Health check adviesvraag

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Janpih
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.11.2013 - 23:35

Bij mij is de nuon geweest en adviseert een extra wandcontactdoor met meter in de meterkast, kosten 600 euro ex.btw. Kan ik niet gewoon het bestaand wcd gebruiken met een meter erop?
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

Janpih schreef:Bij mij is de nuon geweest en adviseert een extra wandcontactdoor met meter in de meterkast, kosten 600 euro ex.btw. Kan ik niet gewoon het bestaand wcd gebruiken met een meter erop?
Je zou iets meer moeten vertellen over de totale laadoplossing die je voor ogen hebt, maar zoals het er nu staat mag dat wel een gouden WCD zijn ;-)

Een (MID certified) meter kost max een paar tientjes. Een WCD nog minder.
Janpih
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.11.2013 - 23:35

De totale laadoplossimg is het trekken van een kabel vanaf de meterkast, 10 meter verder de gerage in en dan in de meterkast een aparte meter ertussen. De wandcontactdoos is 600 ex btw en de kaadbox is 1000 ex btw! Weet niet precies wat de laadbox toevoegd, kan via de reguliere kabel op wcd tot 10 apere laden en dat lijkt voldoende. Dus dan zou ik de ooereatie alleen doen voor de extra meter lijkt me!
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Ik zou zeggen, bespaar je het geld...
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Dat voordeel van een beetje sneller laden, ga je nooit terugverdienen...
Ik laad nu al 8 maanden wekelijks met de gewone stekker op externe locaties buiten nederland, en dat werkt probleemloos
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Janpih
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.11.2013 - 23:35

Als ik zelf thuis laad via de wcd kan ik dan gewoon een energiemeter ertussen zetten om verbruik zakelijk te declareren, bij mijn eigen bedrijf?
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

De standaard kabel voor gebruik vanaf een WCD is 'gevoelig' voor teveel in het water/regen liggen. Hij gaat er niet gelijk van kapot, hij kan wel wat hebben, maar als permanente oplossing zou ik het niet doen.
Er staan vanuit het begin een paar topic van mensen die er problemen mee gehad hebben daardoor. en 1x een andere kabel moeten kopen is het verschil al tussen de WCD en de laadbox.

Ik moet toegeven dat ik ook laad vanaf een WCD, maar daarbij ligt de controler wel min of meer droog (dus niet op de grond als het regent).
Janpih
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.11.2013 - 23:35

Ik laadt straks in de garage dus altijd droog.

Ik concludeer dat ik gewoon via het stopcontact wat ik reeds in de garage heb kan
laden, de vraag is of een energiemetertje ertussen voldoende is om het verbruik zakelijk te meten en op te geven!? Moet dat dan een vaste energiemeter zijn?
daaldijk
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:31

daar staat al het nodige over in een ander onderdeel: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=130

een MID Kwh meter schijnt genoeg te zijn.
XC90 T8
BMW 330 cabriolet
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

Janpih schreef:Ik laadt straks in de garage dus altijd droog.

Ik concludeer dat ik gewoon via het stopcontact wat ik reeds in de garage heb kan
laden, de vraag is of een energiemetertje ertussen voldoende is om het verbruik zakelijk te meten en op te geven!? Moet dat dan een vaste energiemeter zijn?
Je kunt op de controler de laadsterkte variëren (schuko volgens mij max 13a). Als je voorzichtig wilt zijn zou je op laag aantal ampère kunnen laden. Elke MID gecertificeerde meter is afdoende. Om BTW af te kunnen trekken moet de elektra factuur op naam van bedrijf staan.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”