Olijfgroene Volvo 440 1.8i 1996

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Plaats reactie
Stephan440
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.03.2015 - 23:17

Vorige week heb ik mijn eerste Volvo én auto gekocht, een Olijfgroene Volvo 440 uit ’96 met 1.8i motor. Hij heeft volgens mij alle opties van de Luxury Line, alhoewel ik nog niet terug heb kunnen vinden of deze ook geleverd is als een Luxury Line.

Inmiddels heeft hij 195.000km op de teller. Het onderhoudsboekje geeft aan dat deze 440 dealeronderhouden is geweest tot twee jaar terug (+/- 170.000km). Daarna is het onderhoud onbekend. Ik ga er maar vanuit dat er geen onderhoud geweest is de afgelopen twee jaar.

Verder is de auto in goede staat, wel een aantal plekjes met beginnende oppervlakkige roest rondom de carrosserie, maar overal nog hard. De onderkant ziet er verbazingwekkend netjes uit nog.

Natuurlijk zijn er nog wat andere cosmetische dingen binnen en buiten, daarover later meer. Eerste prioriteit is nu om de auto technisch weer in orde te krijgen. Dan stap voor stap het reguliere onderhoud dat in de afgelopen twee jaar gemist is uitvoeren en de cosmetische dingen oplossen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Stephan440
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.03.2015 - 23:17

Koelvloeistof en olie zaten ver onder het minimum, daar afgelopen week allebei zo’n 2 liter bijgevuld om dit weer op een acceptabel peil te krijgen. Verder een paar lampjes en de ruitenwisserbladen vervangen zodat ik in ieder geval veilig de weg op kan.

Dan het volgende aandachtspunt, de motor blijft koud: het metertje loopt heel iets op, en blijft amper boven het minimum steken. Alleen als ik de motor lange tijd stationair laat lopen wordt deze een beetje warm en dan slaat ook de fan aan (die nu dus het grootste deel van de tijd uit blijft). Daarom vermoed ik de thermostaat.

Vanmiddag bij de dealer geweest, daar had men voor de 440 geen thermostaat meer op voorraad, bestellen kon ook niet meer aangezien het onderdeel ‘expired’ is. Een dealer een eind weg had deze nog wel op voorraad, maar om nu het halve land af te rijden voor een thermostaat gaat me ook wat ver. De dealer gaf mij als advies mee een thermostaat bij een onderdelenwinkel te halen, de kwaliteit zou daarvan vergelijkbaar zijn met het originele onderdeel.

Dus vanmiddag een thermostaat en koelvloeistof gehaald. De koelvloeistof heb ik afgelopen week ‘blind’ bijgevuld met rode koelvloeistof, aangezien het niveau zo laag was dat er niet te zien was wat er inzat. Omdat het nu ongetwijfeld een mix van verschillende is, wil ik bij het vervangen van de thermostaat gelijk goede nieuwe koelvloeistof erin doen en alles vervangen. Is er een handige manier om alles af te tappen? (ik zag in de vraagbaak dat het tapkraantje op ongeveer 1/3 van de radiateur zit, dan blijft er dus altijd een deel koelvloeistof in het systeem zitten wat je niet kan aftappen als ik het goed begrijp)

Ook las ik in de Vraagbaak dat er blauwe/groene koelvloeistof (type C?) in hoort. Bij de onderdelenwinkel heb ik gevraagd wat er geschikt was voor deze 440 en heb op hun advies een organische (gele) koelvloeistof van Kroon, Organic -38 NF, meegenomen.

Nu vraag ik me af, wat gebruikt men hier zoal en zijn er nog nadelen aan het gebruik van andere dan de Type C blauwe/groene vloeistof die de vraagbaak aangeeft?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

De blauwgroene koelvloeistof is de orginele van volvo (dealer) die je met water moet mengen, ik heb ook een 440 en een 460 gehad waarvan de radiator lek was (kwaaltje), hier heb ik toen ook blauwe kant en klaar koelvloeistof ingedaan en nooit geen problemen gehad.

Linksonder radiator als je voor auto staat zit volgens mij rood kunstof kraantje hier kun je hem leeg laten, ook verwarming aanzetten dan loopt kachelradiator ook leeg, alles zul je er niet uitkrijgen, dus ben benieuwd wat de uiteindelijke kleur van de koelvloeistof zal worden?

En veel plezier met je auto, ziet er netjes uit
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27007
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een fraaie 440, succes met de klussen om de onvolkomenheden op te lossen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Stephan440
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.03.2015 - 23:17

Bedankt voor de complimenten en de aftaptips!

