Monteren uitlaatpakking [inmiddels opgelost]

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is de temperatuurzender niet stuk van de regeleenheid,dus niet die van de temperatuurmeter.
Die van de regeleenheid zit aan de voorzijde,als je ervoor staat aan de rechterkant.
Als die een foute waarde geeft klopt er van het inspuitsysteem niet veel meer!
Als die aan blijft geven dat de motor nog koud is,dan spuit de monopoint constant te veel benzine in.
Uit laten lezen is de beste oplossing.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

inderdaad, lambda laag is rijk mensel (en te weining zuurstof in verhouding, maar zuurstof kun je niet aan doen, wel het mengsel).
Temperatuurzender is eerste verdachte nu, klopt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik gok ook maar wat,heb er ook geen verstand van!!!
Maar je moet toch wat proberen. :)
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Bedankt voor de reacties weer. Zou die temperatuurzender eens kunnen controleren ja. Echter heb ik wel het idee dat het met kouder weer erger is (dus nog meer benzine inspuiten doordat het koud is). Dus ik denk dat ie goed is, maar controleren kan nooit kwaad natuurlijk.

Moet ik deze echt uit laten lezen of kan ik dat zelf met de diagnosebox o.i.d.? Of is doormeten nog een optie?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als er duidelijke een uitlaatlek is voor de lambda, dan meet die dus een valse lucht. Eerst uitlaat dicht maken lijkt mij ? Dan verder zoeken als het verbruik slecht blijft..
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Daar heb ik een afkeurpunt voor gehad, de co2 meting was niet goed, omdat ik de uitlaat te vaak gede-monteerd had voor lassen was de de pakking-ring gebarsten, deze ring pakking ziet eruit als geperste staalwol, deze moet je droog monteren, kijk goed of er geen resten op het uitlaat-spruitstuk zitten, ik weet je kan het bijna niet zien vanaf onderzijde, maar bij mij is het ook gelukt.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Ik wil graag even laten weten dat na lange tijd het probleem met de lambda sensor eindelijk opgelost is. En eigenlijk schaam ik me een beetje om het te vertellen, maar doe het toch maar.

De zekering lag er gewoon uit, daardoor werkte de lambda sensor niet goed. Nieuwe zekering erin en ECU gereset en auto rijdt gewoon weer helemaal goed.

Ik heb echt nooit geweten dat er überhaupt een zekering voor was. Ik kwam het per toeval tegen toen ik zekeringen aan het checken was. Dus als er meer mensen problemen hebben met hun lambda sensor, check de zekering eens ;).
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En de uitlaat was dus wel gewoon dicht?
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Ja blijkbaar wel, rijdt nu heel erg goed, zonder gebok e.d.
Lambda lampje gaat ook niet meer branden bij langer stationair lopen.

Vorige week in een garage nog de uitlaat laten bekijken en die zeiden daar ook dat de uitlaat gewoon gasdicht is. Waarschijnlijk is ie dat al die tijd ook geweest, dus klopten mijn vermoedes toen niet.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoop gestress om niks dus haha. Mooi dat opgelost is.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”