V60 D4 remmen upgrade van 300 naar 320

Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Mijn v60 D4 umy2015 heeft voor momenteel 300mm remmen aan de voorzijde, de schijven zijn versleten waardoor de boel los moet. Ik ben aan het overwegen om naar 320mm remmen te gaan, moet hiervoor de remklauw ook vervangen worden of is het voldoende om alleen de bracket te vervangen?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2689
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je hebt 300, 316, 328 en 336mm schijven, voor alle varianten zal je een andere remklauw en bracket moeten plaatsen.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Upgrade naar die van de V90 D5, 345 voor, 320 achter.
Wel even opletten bij een noodstop dat er niet een oem V70 achter je zit, die kan dan wel iets te kort komen😬
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

ah jammer, ik dacht even een snelle winst te kunnen halen. Als ik de klauw moet vervangen moeten ook de remmen weer ontlucht worden waarvoor ik langs de garage moet wat het weer allemaal wat onpraktisch maak. Dan toch maar weer wat schijven van 300mm terug.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gewoon doen, ontluchten is thuis ook goed te doen.
Voor 60 euro heb je al 2 gebruikte remklauwen en brackets van een V60 PIH.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

wat ik kan zien zijn de rond de 50~75 per stuk.

Welke maat heeft de D6 eigenlijk?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Blueone schreef: 31.10.2021 - 22:49 wat ik kan zien zijn de rond de 50~75 per stuk.

Welke maat heeft de D6 eigenlijk?
Op marktplaats zie ik ze voor 30 euro per stuk.
De PIH heeft 336mm remmen (17,5 inch).
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Oké, thanks, klopt het dat ik dan het volgende nodig heb:

Remklauw
Stofkap achter de schijf
Schijven
Blokken

Is de rest plug en play of zijn er nog andere brackets of leidingen of wat dan ook nodig?
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

En nog een vraag over het ontluchten, is het voldoende om alleen de 2 voorremmen te ontlucthen of moeten de achter rremmen dan ook onlucht worden? En ik begreep dat het een beetje per auto scheelt welke ontluchtingsmogelijk het beste gebruikt kan worden, vacuum of onder druk, welke werkt het beste voor een V60?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2689
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Blueone schreef: 01.11.2021 - 13:31 En nog een vraag over het ontluchten, is het voldoende om alleen de 2 voorremmen te ontlucthen of moeten de achter rremmen dan ook onlucht worden? En ik begreep dat het een beetje per auto scheelt welke ontluchtingsmogelijk het beste gebruikt kan worden, vacuum of onder druk, welke werkt het beste voor een V60?
Ik zou de vloeistof zelfs vervangen. Eerst met een grote spuit het reservoir zo veel mogelijk leeg zuigen en bijvullen met nieuwe vloeistof.
Dan remdruk opbouwen door het pedaal in te trappen totdat deze hard wordt. Pedaal niet dieper intrappen dan je normaal zou doen. Liever 10x 25% dan 2x 100%.
Als pedaal hard is houd je de druk er op en draait iemand anders het ventiel los bij de remklauw, doe hier een doorzichtige slang op zodat je de bubbels goed kan zien. Als het harde rempedaal een stukje zakt draait de 2e persoon het ventiel weer dicht. Herhaal dit totdat er geen bubbels meer voorbij komen en de vloeistof tevens helder is in plaats van geel/bruin/zwart.

Onderdelen die je wil hebben:
2x 31305077 remslang
1x 30681690 stofplaat links
1x 30681691 stofplaat rechts
1x 36000375 remklauw links
1x 36000376 remklauw rechts
2x 30769057 remschijf
1x 31200229 setje van 4 remblokken

De bracket is 8603758, maar die krijg op de sloop vaak samen met de klauw. Je kan de rest bij de dealer halen, maar ATE/Brembo/Zimmerman maken ook hele mooie ronde stukken staal. Zelfde geldt voor blokken van Textar, Pagid of TRW.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Jelmer de Jong schreef: 01.11.2021 - 19:06 Onderdelen die je wil hebben:
Bedankt voor de uitgebreide info! Ik denk dat de totale meerprijs zo'n €300~€400 (nieuwe klauwen, remvloeistof, stofkappen, remleiding) t.o.v. de standaard remmen vervangen. Is het echt de moeite waard om de remmen te vervangen door de 336 remmen of is het verschil maar minimaal? Tevens ben ik wel benieuwd of het nog invloed kan hebben op de ACC, die heeft wellicht niet in de gaten dat de remmen dan krachtiger zijn waardoor het wellicht minder goed werkt?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2689
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik vond het een verbetering, de vraag is of je het nodig hebt. De ACC remt veel op de achteras en die is voor alle modellen gelijk.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Ik ga er nog even over nadenken :). Achter zitten nu bij mij massieve, wellicht dat ik ook die klauwen vervang door geventileerde aangezien ik nog geventileerde schijven en blokken heb liggen (ooit verkeerd besteld).

