Volvo 460 2.0i 1994

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als het de linker oftewel de bestuurderskant is moet de olie eruit. Dus niet doorrijden met een gescheurde linker hoes je hebt dan kans dat de bak droog komt te staan! Rechts loopt de olie er niet uit.
Je kan gewoon de olie in een schone bak opvangen dan kan je het weer in de bak gooien. Of als de olie oud is verse erin. De afgepaste hoeveelheid (3,4ltr) kan je bij de R. of V. dealer kopen, is een duur goedje kost iets van €60 voor die 3,4ltr. Kroon olie heeft ook de goede bakolie, die is een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

ik heb geloof ik nog een trekhaak voor je liggen als je dat gat zo vervelend vind??
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Rechts loopt de olie er niet uit.
Het is rechts. Ik had vanmorgen de versnellingsbakolie al gecontroleerd. Toen ik mijn pink in het vulgat stak kwam die er met olie en al weer uit. De versnellingsbak zit dus nog tot zijn strot gevuld met olie. Maar bedankt voor de info, dan weet ik het helemaal zeker.

@Timo: die heb ik al bij kip88 gekocht. Maar ik wacht nog even met monteren omdat ik duim voor een goede bumper.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Dan is het waarschijnlijk de hoes van de homokineet die gescheurd is. Die zou ik i.i.g. wel vervangen door een originele, die gaan het langste mee.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik zal een originele gaan halen bij de dealer (ik mag toch aannemen dat die origineel leveren?).

Het is trouwens wel een lastig karweitje om die hoes te vervangen, of niet? Wiel eraf; die grote bout op de as losmaken, draagarm los, en dan nog een paar dingen?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Dealer levert uiteraard origineel en compleet met alle toebehoren.
Het is inderdaad een behoorlijk karweitje, het complete fusee met alle toebehoren moet los.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

De auto heeft vandaag een nieuwe APK gekregen. Ook gelijk maar een kleine beurt laten uitvoeren. Het was nog een meevaller. Geschatte kosten vooraf 1250. Kosten achteraf: 877 (materiaal 229; arbeid 479)

Wat is er gedaan:
*Oliefilter
*Oliewissel
*Ruitensproeiervloeistof e.d.
*Gas treatment
*Tankdop (vergeet ik nooit, maar blijkbaar laten liggen op de achterklep :s )
*Gloeilampje
*Meergasmeeting APK
*Rechter steekas vóór
*Rubberhoes/kruiskoppeling steekas voor inc stofhoes
*ruitensproeier vervangen (bestuurderskant was kapot, niet handig met vriezen...)
*Handremkabel achter vervangen
*4 wielen uitgebalanceerd
*Stabilisatorstangen links en rechtsvoor vervangen
*Achterbumper vastgezet (naweëen van aanrijding)
*Massakabel motorblok vastgezet

Ik heb de auto voor het eerst naar de volvo-dealer gebracht (Reede, Amerongen) en dat beviel me best. Je krijgt ook leuke C30's mee als leenauto :-)

Helaas zit er wel weer een dikke piep in de motor bij het starten. Dat heb ik uiteraard vermeld bij de garage. WPC dacht dat het de D-riem was, maar dat kan niet want die is onlangs nog vervangen met geleiderol en spanrol.
Verder klinkt het geluid toch typisch als dat de krukaspoelie, met daarom de multiriem, toch weer los zit. (zie eerder dit topic). Binnenkort de auto maar op de brug zetten en zelf gaan zoeken, want ik wordt hier wel chagrijnig van. Technisch gezien is aan de auto ondertussen een heleboel vervangen en is hij in hele goede staat, maar die stomme piep blijft.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
duracell-konijntje
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26

dat is voor het materiaal en de arbeid niet veel geld..:o..
I want MY!! shiny volvo..
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Het viel me reuze mee toen ik moest afrekenen:-) Khad rekening gehouden met die 1250 haha.

Grappig trouwens: de laatste week trilde de einddemper enorm als ik de auto starte. Zit er een enorme bult sneeuw/ijs/pekel combinatie in de weg.

