Gashendel regelaar wordt niet aangestuurd volvo 440 1.8i sportsline

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn volvo 440 1.8i sportsline. Hij start en loopt goed, maar zodra ik gas los laat zakt hij terug in toure of valt hij direct uit. Hij zakt tot 500 toere en blijft dan wel lopen.
Nu vermoed ik dat de gashendel regelaar niet aangestuurd wordt of kapot is.

Volgensmij ook wel nulasregelaar.

Igg is het zo dat eigelijk de hele motor netjes loopt, maar hij te ver in toure zakt. Als je bij de gashendel kijkt zie je ook die regelaar zover terug staan dat de gashendel naar 500 toure zakt en dan pas tegen het palletje van de regelaar komt. Ik heb het idee dat deze uit zich Zelf verder uit moet steken en zich regelt naar 900 toure ofzo.


En stel ik zou deze vervangen, is dit gewoon plug en play of moet deze ook worden ingesteld? Ik ben er namelijk achter dat hij ook op golf 3 en vw polo zit, hier staat de auto sloop vol mee.


Hier een foto van het onderdeel,
https://www.google.nl/search?q=vw+polo+ ... YPR6CcM%3A
Laatst gewijzigd door Stannn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat heet een stappenmotor en dat is plug en play inderdaad.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

Heb hem vervangen dmv een carburateur van de sloop en dit geeft geen verschil. Heb ook nog de klopsensor vervangen wat ook geen verschil geeft. Heb klopsensor en temperatuur sensor bijde los gehad en de auto blijft laag station lopen. Hij reageert er niet op.

Kan het zijn dat de ecu het begeven heeft en daardoor niks word aangestuurd? Maar het vreemde is dat de auto voor de rest gewoon goed loopt hij reageert goed op gasgeven.

Iemand bekend met dit probleem?


De problemen zijn ontstaan nadat de auto tot 2x toe een week heeft stil gestaan met een lege accu. De eerste keer heb ik hem kunnen over starten. De week erop heb ik de accu iets geladen door over te starten en daarna heb ik de auto aangesleept, hij ging vrij snel aan maar viel direct uit zodra ik de koppeling indrukte. Wanneer ik het toeretal rustig aan laat zakken tot 500 toure dan blijft hij wel lopen, maar dus heel laag stationair.
Laatst gewijzigd door Stannn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

Update; auto is bij de garage geweest voor uit te lezen, hier komt uit stappenmotor defect. Ik heb er op moment 3 liggen van de sloop en allemaal werken ze niet. Zou toch wel heel toevallig zijn. Ik meet over de contacte wel stroom. Uit 2 meet ik iets van 13 v en bij de andere 2 geeft mijn multimeter -9,16 aan deze verspring van 9,16 tot 9,60. Verder reagere ze bijde niet op gasgeven. Ik verdenk nu een beetje de ecu van de auto, zou dit mogelijk zijn?


Na weer wat zoeken ben ik er ook achter dat je de auto zelf kunt uitlezen. Dit heb ik dus gedaan en hieruit krijg ik 2 foutcodes.

1.2.1. Ergens geen massa
2.2.3. Air presure sensor not responding

Die 35 euro voor het uitlezen was het dan ook niet waard.
Laatst gewijzigd door Stannn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mschekkerman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.03.2013 - 19:46

Kijk de absolute druk (MAP) sensor eens na, zowel de bedrading als de slangetjes. Deze zit verstopt onder een plastic kap in de naast de ruitenwissermotor aan de bestuurderszijde. (in die goot waar alle bladeren in verdwalen)

Controleer ook de massakabels, dat is essentieel voor het sturen van een hoop sensoren.

De stappenmotortjes kun je testen met een multimeter en een 9 volt batterij. In gemonteerde toestand zijn de bovenste 2 contacten voor de motor, deze moet op zo'n batterijtje soepel kunnen lopen. De weerstand moet rond de 10 ohm liggen.

De onderste 2 contacten zijn de schakelaar, contoleer met de multimeter of ze doorverbinden als je op de nok van de motor drukt.

Deze motortjes gaan vaak stuk (ook de nieuwe ben ik inmiddels achter)
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

Heb alle foutcodes eruit gewist en weer gereden, nu heeft hij geen foutcodes. Waarschijnlijk komt het omdat ik die stekkertjes los heb gehad.
Vreemd dat hij geen foutcodes meld.

Accu werd ook leeggetrokken, dit komt door een deurschakelaar denk ik. Mijn binnenverlichting bleef heel zwak branden als hij uitstond en ook opslot was. En in het dashbord bleef het lampje van de deur dan ook heel zwak branden. Ik vermoed defecte schakelaar of slechte massa. Als ik de binneverlichting uitzet gaat in mijn dashbord het deur lampje normaal branden, zelf onder het rijden. Accu trekt die nu igg niet meer leeg.

Maar slecht stationair lopen doet die wel nog steeds.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”