Bij winparts zag ik dat de blokken voor de 316 en 336 schijven identiek zijn, ik zou verwachten dat er ook een maatverschil zit in de blokken, hoe werkt dat dan eigenlijk?
https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 19657.html
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2689
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Blueone schreef: 01.11.2021 - 19:55 Ik ga er nog even over nadenken :). Achter zitten nu bij mij massieve, wellicht dat ik ook die klauwen vervang door geventileerde aangezien ik nog geventileerde schijven en blokken heb liggen (ooit verkeerd besteld).

Bij winparts zag ik dat de blokken voor de 316 en 336 schijven identiek zijn, ik zou verwachten dat er ook een maatverschil zit in de blokken, hoe werkt dat dan eigenlijk?
https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 19657.html
Door de ring waar remschijf en remblok contact maken te verplaatsen. Uit mijn hoofd is het blokje 60mm hoog. Als je de schijf even halveert zal een 316(straal 158) schijf tussen 98 en 158mm contact hebben met het remblok. Bij de 336 schijf is dat tussen de 108 en 168mm. Het hele zooitje zit dus verder naar buiten, het is niet dat je meer frictie-oppervlakte krijgt. Enkel het voordeel van kracht X arm door de grotere diameter.

Pak je de polestar schijven (die niet tussen je velgen passen) dan ga je er op drie punten op vooruit. De schijf is groter in diameter. De hoogte van het remblok is hoger waardoor je verticaal meer raakvlak hebt en doordat de remklauw 6 zuigers heeft kan het remblok ook breder zijn.
In plaats van een 60x60mm raakvlak dat op 128mm uit het hart van de as zit krijg je dan een 180x75mm raakvlak dat op 148mm uit het hart van de as zit.

Brembo heeft op haar website hele mooie tekeningen met maten waarin je kan zien wat het verschil is tussen remschijven.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Bedankt voor de heldere uitleg, dat verklaart een hoop, ik ga ze denk ik gewoon monteren met die brembo blokken. De site van brembo geeft inderdaad veel info, al zal volgens die site een pih 316 hebben i.p.v. 336. Ik merk dat ik af en toe wat te kort kom echter is een echte big brake set erg kostbaar. Dit is nog wel voor een redelijke prijs te doen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2689
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Tja, die sites met bijvoorbeeld kenteken-check zijn ook niet alles. Dan selecteer je een Mercedes met 700pk en dan krijg je ook schijven van een C180 voorgeschoteld.
336 komt van de PIH en XC90, 328 van de XC60T6 en 300/316 hangt een beetje af van motor en bouwjaar.

Een big brake kit is bij Volvo gewoon erg moeilijk, het wiellager staat erg ver naar buiten waardoor velg dicht op de remschijf zit. Er is amper ruimte tenzij je 20mm spacers monteert of de 21" Polestar velg neemt die naar buiten gebogen spaken heeft.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.11.2021 - 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

ja inderdaad, als ik zoek op het oem nummer uit jouw post dan vind ik wel meteen de juiste schijven (336) van de andere merken. kan het zijn dan de xc70 ook geleverd is met de 336 remmen (2,4 diesel uit 2012)? Ik ga de klauwen en rest van de onderdelen bij elkaar sprokkelen en ik laat nog weten wat het resultaat gaat zijn, het moet in ieder geval deze maand gebeuren omdat hij nu niet meer door de keuring komt met de remmen...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2689
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

X/V/C/60/70/80/90 uit het Ford tijdperk delen allemaal onderdelen. Achter krijg je vaak geventileerde schijven bij AWD. 336 standaard op een V70 heb ik nog niet gevonden.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

De klauwen zijn besteld, ik ben nu nog even de rest bij elkaar aan het zoeken, welke remvloeistof is geschikt? Volgens volvo dient het dot4+ te zijn, is één van deze twee geschikt?

ATE Remvloeistof SL6 DOT 4 1L
Kleur: geel
Kookpunt min.: 265°C
Nat kookpunt: min. 175°C
Viscositeit bij –40°C: max. 700 mm²/s
Viscositeit bij +100°C: 1,7 tot 2,3 mm²/s
Watergehalte max.: 0,20%

of

Remvloeistof ATE Typ 200 1L
Kleur: geel
Kookpunt: min. 280°C
Nat kookpunt: min. 198°C
Viscositeit bij –40°C: max. 1.400 mm²/s
Viscositeit bij +100°C: 2,2 tot 2,8 mm²/s
Watergehalte: max. 0,20%

Er zit een vrij fors verschil in de viscositeit
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Haal gewoon even een blik bij de Volvo dealer, zit je gewoon goed.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”