V60 T3 stilgevallen op de snelweg en loopt op 3 cilinders

HbTps
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Beste mede forumleden,

Jaren lang tevreden in een V50 gereden, sinds 8 maanden in een V60. Super tevreden over tot gisteren... Schoonouders uit de brand helpen (stil gevallen op de A2 met caravan, Ford Modeo met Ecoboost motor loopt op 3 cilinders) V60 ervoor en die kwam tot Geleen...ook op 3 cilinders lopen. Hieraan vooraf ging een licht tikkend geluid uit de motor, kort hierop op 3 cilinders lopen. Afrit genomen, ANWB erbij. Wat gewisseld met bougies en bobines, probleem blijft op cilinder 1 hangen. Injector komt vaak voor, is mij bekend maar wat me opvalt is dat tijdens het starten het hoorbaar is dat 1 van de cilinders geen weerstand geeft op de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel. Lijkt sterk op compressieverlies. Ook de blauwe walm uit de uitlaat toen de auto op de berger werd gereden voorspelt niet veel goeds.

Bizarre situatie, 2 dezelfde motoren in verschillende auto's op dezelfde middag met hetzelfde probleem uitgevallen. Je zou haast denken dat het aan de caravan ligt....kan natuurlijk niet.

Maar mijn vraag is of er mensen bekend zijn met dit probleem? Komt dit vaker voor???
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

tja eerst maar eens compressie meten, klopt daar niets van de kop eraf en dan weet je het , wat anders ?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bekende problemen zijn idd defecte injectoren maar helaas ook een gat in de/gesmolten zuiger. Vaak ook weer het gevolg van een slecht werkende injector, arm mengsel wat zorgt voor hoge temperaturen.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Vandaag bericht van de garage, probleem was niet opgelost met het vervangen van de injectoren. Hierna compressiemeting uitgevoerd. Zoals ik al vermoede te weinig compressie op cilinder 1....Ze gaan het verder onderzoeken. Ik vernam ergens anders dat er geen losse onderdelen verkrijgbaar zijn van het motorblok. Enkel compleet blok???

Iemand ervaring?
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Kijkje in de cilinder...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 18515
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Auw....
Hebben ze ook al naar de anderen gekeken voor de zekerheid?

Ga je dit blok laten herbouwen of wordt het een ruilmotor?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

De andere cilinders hadden normale compressie, cilinderwand schade is blijkbaar vaak een vervolgschade. Dus de vraag is wat daar fout is gegaan. Ik ben aan het onderzoeken wat de beste oplossing is. Een 2e hands motor met + 100.000 km ervaring kost al 3000 euro. Geen idee wat ik dan krijg. Een revisie bedrijf adviseert het onderblok nieuw te kopen, de kop te reviseren en zo opnieuw opbouwen. Ik wacht ook nog een op prijsopgave van een complete ruilmotor.

Begin me ook af te vragen of de turbo niet iets geleden heeft van dit mechanisch geweld...
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Is het niet een vervuild filter ?
Collega had met een Ford focus van paar jaar oud dat er een zeefje / filter vervuild was waardoor er geen olie in cilinder x kwam en cilinder x defect.

Auto zakelijk afgeschreven en ingeruild op een nieuwe.
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 18515
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou ook nog kunnen inderdaad. Oliezeef in het carter was daar een beruchte.
Ook bij andere merken.

De turbo zal hier niets van geleden hebben aangezien die op uitlaatgassen draait.
Je kan het huidige blok ook nog opnieuw opbouwen met uithonen en dan nieuwe cilinder bussen plaatsen, maar ik denk dat je met een nieuw onderblok goedkoper uit bent.
Onderaan de streep zijn alle opties niet goedkoop.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1317
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Wijchen

HbTps schreef: 26.05.2022 - 12:04 Kijkje in de cilinder...
Daar is gewoon een heel stuk uit de wand... Niet gewoon een dikke kras of zo.. Wonderlijk
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
4th Gear member
Berichten: 825
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

fredhead schreef: 28.05.2022 - 23:31 Zou ook nog kunnen inderdaad. Oliezeef in het carter was daar een beruchte.
Ook bij andere merken.

De turbo zal hier niets van geleden hebben aangezien die op uitlaatgassen draait.
Je kan het huidige blok ook nog opnieuw opbouwen met uithonen en dan nieuwe cilinder bussen plaatsen, maar ik denk dat je met een nieuw onderblok goedkoper uit bent.
Onderaan de streep zijn alle opties niet goedkoop.
Uiteindelijk zal je met revisie meer kwijt zijn ivm uren.

Nieuw onderblok met revisie kop is opzich geen slecht plan. Problemen met carterfilter enz heb je dan niet meer.

Nadeel van een ruilmotor vind ik dat je niet weet wat het blok heeft meegemaakt. Ook al krijg je 3 maanden garantie op alle in de olie draaiende onderdelen.
- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 18515
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is inderdaad een ding en ik zou zo'n auto eerder laten staan als deze ergens te koop staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
4th Gear member
Berichten: 825
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

Sowieso zou ik de uitvoering laten staan. Die hele productielijn is zwaar r#k ☹️
- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Gebruikersavatar
Frits V70
4th Gear member
Berichten: 885
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Urbexpeditie schreef: 29.05.2022 - 19:20 Sowieso zou ik de uitvoering laten staan. Die hele productielijn is zwaar r#k ☹️
Tjonge, en dat bij Volvo!

"Nait best, schoef 'm moar in 't daip" zouden wij hier in Groningen zeggen......
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014).
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
4th Gear member
Berichten: 825
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

Haha, dat begrijp ik zelfs 😁
- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 18515
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nu ben ik een westerling in Drenthe, maar zonder dat ik hem kende is ook dat mijn gezegde voor dingen die het echt niet doen :lol:
Kanaal is recht voor de deur dus het kan in een mooie boog..... (nog niet gedaan)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
4th Gear member
Berichten: 825
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

😋

Maar goed, weer even ter zake doende....
Ik zou zelf voor nieuw onderblok met revisie kop gaan. Lijkt mij het meest gunstigste en betrouwbaar.
- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 18515
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Aansluitend daarop zou dat ook mijn keuze zijn.
Met een goed bedrijf heb je daar een een hoop zekerheid mee en bij een uiteindelijke verkoop ook weinig uit te leggen over een eventueel ander motorblok waarop ze de auto minder waard vinden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zorg er wel voor dat je de oorzaak achterhaald, je zal niet de eerste zijn waarbij een nieuwe zo weer stuk loopt.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Nieuw onderblok kost 2100 euro ex btw, dan nog koprevisie en monteren. Ik heb prijsopgaves tussen de 3000 en 4500 euro ex binnengekregen voor revisie met nieuw onderblok. Als ik mijn probleem voorleg bij verschillende revisiebedrijven krijg een herkenende reactie... Blijkbaar komt dit vaker voor bij deze (Ford) motor. Het probleem lijkt (laat ik mij vertellen) vooral voor te komen wanneer er een injector open blijft staan in combinatie met de toch al licht uitgevoerde cilinderbussen/zuigers. Verder onderzoek laat ook een scheur in de zuiger zien bij de defecte cilinder. De E10 brandstof lijkt niet zo lekker te werken.

Vandaag een gereviseerd blok opgehaald en ik verbaasde me over hoe licht dat was...Die pakte we met 2 man met gemak uit het busje. Ik schat in dat het geheel nog geen 80 kilo woog.

Morgen verder met demontage en wellicht na het weekend alweer rijden! Incl. nieuwe injectoren.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”