Piep bij het starten trouwens zo goed als verdwenen. Komt vermoedelijk door de koude. Hoe hoger de temperatuur hoe minder je het hoort. Krukaspoelie zit ook niet los: ik heb de steel van de hamer tussen de poelie en het motorblok gezet en toen stevig gewrikt. Er is echter geen beweging in te krijgen. De ANWB monteur deed dat in de zomervakantie even voor en toen wiebelde de krukaspoelie.

Overigens gaat dit hoogst waarschijnlijk de laatste APK zijn voor deze auto die ik betaal, want ik ben op zoek naar een leuke 850 :-) 460 gaat misschien naar broer en anders te koop. De komende paar maanden blijf ik hem nog wel rijden, maar in de tussentijd goed zoeken.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Leuk om te horen dat je naar een 850 op zoek bent, toch wel een T5 zeker :P
Weet je zeker dat die piep geen slippende multiriem is? Die kan namelijk na het starten korstondig een piepgeluid geven. Zeker als het erg koud of vochtig is buiten.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Kben me ondertussen grondig aan het inlezen op het 850 forum, en heb begrepen dat je met een turbo in het walhalla zit :lol: maar dat het aan de andere kant meer onderhoud kost (enig idee hoe je broer dat ervaart?).

Maar anders ga ik voor 2.5 20V 170 pk, schijnen de betrouwbaarste blokken te zijn (afgezien van de 10 klepper, maar 140 pk is me te weinig), waar vervolgens een ferrita/simons onder komt. Dat dan weer wel 8) het gaat me tenslotte primair om de roffel en robuustheid. Stiekem hoop ik daarnaast eentje met een G3 installatie te kunnen aanschaffen, maar i.c.m. met een redelijke km stand en prijs is dat nog vrij lastig...

Er staat trouwens zoveel te koop dat ik in het begin door de bomen soms het bos niet meer zag. Ondertussen heb ik wel een aantal punten gezet die ik wil hebben, dus dat maakt het zoeken al makkelijker. Ben bezig een shortlist op te stellen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De 10 klepper is het fijnst rijdend met het koppel onderin de toeren en daardoor een stuk zuiniger als de 20 klepper. Wil je de 170pk aanspreken moet je flink toeren maken. Gebruik is dan navenant.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Bij een T5 zijn de onderhoudskosten wel een stuk hoger. Voordeel is wel dat het wat meer waarde houdt en je er makkelijk nog meer vermogen uit kunt halen.
Ik zou op zijn minst wel voor een GLT met 170pk gaan anders is er wel erg weinig snelheidsverschil met je huidige auto.
Op gas moet je alleen rijden als je veel km´s maakt en er een goude onderhoudshistorie bij zit, anders kan het je een hoop geld kosten.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

De 10 klepper is het fijnst rijdend met het koppel onderin de toeren en daardoor een stuk zuiniger als de 20 klepper. Wil je de 170pk aanspreken moet je flink toeren maken. Gebruik is dan navenant.
Een van mijn wensen is die toeren ook te kunnen aanspreken, daar heb ik wel wat extra brandstof voor over. Vanavond ben ik nog even met de S70 (140 pk versie) naar Zwijndrecht gereden. Op 120 km/u draait de auto dan 3000 toeren.
Als je dan het gas intrapt gebeurd er niet heel veel bijzonders meer. Goed, je kunt gewoon fatsoenlijk inhalen, maar that's it. Mijn 460 trekt de S70 er met gemak uit boven de 80 km/u. En die snelheid van de 460 bevalt me heel prima. Vandaar dat de volvo-opvolger op zijn minst hetzelfde moet kunnen presteren. Oftewel minimaal de 170 pk variant. Die is (theoretisch) een ruime seconde sneller dan de 460. En dat is prima voor mij. Mocht ik nog op een leuke T5 stuiten, dan is dat natuurlijk helemaal fantastisch, maar voorlopig richt ik me op de 2.5 20V 170 pk. Ik heb uitgerekend dat een G3 installatie voor mij nog voordeliger uitpakt, maar het is geen schokkend verschil met benzine ;-)
Andere punten:
-Handgeschakeld
-Sedan (ik begreep dat een Remus o.i.d. bij een estate nogal doorgalmt)
-Een achterklep spoiler zou heel mooi zijn
-liefst phase 2 (heet dat in de 850 serie ook zo?)
-Halfleder
-Fatsoenlijke onderhoudshistorie
-Verdere opties als airco of dakraam zijn mooi meegenomen, maar zijn niet een voorwaarde. Dat gaat meespelen als er meerdere kandidaten zijn.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Bij de 850 noem je dat alter 2. Hoeveel km rij je ongeveer op jaarbasis? Een G3 installatie kan namelijk behoorlijk hoge onderhoudskosten met zich meebrengen. Je motor heeft minder vermogen en het slijt allemaal een stuk sneller door de hogere temperatuur e.d.
Als je het zoals je al eerder zegt geen schokkend verschil met benzine is qua kosten zou ik echt voor een benzine gaan. Auto is overigens ook een stuk zwaarder met een gastank(wegenbelasting?).
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik rij ongeveer 13.000. Ik heb inderdaad besloten gewoon voor benzine te gaan.
Sowieso is er weinig fatsoenlijks te vinden op G3 gebied. En wat er niet zit, kan ook niet kapot gaan ;-)
Qua wegenbelasting weet ik niet er gebeurd. Sommige advertenties vermelden extra gewicht, anderen geven het gewicht van een vergelijkbare 850 zonder gasinstallatie. Mocht de wegenbelasting inderdaad omhoog gaan door het gewicht, dan valt het voordeel van G3 zo goed als weg.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Weer even een kleine update voor dit topic.

