Volvo 440 Turbo 1992

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Die DL heb ik ook nog steeds, maar daar rijdt mijn broertje in. Die gaat zijn Saab 900 namelijk verkopen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ah, ik vroeg me al af van wie die Saab 900 in een van de foto's was. Waarom verkoopt ie 'm ?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Hij wil weer een Volvo, één uit 400 serie, wel een turbo. Die Saab is een 900 Turbo S uit 1982. Een oldtimer, dus lekker voordelig in wegenbelasting en verzekering. Maar het rijdt lang niet zo sportief als zijn vorige auto.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ah, het beste nieuws van vandaag ook weer gelezen :p
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Blijven ook leuke auto's, Saab 900 classic. Alleen het gewicht he, toch 300 kg zwaarder dan een 400 serie.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Het is inderdaad wel een leuke auto. Van dat gewicht heb je niet zoveel last, scheelt 200kg met mijn auto. Wegenbelasting hoef je toch niet te betalen omdat het een oldtimer is.
Verder is die net zo snel als een standaard 440/460/480 Turbo(155pk vs. 120 pk).
Het verschil is wel dat de Saab wat minder goed op de weg ligt, met name in bochten. Verder merk je ook dat er een grotere turbo opzit, die pas echt druk levert vanaf 4000 toeren. Dat zijn naast het verbruik de 2 grote nadelen van deze Saab.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Vanavond rechtsvoor de veerpoot en draagarm met toebehoren gemonteerd. Het is wel een klusje wat je echt met 2 man moet doen, maar dan is het ook goed te doen.

bijna :P nieuwe veerpoten
Afbeelding
Intrax sportveren met 4cm verlaging
Afbeelding
en gemonteerd
Afbeelding
Ook de remschijf maar vast gemonteerd. Had ik ooit van GvanMinnnen gekocht, de schijven zijn nog bijna nieuw.
Afbeelding
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ze zien er wel erg mooi uit! Als ik weer is in de buurt bent moet ik hem toch echt even in levende lijve zien :p
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Zo, de linkerzijde zit ook gemonteerd en de auto staat weer op zijn wielen.

nieuwe ashoes
Afbeelding
Montage gaat als volgt:
1. Monteer de draagarm met fuseehuis. Fuseekogel van tevoren op moment vastzetten, anders kun je er niet meer bij. Monteer ook gelijk de aandrijfas in het wiellager.
2. De moer op de aandrijfas even handvast zetten.
3. Monteer de veerpoot, dit is een werkje voor 2 man. Bij het monteren van de veerpoot moet de draagarm met fuseen naar beneden geduwd worden. Let daarbij op dat de ashoes niet beschadigd, en aan linkerzijde moet ook hoes waar de aandrijfas de versnellingsbak ingaat beschermd worden. Dat kun je beschermen door bij het naar beneden duwen van de draagarm de fusee naar binnen te kantelen.
4. Monteer de remschijf met het borgboutje en wat kopervet.
5. Als de auto weer op zijn wielen staat kun je de moer van de aandrijfas op moment vastzetten.
Afbeelding
2 van mijn hulpen om alles op moment te zetten: een Volvo werkplaatshandboek en 1 van mijn momensleutels, heb ook nog een andere, maar die is voor het zware werk.
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Dat is beter WPH dan Haynes neem ik aan?
btw: wens je vader maar beterschap met zijn hand.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Super project zeg! Mooi om door te lezen. Succes
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

@Schockwave: Het Volvo WPH vertrouw ik wat meer als Haynes, want daar zitten toch nog wel wat foutjes in. Ik gebruikt het eigenlijk alleen voor een aanhaalmomenten, de rest snap ik zelf meestal wel.

