Volvo 440 1994 B18u 1800 Monopoint - Te hoog stationair

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Dag allen,

Mijn B18U loopt stationair niet helemaal regelmatig, al diverse dingen vervangen waaronder het gasklephuis, inlaatspruitstukpakking, pakkingen tussen gasklephuis e.d. Kleppen nog niet gesteld/gecheckt.

Vorige week reed ik 120 op de snelweg en liet mijn gas los, maar auto bleef 120 rijden (jaja, cruisecontrol!!!). Koppeling in: toerental schoot omhoog.
Stationairtoerental dus zo'n 5000 rpm.

Later de stappenmotor eraf gehaald en vervangen voor een goedwerkend exemplaar en de motor liep weer goed.

Nu 1 week / 200 km later loopt de motor weer veel te hoog stationair (3/4 gas).
Mijn vermoeden is dat de aansturing v/d stappenmotor niet goed is. Het lijkt erop dat de stappenmotor wel uit draait maar niet meer in draait waardoor hij het toerental alleen ''sneller'' kan bijregelen, dat is tenminste mijn theorie.

Iemand een idee wat het kan zijn, en vooral: hoe kan ik een diagnose maken?

Bedankt!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Temperatuur sensor regelt de stappenmotor ook,die defect wellicht?
Trek de stekker van de tempsensor er is af op het blok en kijk of het toerental veranderd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Waar zit die?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Aan de voorkant van het blok,bruine of blauwe..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Beide sensors los gehad onder starten/stationair lopen (pingelsensor en temp sensor) en beide maakt geen verschil....
Voor de zekerheid nog een keer valse lucht gecheckt met remmenreiniger, geen resultaat.
Nog meer ideeën?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Aan de zijkant van de monopoint carb zit ook een sensor,die kan ook verkeerde waarde aangeven.Niet verdraaien die sensor!!!!
Je weet zeker dat de stappenmotor goed werkt?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Als je de motor uit doet hoor je stappenmotor tikken, dit zou moeten zijn dat hij weer terug naar de 0 stand gaat, maar dit doet hij dus niet.
Heb nu een andere stappenmotor die ik ga monteren, ik vermoed dat hij het dan weer (even) goed doet. Als dit probleem over een week weer terug komt (zoals nu al 2x achter elkaar) zal het echte probleem waarschijnlijk ergens anders zitten....
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als de stappenmotor tikt is hij stuk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Nieuwe stappenmotor gemonteerd en alles weer perfect. Opvallend is dat beide stappenmotors waarop de motor te hoog stationair liep exact evenveel uitgedraaid waren (iets van 47.3 mm).
Daarom vermoeden we dat er in de aansturing iets niet goed gaat, maar eens zien hoelang hij het nu volhoudt (ik gok max 1 week / 100 km, net als afgelopen 2x).

Tikken vd stappenmotor schijnt normaal te zijn, hij wil dan terug naar de nul stand, maar dat lukte dus niet. Normaal verschijnsel in dit geval, alsdus mijn garage.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat tikken is niet normaal,dat betekend dat het tandwieltje in het motortje stuk is.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Meet ook de laadspanning van je dynamo even.
Moet zijn tussen 12.8V en max 14.2. zo ongeveer.
Is deze veel hoger dan is het niet goed.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”