Aangezien de rolhoezen regelmatig stuk gaan hier een beschrijving hoe deze permanant te repareren. Ik heb de foto's zelf gemaakt, helaas ontbreken er een paar van de laatste stappen.
Het is wel even een werkje, maar als je handig bent is het wel te doen. En aangezien die rolhoezen de hoofdprijs kosten is het wel de moeite waard. Als je hem oplapt zoals ik heb gedaan gaat hij waarschijnlijk nooit meer stuk.
In de rol van de rolhoes zit een ronde buis, met daarin een veer. Als ik het goed herinner zit de ronde buis vast in de plastic zijkanten. Dat breekt af, waardoor de veer zich afrolt, en de hoes slap hangt.
Wat er dus moet gebeuren is de plastic zijkanten, of de bevestiging met de as versterkt wordt. Je kunt hem maar aan één kant "doen", anders past de hoes niet meer tussen de bekleding.
Ik heb een kraan-muurstuk gekocht bij de loodgieter. Dat is zo'n ronde messing plaat van 5 cm, waarin haaks op de plaat een stuk 12mm koper in gesoldeerd kan worden. Ik meen dat het kraanstuk 15 mm is, dus even en verloopje erin solderen. Koop in elk geval de kleinste, want anders past het niet meer. Zaag nu een stuk koper pijp in aan de kopse kant. Daar moet dus de as van de rolhoes in kunnen vallen. Ik denk een kleine centimeter. Zaag vervolgens het stukje pijp af op ongeveer 2-2,5 cm. Het is dus een stukje pijp met aan het einde 2 sneetjes van 3 cm. Soldeer dit stukje pijp in het kraanstuk, en bevestig het kraanstuk aan de zijkant van de rolhoes met drie boutjes (M4).
De zijkant van de rolhoes is een beetje scheef, dus het kraanstuk moet met de haakse slijper een beetje afgeschuind worden voor montage.
Ik moest overigens het kraanstuk een beetje inkorten, en de sneetjes met de haakse slijpert bijna tot aan de grondplaat inslijpen om het passend te maken.
Ook is het erg belangrijk dat het kraanstuk precies in het midden van het gat komt, anders past de rolhoes niet meer in de zijkant.
Nu even de veer een klein beetje op spanning brengen (aan de as draaien), het nieuwe eindstuk eroverheen, en klaar is Kees.
Koste mij ongeveer anderhalf uur, de rolhoes moest nog een paar keer uit elkaar omdat het niet helemaal paste.
De schroeven zie je nauwelijks zitten.
Ik vond dat geen probleem, in elk geval heel veel minder dan 200 euro uitgeven voor een rolhoes die over een paar jaar toch weer stuk is (mijn laatste heeft het 1,5 jaar uitgehouden).
PS toch even de foto's op Imagshack gezet. Op het laatst natuurlijk weer geen foto's gemaakt. Ik kwam er bij het zien van de foto's achter dat het plastic stukje wat in de zijkant valt ook was afgebroken. Daar heb ik een spijker in gelijmd zoals je op de eerste twee foto's kunt zien. Deze moet weer in de koperen pijp vallen.
Reparatie rolhoes 850 en V70 classic
In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips