piepende dynamo of stuurpomp of waterpomp of aircopomp

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

zie onderwerp. ik hoor een piepend komen geluid naarmate de motor op bedrijfstemp komt.
welke kan het zijn?

van de distributie komt het gelukkig niet.

verder staan de riemen strak genoeg.

welke items aan de multiriem zijn het gevoeligst?
ik voelde aan de stuurpomp en de dynamo. die waren niet abnormaal warm.

dus? wie heeft een soortgelijk probleem gehad met wat als oorzaak?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De koude zal er wel debet aan zijn. Men neme de spuitbus met WD40 en gaat los op draaiende en bewegende delen. Dan zal het probleem zeer waarschijnlijk wel over zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien versleten riem? Of riem te strak gespannen, kunnen ook nog de geleiderollen van de multiriem zijn. Inspuiten met WD40 is een tijdelijke oplossing, werkt wel overigens.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Dank voor jullie reacties.
Misschien dat de kou eraan mee werkt idd. want eerder was het mij niet zo opgevallen. Ik hoorde wel ietsje geluid, maar niet zo duidelijk als nu.

De riem komt niet te strak over overigens. Volgens mij is hij ook niet zo oud.
Bij een 440 zijn er toch geen geleiderollen? Het is toch: krukaspoelie -> airco -> stuurpomp -> waterpomp -> krukaspoelie?

Hoe zit dat dan met wd40. Kan me nauwelijks voorstellen dat je een rubberriem met een olie mag inspuiten. Draaiende delen zoals lagers e.d. natuurlijk wel.

Ik kan me eigenlijk zo slecht voorstellen dat het aan de riem zelf licht. Een versleten riem geeft toch een kort piepend geluid bij even gas geven, en niet continu?
Nogmaals, heeft iemand een continu dergelijk bijgeluid gehad bij warme motor bij een versleten airco/dynamo/water/of stuurpomp?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Het hoeft niet de riem te zijn, om er zeker van de zijn monteer eens andersom (omgekeerde loop) of een nieuwe.
WD40 niet gebruiken, hooguit een andere specifieke spay voor riemen bedoelt.

Het piepen kan ook de stuurpomp zijn of specifieker het overdrukventiel hiervan. Houdt het stuur eens in de aanslag links of rechts meteen beetje druk, is het geluid dan erger of hetzelfde?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Silicone spray werkt daar goed voor. Wd40 lost rubber op. Ik denk dat het airco snaartje te slap staat. Is een klein riempje.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

bedoel je de dynamosnaar?

het is niet het klassieke geslip van een slappe dynamo snaar bij gasgeven en veel electrischiteitsgebruik. Dat houdt even kort aan.
Dit is continu.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ja die bedoel ik. De vrijloop van de aircopomp zou geluid kunnen maken, maar ook de dynamo. Of heel simpel 1 van de 2 riemen die een geluid maken.

Haal eens dat kleine snaartje eraf (10min werk) en start dan eens! Als het dan weg is weetje alweer wat meer.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

het bleek de multiriem te zijn. een klein beetje wd40 op de riem zelf en het piepen was meteen weg.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20698
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat wordt dus binnenkort een klusje doen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Michel84
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
Locatie: Overijssel

Ik heb hetzelfde gehad met m'n 480 2.0i, alles onderzocht/uitgesloten en het bleek toen de krukaspoelie te zijn.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic, 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, Xenon, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, Xenon, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Poika schreef:Silicone spray werkt daar goed voor. Wd40 lost rubber op. Ik denk dat het airco snaartje te slap staat. Is een klein riempje.

WD40 lost geen rubber op.is voor alle toepassingen op smeergebied bruikbaar..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sleutelaar schreef:het bleek de multiriem te zijn. een klein beetje wd40 op de riem zelf en het piepen was meteen weg.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
Je hebt twee riemen als het goed is,mits je airco hebt.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad mijn 480 met airco heeft een multiriem en een aparte riem voor de dynamo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

aan Michel84: wat bedoel je met " het bleek de krukas poelie te zijn"?
Slipte de riem om de krukaspoelie? Kan zo'n multiriempoelie verslijten dan? wat veroorzaakte het geluid dan?

aan Ramon: wd40 is toch een olieachtige substantie, en lost dan toch wel rubber op? daarbij: een riem hoort toch niet gesmeerd te worden, hij hoort toch juist grip te hebben? als ik mijn fantasie erop los zou laten, dan zou ik er juist talk-poeder op doen. (geen serieuze optie natuurlijk)

Ik verdenk trouwens mijn stuurpomp ervan te zwaar te lopen. (relatief weinig stuurbekrachtiging). Als ik de multi-riem vervang zal ik eens kijken hoe zwaar die loopt.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

WD40 lost geen rubber op en is ook niet echt bedoeld om een multirien te smeren,maar om een geluidje in de riem op te sporen.
En talk poeder is voor baby,s,dat spul kun je niet op een multieriem doen natuurlijk,dan weet je zeker dat hij slipt.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik heb toch eens talkpoeder geprobeerd, haha, en het werkt wel.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik heb hetzelfde gehad met m'n 480 2.0i, alles onderzocht/uitgesloten en het bleek toen de krukaspoelie te zijn.
Ik heb precies hetzelfde gehad. De symptomen van TS komen op mij over als idd de krukaspoelie.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat lijkt mij ook,of de aircopomp piept,kan ook de spanrol zijn van de multieriem.dynamo wellicht?
Eigenlijk alles wat draait aan die kant kan de oorzaak zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”