zie onderwerp. ik hoor een piepend komen geluid naarmate de motor op bedrijfstemp komt.
welke kan het zijn?
van de distributie komt het gelukkig niet.
verder staan de riemen strak genoeg.
welke items aan de multiriem zijn het gevoeligst?
ik voelde aan de stuurpomp en de dynamo. die waren niet abnormaal warm.
dus? wie heeft een soortgelijk probleem gehad met wat als oorzaak?
piepende dynamo of stuurpomp of waterpomp of aircopomp
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De koude zal er wel debet aan zijn. Men neme de spuitbus met WD40 en gaat los op draaiende en bewegende delen. Dan zal het probleem zeer waarschijnlijk wel over zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27669
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Misschien versleten riem? Of riem te strak gespannen, kunnen ook nog de geleiderollen van de multiriem zijn. Inspuiten met WD40 is een tijdelijke oplossing, werkt wel overigens.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Dank voor jullie reacties.
Misschien dat de kou eraan mee werkt idd. want eerder was het mij niet zo opgevallen. Ik hoorde wel ietsje geluid, maar niet zo duidelijk als nu.
De riem komt niet te strak over overigens. Volgens mij is hij ook niet zo oud.
Bij een 440 zijn er toch geen geleiderollen? Het is toch: krukaspoelie -> airco -> stuurpomp -> waterpomp -> krukaspoelie?
Hoe zit dat dan met wd40. Kan me nauwelijks voorstellen dat je een rubberriem met een olie mag inspuiten. Draaiende delen zoals lagers e.d. natuurlijk wel.
Ik kan me eigenlijk zo slecht voorstellen dat het aan de riem zelf licht. Een versleten riem geeft toch een kort piepend geluid bij even gas geven, en niet continu?
Nogmaals, heeft iemand een continu dergelijk bijgeluid gehad bij warme motor bij een versleten airco/dynamo/water/of stuurpomp?
Misschien dat de kou eraan mee werkt idd. want eerder was het mij niet zo opgevallen. Ik hoorde wel ietsje geluid, maar niet zo duidelijk als nu.
De riem komt niet te strak over overigens. Volgens mij is hij ook niet zo oud.
Bij een 440 zijn er toch geen geleiderollen? Het is toch: krukaspoelie -> airco -> stuurpomp -> waterpomp -> krukaspoelie?
Hoe zit dat dan met wd40. Kan me nauwelijks voorstellen dat je een rubberriem met een olie mag inspuiten. Draaiende delen zoals lagers e.d. natuurlijk wel.
Ik kan me eigenlijk zo slecht voorstellen dat het aan de riem zelf licht. Een versleten riem geeft toch een kort piepend geluid bij even gas geven, en niet continu?
Nogmaals, heeft iemand een continu dergelijk bijgeluid gehad bij warme motor bij een versleten airco/dynamo/water/of stuurpomp?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Het hoeft niet de riem te zijn, om er zeker van de zijn monteer eens andersom (omgekeerde loop) of een nieuwe.
WD40 niet gebruiken, hooguit een andere specifieke spay voor riemen bedoelt.
Het piepen kan ook de stuurpomp zijn of specifieker het overdrukventiel hiervan. Houdt het stuur eens in de aanslag links of rechts meteen beetje druk, is het geluid dan erger of hetzelfde?
WD40 niet gebruiken, hooguit een andere specifieke spay voor riemen bedoelt.
Het piepen kan ook de stuurpomp zijn of specifieker het overdrukventiel hiervan. Houdt het stuur eens in de aanslag links of rechts meteen beetje druk, is het geluid dan erger of hetzelfde?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Silicone spray werkt daar goed voor. Wd40 lost rubber op. Ik denk dat het airco snaartje te slap staat. Is een klein riempje.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
bedoel je de dynamosnaar?
het is niet het klassieke geslip van een slappe dynamo snaar bij gasgeven en veel electrischiteitsgebruik. Dat houdt even kort aan.
