Reparatie rolhoes 850 en V70 classic

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Aangezien de rolhoezen regelmatig stuk gaan hier een beschrijving hoe deze permanant te repareren. Ik heb de foto's zelf gemaakt, helaas ontbreken er een paar van de laatste stappen.

Het is wel even een werkje, maar als je handig bent is het wel te doen. En aangezien die rolhoezen de hoofdprijs kosten is het wel de moeite waard. Als je hem oplapt zoals ik heb gedaan gaat hij waarschijnlijk nooit meer stuk.

In de rol van de rolhoes zit een ronde buis, met daarin een veer. Als ik het goed herinner zit de ronde buis vast in de plastic zijkanten. Dat breekt af, waardoor de veer zich afrolt, en de hoes slap hangt.
Wat er dus moet gebeuren is de plastic zijkanten, of de bevestiging met de as versterkt wordt. Je kunt hem maar aan één kant "doen", anders past de hoes niet meer tussen de bekleding.

Ik heb een kraan-muurstuk gekocht bij de loodgieter. Dat is zo'n ronde messing plaat van 5 cm, waarin haaks op de plaat een stuk 12mm koper in gesoldeerd kan worden. Ik meen dat het kraanstuk 15 mm is, dus even en verloopje erin solderen. Koop in elk geval de kleinste, want anders past het niet meer. Zaag nu een stuk koper pijp in aan de kopse kant. Daar moet dus de as van de rolhoes in kunnen vallen. Ik denk een kleine centimeter. Zaag vervolgens het stukje pijp af op ongeveer 2-2,5 cm. Het is dus een stukje pijp met aan het einde 2 sneetjes van 3 cm. Soldeer dit stukje pijp in het kraanstuk, en bevestig het kraanstuk aan de zijkant van de rolhoes met drie boutjes (M4).
De zijkant van de rolhoes is een beetje scheef, dus het kraanstuk moet met de haakse slijper een beetje afgeschuind worden voor montage.
Ik moest overigens het kraanstuk een beetje inkorten, en de sneetjes met de haakse slijpert bijna tot aan de grondplaat inslijpen om het passend te maken.

Ook is het erg belangrijk dat het kraanstuk precies in het midden van het gat komt, anders past de rolhoes niet meer in de zijkant.

Nu even de veer een klein beetje op spanning brengen (aan de as draaien), het nieuwe eindstuk eroverheen, en klaar is Kees.

Koste mij ongeveer anderhalf uur, de rolhoes moest nog een paar keer uit elkaar omdat het niet helemaal paste.

De schroeven zie je nauwelijks zitten.
Ik vond dat geen probleem, in elk geval heel veel minder dan 200 euro uitgeven voor een rolhoes die over een paar jaar toch weer stuk is (mijn laatste heeft het 1,5 jaar uitgehouden).

PS toch even de foto's op Imagshack gezet. Op het laatst natuurlijk weer geen foto's gemaakt. Ik kwam er bij het zien van de foto's achter dat het plastic stukje wat in de zijkant valt ook was afgebroken. Daar heb ik een spijker in gelijmd zoals je op de eerste twee foto's kunt zien. Deze moet weer in de koperen pijp vallen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”