Het was weer tijd voor het jaarlijkse tektyl feest. Ik vind dat echt mooi spul :-)
Zoals te lezen is eerder in dit topic houdt ik de wielkasten in zo goed mogelijke conditie door ze om de zoveel tijd schoon te maken en weer te voorzien van een vers laagje tektyl.

Ook heb ik trouwens de krikset van de Aldi gekocht. Bevalt best tot nu toe. Beter werk dan die krik die standaard bij de 400 serie hoort ;-)

Een foto'tje van de krik en een assteun:
Afbeelding

Een winter is toch een aanslag op de tektyl laag, op de foto is op sommige plekken weer groen te zien.
Afbeelding

Nieuwe laag tektyl:
Afbeelding

Overzichtje:
Afbeelding
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dat schermpje ziet er nog prima uit ja. Maar ik zou ook even de dorpelkappen eraf halen, en die goed schoonmaken en tectyleren. Het is effe werk, maar het loont wel. Spuit vooral amber tectyl binnenin de dorpels ML kan ook, maar is een stukkie duurder. Wegenbelasting van een 850 zit op zon 195€ (geen G3) in de 3 maandjes. Ruim 100e meer dus dan onze 400. En vergeet niet dat de verzekering ook een stukje duurder word.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Maar ik zou ook even de dorpelkappen eraf halen, en die goed schoonmaken en tectyleren.
Goeie tip. Ik heb wel met de kwast zoveel mogelijk geprobeerd achter die kap te komen, maar de ruimte is beperkt. Probleem is ook dat de kappen bij mij niet meer op de normale manier vastzetten. Toen de wielkasten zijn vervangen heb ik ze toentertijd met een stevige bout vastgezet, en die bout verdronken in de tektyl. Het gaat een lekker karweitje worden om dat allemaal weer los te krijgen.
Anyway, als ik het binnenkort weer lekker is buiten toch maar even de moeite nemen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Wegenbelasting van een 850 zit op zon 195€ (geen G3) in de 3 maandjes. Ruim 100e meer dus dan onze 400. En vergeet niet dat de verzekering ook een stukje duurder word.
Klopt. Ik heb dan ook niet van de ene op de andere dag bedacht 'laat is 850 gaan rijden', natuurlijk even een financieel plan opgesteld of het in redelijke mate haalbaar is. Wegenbelasting hier in Gelderland is trouwens voor een benzine sedan 56/maand of 168 kwartaal. Wat verzekering betreft: hij staat mooi op de naam van mijn vader. Je betaalt je anders helemaal scheel aan die uitzuigers van de verzekering. En ja, ik weet dat ik geen schadevrije jaren opbouw zo, maar dat weegt totaal niet op tegen de kosten van een verzekering. Dat komt wel als ik mijn diploma heb met een vaste baan.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”