Olieverbruik VEA D3

Plaats reactie
OOS134.MO
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31.03.2021 - 14:10
Locatie: Marum

Goedemorgen Volvo-people,

Helaas bezorgd mijn Volvo V60 D3 2016 me de laatste tijd wat irritatie.

Motorblok VEA D3 2.0L (D4204T9)

Ik heb deze auto vorig jaar gekocht met +- 145.000 km met de bedoeling deze op te rijden tot zijn einde. Echter krijg ik het gevoel dat vandaag de dag met 190.000 km het steeds dichterbij komt.

Na aankoop heb ik de auto laten voorzien van Stage 2 tuning van Rica en EGR weggeschreven.

De auto begon om de 5.000 km om 0,5L olie te vragen wat ik hem steeds netjes heb gegeven. Bij 176.000 km heeft de auto een grote beurt gehad bij Volvo. Hier zeggen ze niks aan het olieverbruik te kunnen/willen/gaan doen. Want het is nog niet schrikbarend.

Na deze onderhoudsbeurt leek het goed te gaan. Voorbij de 5.000 km voordat de melding kwam, namelijk “pas” bij 11.000 km gereden te hebben. (Hier kon ik mee leven).

Echter vandaag de dag bij 190.000 km, dus na 3.000 km na oliebijvullen vroeg hij weer om 0,5L olie terwijl ik onderweg was naar mijn werk. +- 100km verder besloot mijn auto in de noodloop / beperkt motorvermogen te springen. Toch er maar af, om hem zijn 0,5L olie te geven. Nu doet hij het weer normaal.

Ik heb op het forum al een heel stuk gelezen over de VEA D4 waar mensen besluiten hem te flushen en er 5w30 in te gooien.

Maar ik dacht, misschien zijn er mensen met andere gedachten, fantasieën of betuigingen van medeleven.
Volvo V60 2.0 D3 R-DESIGN BUSINESS 2016
+Rica stage2 & EGR uitschakeling
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2629
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat je na een beurt wat langer rond kan rijden is op zich logisch, dan zit het ding tot de max vol. Die sensor is sowieso een beetje wazig. Kreeg ik ooit eerst een melding 0.5L bijvullen, bij de volgende start (zonder bijvullen) was het gelijk 1L bijvullen.
V60-er
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.09.2017 - 20:31
Locatie: Soest

ik heb nu een V70 2.4L met oliepeilstok en temperatuurmeter in het dashboard. zoals het heurt. hiervoor had ik een BMW 320 E91 (Touring). zonder temperatuurmeter in het dashboard en ook zonder (!!) oliepeilstok. na een afspraak bij de garage voor het vervangen van een paar remslangen meldde ik dat ik een liter olie bij moest vullen op 6000km (de auto (2007) stond op 166.000km), ik vond dat nogal wat. een klant van de garage die het toevallig hoorde, vond 1:6000 heel normaal, ik mocht er blij mee zijn. er waren volgens hem BMW's die meer verbruikten, tot 1:1500 aan toe. toen ik bij de BMW ook nog (ongeveer een halve liter) koelvloeistof moest bijvullen (3000km na vervangen van de koelradiateur/slangen/sensor) was ik klaar met het ding en heb ik 'm ingeruild op de (voor 90%) dealer-onderhouden V70 (2005, 261.500km)

ik bedoel te zeggen: 1:6000 is voor de een zorgwekkend, voor de ander normaal. ik val in de 1e groep ;-)
2005 Volvo V70 2.4L 170pk
1994 Mercury Capri 1.6 16v reef green
(en nog een paar Saabs)
Zakelijk:
VDL Berkhof Ambassador/Citea
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ik heb een d3 uit 2014 5 cilinder nog. Momenteel met 328.000km op de klok. Hoef nooit olie bij te vullen tussen de beurten door en deze is ook obbe getuned. Helaas ligt het bij jou aan de schraap veren lijkt me
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Hallo,

Ik heb helaas ook last van een abnormaal hoog olieverbruik. Ik heb een VEA D4 en het hoge olieverbruik is ongeveer begonnen bij 180.000km. Toen was het ongeveer 0,5L per 3000km. Het verbruik nam echter snel toe. Op dit moment zit het al een hele tijd rond de 0,5L per 1300 km. Km stand van de auto is nu 230000
Ik kreeg van een forumlid nog onderstaande tip:
" Als ik jou een tip mag geven. Flush het motorblok eerst eens met Forte motorflush bv. ( https://www.forte-benelux.com/product/m ... tor-flush/ "
Verder kreeg ik de tip om een iets dikkere olie te gebruiken.
Dat heb ik zelf nog niet gedaan want ik vind het lastig te bepalen welke olie dan geschikt is.
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
OOS134.MO
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31.03.2021 - 14:10
Locatie: Marum

Dexter schreef: 13.10.2021 - 20:58 Hallo,

Ik heb helaas ook last van een abnormaal hoog olieverbruik. Ik heb een VEA D4 en het hoge olieverbruik is ongeveer begonnen bij 180.000km. Toen was het ongeveer 0,5L per 3000km. Het verbruik nam echter snel toe. Op dit moment zit het al een hele tijd rond de 0,5L per 1300 km. Km stand van de auto is nu 230000
Ik kreeg van een forumlid nog onderstaande tip:
" Als ik jou een tip mag geven. Flush het motorblok eerst eens met Forte motorflush bv. ( https://www.forte-benelux.com/product/m ... tor-flush/ "
Verder kreeg ik de tip om een iets dikkere olie te gebruiken.
Dat heb ik zelf nog niet gedaan want ik vind het lastig te bepalen welke olie dan geschikt is.
Ik zal het eens bekijken. Kreeg ook al van iemand te tip om contact te zoeken met volvo service in Elst. Kijken of zij wat kunnen vinden en evt een intake reiniging doen.
Volvo V60 2.0 D3 R-DESIGN BUSINESS 2016
+Rica stage2 & EGR uitschakeling
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

OOS134.MO schreef: 14.10.2021 - 12:42
Dexter schreef: 13.10.2021 - 20:58 Hallo,

Ik heb helaas ook last van een abnormaal hoog olieverbruik. Ik heb een VEA D4 en het hoge olieverbruik is ongeveer begonnen bij 180.000km. Toen was het ongeveer 0,5L per 3000km. Het verbruik nam echter snel toe. Op dit moment zit het al een hele tijd rond de 0,5L per 1300 km. Km stand van de auto is nu 230000
Ik kreeg van een forumlid nog onderstaande tip:
" Als ik jou een tip mag geven. Flush het motorblok eerst eens met Forte motorflush bv. ( https://www.forte-benelux.com/product/m ... tor-flush/ "
Verder kreeg ik de tip om een iets dikkere olie te gebruiken.
Dat heb ik zelf nog niet gedaan want ik vind het lastig te bepalen welke olie dan geschikt is.
Ik zal het eens bekijken. Kreeg ook al van iemand te tip om contact te zoeken met volvo service in Elst. Kijken of zij wat kunnen vinden en evt een intake reiniging doen.
Oké. Als daar iets uit komt horen we het hier graag. We zijn helaas niet de enigen met een hoog olieverbruik.
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”