Dit is continu.
het is niet het klassieke geslip van een slappe dynamo snaar bij gasgeven en veel electrischiteitsgebruik. Dat houdt even kort aan.
Dit is continu.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ja die bedoel ik. De vrijloop van de aircopomp zou geluid kunnen maken, maar ook de dynamo. Of heel simpel 1 van de 2 riemen die een geluid maken.
Haal eens dat kleine snaartje eraf (10min werk) en start dan eens! Als het dan weg is weetje alweer wat meer.
Haal eens dat kleine snaartje eraf (10min werk) en start dan eens! Als het dan weg is weetje alweer wat meer.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
het bleek de multiriem te zijn. een klein beetje wd40 op de riem zelf en het piepen was meteen weg.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20698
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat wordt dus binnenkort een klusje doen.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Ik heb hetzelfde gehad met m'n 480 2.0i, alles onderzocht/uitgesloten en het bleek toen de krukaspoelie te zijn.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic, 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, Xenon, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, Xenon, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, Xenon, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, Xenon, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Poika schreef:Silicone spray werkt daar goed voor. Wd40 lost rubber op. Ik denk dat het airco snaartje te slap staat. Is een klein riempje.
WD40 lost geen rubber op.is voor alle toepassingen op smeergebied bruikbaar..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je hebt twee riemen als het goed is,mits je airco hebt.sleutelaar schreef:het bleek de multiriem te zijn. een klein beetje wd40 op de riem zelf en het piepen was meteen weg.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
aan Michel84: wat bedoel je met " het bleek de krukas poelie te zijn"?
Slipte de riem om de krukaspoelie? Kan zo'n multiriempoelie verslijten dan? wat veroorzaakte het geluid dan?
aan Ramon: wd40 is toch een olieachtige substantie, en lost dan toch wel rubber op? daarbij: een riem hoort toch niet gesmeerd te worden, hij hoort toch juist grip te hebben? als ik mijn fantasie erop los zou laten, dan zou ik er juist talk-poeder op doen. (geen serieuze optie natuurlijk)
Ik verdenk trouwens mijn stuurpomp ervan te zwaar te lopen. (relatief weinig stuurbekrachtiging). Als ik de multi-riem vervang zal ik eens kijken hoe zwaar die loopt.
Slipte de riem om de krukaspoelie? Kan zo'n multiriempoelie verslijten dan? wat veroorzaakte het geluid dan?
aan Ramon: wd40 is toch een olieachtige substantie, en lost dan toch wel rubber op? daarbij: een riem hoort toch niet gesmeerd te worden, hij hoort toch juist grip te hebben? als ik mijn fantasie erop los zou laten, dan zou ik er juist talk-poeder op doen. (geen serieuze optie natuurlijk)
Ik verdenk trouwens mijn stuurpomp ervan te zwaar te lopen. (relatief weinig stuurbekrachtiging). Als ik de multi-riem vervang zal ik eens kijken hoe zwaar die loopt.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
WD40 lost geen rubber op en is ook niet echt bedoeld om een multirien te smeren,maar om een geluidje in de riem op te sporen.
En talk poeder is voor baby,s,dat spul kun je niet op een multieriem doen natuurlijk,dan weet je zeker dat hij slipt.
En talk poeder is voor baby,s,dat spul kun je niet op een multieriem doen natuurlijk,dan weet je zeker dat hij slipt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
ik heb toch eens talkpoeder geprobeerd, haha, en het werkt wel.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ik heb precies hetzelfde gehad. De symptomen van TS komen op mij over als idd de krukaspoelie.Ik heb hetzelfde gehad met m'n 480 2.0i, alles onderzocht/uitgesloten en het bleek toen de krukaspoelie te zijn.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat lijkt mij ook,of de aircopomp piept,kan ook de spanrol zijn van de multieriem.dynamo wellicht?
Eigenlijk alles wat draait aan die kant kan de oorzaak zijn.
Eigenlijk alles wat draait aan die kant kan de oorzaak zijn.