Motor te heet / lekke radiateur Volvo 460 1.6i B16F

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
460rijder
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.04.2016 - 10:54

Beste Forumgenoten,

Afgelopen zondag is de radiateur van mijn 460 spontaan flink gaan lekken. Ik was pas een minuut of 10 onderweg toen de temperatuur meter op maximaal stond. Omdat het wat warm was, was de motor blijkbaar sowieso al zeer vlot op temperatuur, de airco zal verder ook niet geholpen hebben (extra warmte). Met zo min mogelijk toeren doorgereden en zo snel als mogelijk was gestopt (80 weg met vangrails).

Ik vermoedde eerst dat er een slangklem afgesprongen zou zijn, omdat ongeveer 1 maand geleden de waterpomp en distributie is vervangen en de radiateur er nog zeer fris uitzag (auto heeft pas 125dkm gelopen). Na inspectie bleek toch echt de radiateur zelf zo lek als een mandje. Dagje laten staan en met een paar liter verse KVS en het dopje van de expansietank niet aangedraaid de auto rustig naar huis kunnen rijden (slechts een paar km).

Nu sta ik op het punt om een nieuwe radiateur te bestellen. Echter ben ik enigszins huiverig dat de koppaking het wellicht niet gered heeft. (rode temperatuur lampje heeft ook even gebrand). Wat zijn jullie gedachten hierover? Is de koppakking van een B16F met de kleiste oververhitting al klaar, of is het reeël dat er met de koppakking niks a/d hand is?

Een nieuwe radiateur gaat voor de incl AC versie al ruim over de 100 euro. Ik kan hem wel zelf monteren. De auto komt verder wel op een leeftijd dat een koppakking wel erg ingrijpend wordt.

Graag jullie mening.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Moeilijk te zeggen zo op afstand. Ligt helemaal aan de staat van de auto in hoeverre investeren nog de moeite waard is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Doen. Koppakking kun je ook zelf, niet moeilijk, niet duur. iets meer sleutelwerk om zaken los te maken en weer vast te zetten.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nou, als TS nooit sleutelt om hem dan een koppakking als klusje in zn maag te splitsen....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Zou toch kunnen, hij schrijft ook dat hij radiateur kan vervangen met AC versie (hoord daar afpersenbij ?)
Maar goed "460rijder" beslist natuurlijk altijd zelf.

Wat gaat t wroden?

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460rijder
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.04.2016 - 10:54

Beste forumgenoten,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb (klein gokje) een nieuwe radiateur besteld, deze ga ik zelf monteren. Auto is nog zeer netjes en goed onderhouden.

Ik heb redelijk wat sleutel ervaring, ook e.e.a. aan motoren. Momenteel een oldtimer in bezit welke ik zelf heb opgeknapt.(de volvo is nu eigenlijk van m'n broertje maar reed ik eerst zelf) In het verleden ook wel dingen gedaan zoals kleppen stellen, klepstoters vervangen, thermostaten etc.. Koppakking zou ik met veel geduld en duidelijk how-to's wel zien zitten om te proberen.

Eerst maar eens kijken wat'ie doet, ik heb goede hoop dat de koppakking nog heel is. Wordt vervolgd.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

enne?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”