Cruise-control bij 50 km/u

Plaats reactie
Derk2006
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.03.2013 - 22:22
Locatie: 't Harde

Bij onze "nieuwe" XC70 (MY 06, 2.5T) valt ons op dat bij inschakelen van de cruise control in de bebouwde kom (50 km/u) de al rustig in de 4 rijdende automaat terugschakelt naar de 3e versnelling en daar met een gevoelsmatig veel te hoog toerental en gebruik blijft rijden. Via geartronic is schakelen naar de 4 (of zelfs 5) geen probleem (respectievelijk ca 1500 en 1200 toeren) maar dat is natuurlijk onzinnig gedoe.

Garage kan niets vinden aan de bak en meld dat dit dan wel normaal zal zijn (en dat je meestal toch niet op CC in de bebouwde kom rijdt ?!?; wij doen niet anders...)

Bekend verhaal, of juist hele andere ervaringen? Ik wil graag eens horen of er soortgelijke ervaringen zijn, en hoe jullie 2.5T Geartronic zich gedraagd bij 50 km/u op CC.

Alvast bedankt voor de input, het meedenken en evt. proberen!!
06 Volvo XC70 2.5T Momentum GT - Ik blijf maar grijnzen
99 Opel Zafira Elegance 1.8 aut 378K
93 Opel Astra stw 1.8 aut 350K
90 Renault 19 135K
86 VW Vento 1.6 200K
82 Opel Kadett D 1.6 230K
79 Opel Kadett C 1.2 150K
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Mijn 2.5T doet hetzelfde. Voordat de motor werd getuned reed je met 50 altijd in drie. Na de tuning wordt drie gekozen als je opCruise rijdt en vier als je zelf gas geeft.

Ik neem aan dat het zo hoort.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Vaak is de werkelijke snelheid iets lager dan 50, als je checkt met een GPS kun je je cruise instellen op de werkelijke snelheid, en loop je al snel over naar de 4e versnelling. Dus 50 op je teller is 46 werkelijke snelheid, zet je de cruise op 54, dan rijd je 50 precies. Ook weer een beetje afhankelijk van je bandenmaat.

Ooit werd ik in Turkije aangehouden omdat ik 103 reed ipv 100. De betreffende agent vertelde me dat 99 de max. snelheid was..... en gelijk heeft hij. Dus voor de mierenverwenners: 49 ipv 50..... :-)
XC70 D5 2009 Ocean Race
Dentheman89
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22

Ik heb hetzelfde 'euvel' in mijn Volvo S60 uit 2001, niks om je zorgen over te maken lijkt me.
Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
Derk2006
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.03.2013 - 22:22
Locatie: 't Harde

Dank allen; ik accepteer dat het bij Volvo blijkbaar normaal is... Zelf blijf ik het raar vinden dat de bak bij normaal rijden blijkbaar "vind" dat ie prima naar de 4 kan schakelen en daarin kan rijden, maar zodra de CC wordt ingeschakeld er teruggeschakeld moet worden naar de 3. Zal wel wennen :scratch:
06 Volvo XC70 2.5T Momentum GT - Ik blijf maar grijnzen
99 Opel Zafira Elegance 1.8 aut 378K
93 Opel Astra stw 1.8 aut 350K
90 Renault 19 135K
86 VW Vento 1.6 200K
82 Opel Kadett D 1.6 230K
79 Opel Kadett C 1.2 150K
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb dan wel een handbak, maar het verbruik ligt bij 55km/u op 2,6L/100 in 3 EN 4. Het zal wel te maken hebben met een straal gas waardoor hij niet hoeft terug te schakelen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”