Voorlopig staan de werkzaamheden aan mijn auto even op een laag pitje, aangezien ik het nogal druk heb de laatste tijd. Dit is wat minder goed nieuws, maar het is even niet anders.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Foto's van het vervangen van de carterpanpakking.
De oude pakking was een beetje vergaan waardoor de motor wat olie lekte bij de carterpan. De oude pakking was wit en zo te zien vloeibaar geweest, pakkingresten waren ook nu nog aardig zacht. De nieuwe ziet er gelukkig een stuk beter uit. De pakking was overigens origineel Volvo, nooit vervangen. Wel slordig dat er een restje van de pakking in de zeef van mijn oliepomp zat. De oliepomp heb ik voor een groot gedeelte uit elkaar gehaald en gereinigd, was overigens nagenoeg geen slijtage op te zien.

Afbeelding
Als je goed kijkt kan je sproeier voor de zuigerkoeling zien zitten.
Afbeelding
oliepijlsensor
Afbeelding
Vloeibare pakking bij krukasbevestingen aan het blok, zelfde als bij carterpan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het stukje pakking in de zeef van de oliepomp.
Afbeelding
De carterpan opnieuw gespoten in hittebestendig zwart.
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

King! Respect dat je zulke zaken aanpakt op juiste wijze. Geen gerommel, mooi om te zien!
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

leuk om ook eens te zien hoe het er van binnen uit ziet.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

De afgelopen tijd heb ik een hoop gedemonteerd en roest weggewerkt. Om mijn radiateur te verwijderen moest mijn intercooler ook gedemonteerd worden, maar daarvoor moest mij hele voorbumper eraf.
Deze kans heb ik gelijk maar waar genomen om alle roest die ik toen tegenkwam weg te werken. De roest heb ik verwijderd met een komborstel, opgeschuurd en toen in zwarte tectyl gezet.

vergane slangen van het EVAP-systeem vervangen door silicone slangetjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
oliekoeler van de stuurbekrachtiging in hittebestendig zwart gespoten
Afbeelding
De zijschermen heb ik ook verwijderd, had wat beginnende roestvorming aan de binnenzijde, en wat schade aan randjes.
Afbeelding
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
beigelpt
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 11.04.2010 - 14:56

Echt goed bezig, je pakt de zaken heel grondig aan!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Goed bezig. Hetzelfde wat je bij voorbumper doet heb ik bij de achterbumper gedaan. Opvallend dat daar toch een paar kleine roestplekjes zaten op de bevestigingspunten. In de meivakantie ga ik de voorkant ook zo loshalen en ff aanpakken.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

De binnenbalk van de voorbumper staat nu ook in de Tectyl en de 'nieuwe' radiateur is ook weer gemonteerd, bij verwijdering van de oude kwam er wel erg veel troep uit, dus het hele koelsysteem ga ik wel grondig doorspoelen.
Wat mijn remmen betreft heb ik overigens wel een probleem; aan de voorzijde zijn geen sportremblokken te krijgen. Achter heb ik er al wel sportblokken op zitten. Ik heb nu misschien een optie via het 480 forum, maar dat gaat nog wel even duren.

radiateur gemonteerd met verse slangklemmen
Afbeelding
nu nog een plekje vinden voor de oliekoeler
Afbeelding
en een mooi plekje voor mijn oil catch can, zo heb ik wat minder last van de oliedampen
Afbeelding
binnenbalk voorbumper in de Tectyl
Afbeelding
de onder- en bovenzijde heb ik met de kwast uitgesmeerd, gaat ook prima
Afbeelding
de gemaakte gaten voor de slangen en buizen van de grote intercooler afgewerkt met rubber van achterklepruit van een 440(op de foto rechts)
Afbeelding
de linkerzijde
Afbeelding
de uitsparingen voor de intercooler zelf op dezelfde manier gedaan(rechts)
Afbeelding
links
Afbeelding
En als afsluiting nog een mooie foto van de GLT met de 480 GT Turbo van mijn broertje. Deze 480 is helaas niet meer te redden door een aanrijding met als gevolg total loss.
Afbeelding
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Man, zonde van die 480! Hij was toch op zoek naar een andere auto, was dat die 480 geworden?

En heerlijk creatief, doch effectief met dat rubber :)
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”