Ik had in de Vraagbaak ook gezien dat er inderdaad een kraantje aan de radiator moet zitten. Vanmiddag eens even gezocht waar die zit (want ik wilde weten of ik er eerst nog een slang aan moet maken voor ik dat kan aftappen zonder er een bende van te maken), maar ik kan heel dat kraantje niet vinden? :-/ Of is die echt alleen van onder zichtbaar als je de afschermplaat onder de motor eraf haalt?
Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Stephan440
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.03.2015 - 23:17

Een update: inmiddels is de thermostaat vervangen.

Na het verwijderen van de bodemplaat was het aftapkraantje inderdaad niet te missen (zie foto).

De Gates thermostaat paste niet, verkeerde / andere pakking en het ontluchtingssysteem is anders, waardoor het metalen pennetje dat Gates hiervoor gebruikt tegen het thermostaathuis aankomt en de thermostaat dus niet diep genoeg naar binnen valt.

Na een hoop zoekwerk uiteindelijk via Nordicar een thermostaat (92 graden) besteld, deze bleek een zelfde soort ontluchting te hebben als de Gates, maar net iets minder groot, en wel de juiste pakking. Daardoor past de boel er wel in, maar het pennetje van de ontluchting komt nog steeds iets tegen het thermostaathuis aan waardoor de ontluchting niet altijd helemaal makkelijk sluit. Het zij zo.

Ik had niet de mogelijkheid om het koelsysteem met druk door te spoelen. Daarom heb ik bij het hervullen eerst gespoeld met een aantal liter gedestilleerd water (motor kort even laten lopen, om te mengen met het nog overgebleven blauw/rode mengsel dat erin zat). Dat twee keer herhaald, toen was de vloeistof die ik aftapte redelijk kleurloos en heb ik het systeem volgegooid met de fel-gele koelvloeistof die ik gekocht had.

Verder heb ik bij het weer bijvullen van het koelwater alle koelwaterleidingen die ik kon zien nagelopen, maar heb geen ontluchtingsnippel gevonden. Wel na het eerste ritje nog ongeveer een liter erbij moeten vullen, dat zal de lucht geweest zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Stephan440
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.03.2015 - 23:17

Het resultaat na wat kilometers is een kleine verbetering, maar het houdt nog niet over. De motor komt toch nog niet helemaal lekker op temperatuur volgens mij. Wat heb ik tot nu toe gemerkt:
  • Vanaf een koude motor wordt de motor sneller warm en de meter loopt dan op tot tussen een kwart en een derde, maar blijft altijd onder de helft steken. Af en toe, bij lang stationair lopen en als de meter rond een derde staat, slaat de fan even aan.
  • Stationair, ook als de motor warmer is, loopt de motor op 1000 toeren, iets te hoog dus, net als voor de wissel van de thermostaat
  • Bij snelweg kilometers (met name 's avonds laat als het kouder is), loopt de temperatuur echter snel terug naar bijna het minimum. Als ik dan na een flink stuk rijden de auto parkeer en de motor afzet, zie ik het temperatuurmeterje langzaam weer oplopen tot ongeveer een derde. De motorkap is dan gewoon koud, het expansievat van het koelwater voelt warm aan, maar ik kan mijn hand er gemakkelijk op leggen. Ook van het motorblok komt niet enorm veel warmte af.
  • De kachel geeft wel netjes warme lucht tijdens het rijden op de snelweg, maar alleen als ik deze vol open zet. Standje halverwege is de lucht die eruit komt lauw.
  • KVS blijft netjes op peil, net als de olie. Koelvloeistof blijft ook mooi felgeel van kleur.
Ik neem aan dat bij dit weer, de auto 's avonds met 130 km/u op de teller toch gewoon netjes warm moet worden? Waar kan dit nog aan liggen?

Wat ik zelf nog kan bedenken, maar waarvan ik niet precies weet hoe ik dit kan testen:
  • Temperatuursensor koelwater geeft een afwijkende waarde door, waardoor er automatisch teveel gekoeld wordt (kan dit?)
  • Wellicht geeft het metertje in het dashboard soms afwijkende waarden aan? (lijkt me niet, omdat dat dit voor mijn gevoel dan alleen bij snelweg km's en lage buitentemperatuur is, en de motor valt stationair ook niet netjes terug naar de 900 toeren, maar dat kan natuurlijk ook nog andere oorzaken hebben).
  • Toch nog lucht ergens in het koelsysteem? (maar zou de motor dan juist niet warmer worden omdat er minder koelvloeistof rondgepompt wordt?)
  • Nog steeds een thermostaatprobleem?
Iemand tips waar te beginnen met zoeken?
Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”