verkeerd, moest achter een andere slan langs, weer opnieuws afklemmen) stekkers eraan, 1/2 liter koelvloeistof weer terug (gewoon boven in de vulopening). Beschermingsplaat radiator weer vast, bumpersteun vast, bumper erop (gaat echt makkelijk!) mistlampen aansluiten, stukje rijden om de lucht uit koelcircuits te krijgen.

En... met de brandblusser in de aanslag de standkachel direct op 'AAN', gebrom, getik gezuig, wat grijze damp, 10 minuten later werd het warm in de auto! Gisterenavond nog even op timer gezet HIJ WERKT..

Zolang die het blijft doen laat ik het zo maar, mocht hij het begeven zal er wel een nieuw motortje in moeten. Al met al; een middagje sleutelen brengt (zwarte handen) en voldoening.

De klik van het 'relais' zoals in mijn eerste bericht, was dus geen relais, maar waarschijnlijk een ventilator die ergens tegen het huis aan sloeg, omdat de bevestiging los is geraakt. (slecht eigenlijk dat dit kan!!)

Ik hoop dat ik in de toekomst met dit verhaal Volvo rijders kan helpen met storingszoeken!

Ook handig inbouw handleiding standkachel en veel meer: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/

inbouw standkachel: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... MA_8698855[nl-NL].pdf
groet, Jeroen
V70 D5 '02
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Handig!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha jeroen, als je nog een keertje wilt hoef je maar te melden.
Ik zou hem graag inbouwen....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
jeroen70
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.10.2006 - 23:20
Locatie: Gelderland

Bover schreef:Ha jeroen, als je nog een keertje wilt hoef je maar te melden.
Ik zou hem graag inbouwen....
Uhhhh, nieuwe inbouw gaat me denk ik te ver! Voor uitwisselen van ervaringen kun je me altijd mailen!

Gr Jeroen
V70 D5 '02
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mocht ik me eraan wagen met hulp dan hoor je nog van me
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb geen standkachel. Wel leuk om te lezen. Goed werk!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”