erg vreemd geluid (incl filmpje)

Plaats reactie
Raygron
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05.07.2013 - 23:17

Ik heb last van een vreemd geluid. Garage waar ik de auto kocht zegt dat de motor lekker loopt, maar een ander garagebedrijf vindt het tegendeel. Ook hoor ik een rammeltje, lijkt een soort schoteltje. Bij garage tegenover m'n werk hebben ze de auto op de brug gezet. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Volgens de monteur daar komt er teveel druk vanaf het blok naar de midden as (?) en lijkt het ook alsof er een cilinder niet meedoet. Ik ga een andere garage een diagnose laten stellen, maar ben benieuwd of iemand dit geluid en het beeld herkent....

Filmpje staat hier:
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hitteschildje of een schot in de demper die los ligt en dus kan trillen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Raygron
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05.07.2013 - 23:17

Vandaag bij Diesel Buchli in Harderwijk geweest. Diverse testen gedaan. Het geluid komt door het trillen van de aandrijfas naar de achterwielen. Dit komt doordat er een cilinder niet meedoet en het blok daardoor teveel trilt. Oorzaak zit in de verstuivers. Hier zijn uitvoerige tests mee gedaan: eigenlijk zijn vier van de vijf verstuivers technisch niet goed. Die schijn je niet te kunnen reinigen, wel reviseren, maar ze adviseren daar om er nieuwe in te doen. Km stand nu 230.000 (XC70, eind 2005). Morgen maar eens onderhandelen met de garage, ik heb gelukkig garantie...



Update
Een tijdje terug postte ik bovenstaand, incl filmpje, over een gek geluidje in de XC70. De garage waar de winterbanden werden gemonteerd vond de auto ook niet mooi lopen. Uiteindelijk, ik sla wat stapjes over, werd dit door Diesel Buchli in Harderwijk bevestigd: er was een probleem met de verstuivers. 4 van de 5 waren niet goed, 1 verstuiver kwam eigenlijk helemaal niet meer mee. De verkoper van de auto heeft 5 verstuivers vervangen. Het idee was dat het geluid daarmee ook verholpen zou zijn (want het blok zou dan stabiel zijn en niet meer trillen richting de achterwielen)

Helaas was daarmee het probleem niet verholpen. Toen ik vorige week bij een andere garage kwam was het de monteurs daar snel duidelijk. De as die de aandrijving naar de achterwielen (4x4) moest verzorgen kon gewoon helemaal rondgedraaid worden. Volgens de garage was de haakse vertanding stuk. Vreemd dat dat bij diverse onderzoeken, bij de andere garage -die van de verkoper- niet geconstateerd was, maar goed. Het goede nieuws is: ook dit wordt onder garantie gerepareerd. Fijn, want ik begreep al dat dit een duur geintje is....
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”