V60 D3automaat of D4hand

Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik ben in de markt voor een V60 omdat ik mijn lease auto moet inleveren omdat ik naar een andere werkgever ga. (blij trouwens dat ik van mijn Megane af ben...)

Nu heb ik de V60 uit 2015 onder schot, en heb twee vergelijkbare auto's (allebei R-design) bij een verkoper zien staan. Het verschil zit hem met name in de motor en bijbehorende automaat of handbak (prijs is gelijk, kilometerstand ook, alleen de D4 heeft een trekhaak die ik nodig heb)

Het gaat dus om een D4 handbak of een D3 automaat: zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de proefrit? En zijn er specifieke zaken waar ik de verschillen in moet vinden (onderhoud/storingsgevoeligheid)

Overigens de trekhaak heb ik nodig voor een vouwwagen, dus dat lukt achter beide wagens wel goed.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

V60 is zeker een lekkere auto maar betreffende de 4 cilinder VEA diesels is al een en ander geschreven. Kijk even hier. viewtopic.php?t=79609. De 5 cilinder D3 en D4 zijn wat betrouwbaarder. Maar dat zijn oudere bouwjaren.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou altijd voor een 5 cilinder gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik ben het volledig eens met jullie opmerking over de 5-cillinders: toevallig rijd mijn vader er 1 (vanaf nieuw naar nu 350K) werkelijk waar nog nooit wat mee gehad, maar hij wil hem niet kwijt :(

Maar dit zijn dus duidelijk de viercilinders waar ik het over heb, modeljaar 2015 heeft geen 5 cilinders meer, helaas...
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dan zou ik zoeken naar een die wel 5 cilinders heeft.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

mmm ik had me er nog niet dusdanig in verdiept, maar blijkbaar zuipt dit type motor olie als je een beetje pech hebt.... Maar dat zou dan bij 120k wel bekend moeten zijn/ als de EGR is gereviseerd, zou het toch ook moeten verminderen. Dit doet mij haast twijfelen richting een D2 ( ik ging er blind vanuit dat een D4 altijd een D4 is, maar dat is blijkbaar gewisseld en ja graag als iemand zijn d4 5 cilinder verkoopt dan mag hij zich melden)

Overigens staan de auto's beiden bij dezelfde dealer, dus ik ga het morgen gewoon op tafel gooien, wat ze er mee doen, mocht het mis gaan (sowieso Bovag garantie)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Misschien een idee om dan ook naar een V(XC)70 te kijken?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

ja of toch de d2, die schijnt toch iets betrouwbaarder te zijn, omdat die in de basis wat meer op zijn staart wordt getrapt. Maar algemene tendens is dus niet aan beginnen? (zeker als ik me bedenk dat ik mijn jaar kilometrage nog niet exact weet, en er toch ook aardig wat korte ritjes bij zitten (35 kilometer zal de standaard worden, met 1 a 2 keer een hogere uitschieter, maar op zaterdag ook boodschapjes naar de appie op de hoek)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kunnen een hoop boodschappen in een 70. :-D
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Overweeg anders ook eens de Twin Engine / Plug in hybride. Dan heb je een vijfcilinder met automaat, 285PK onder de kont en met regelmatig laden een verbruik van 1:25 én je betaald maar 50% MRB t.o.v. het reguliere tarief en meestal zitten ze lekker in de spulletjes en als R-design geleverd, maar die zijn schaars en een summum is ook leuk. Oh en een vouwwagen erachter is helemaal leuk (weet ik uit ervaring), die merk je niet en toch 1:15 rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

mmm dat klinkt als een interessante optie, maar die auto's zijn over het algemeen wat ouder (zeker de d6 2.4 motoren, maar ja die zijn wel onverwoestbaar) denk denk denk....
gelukkig hoeft het niet op stel en sprong besloten te worden, 1 oktober begint mijn nieuwe baan, met bijbehorende auto ' problematiek'.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Nee hoor, de “plug-in hybrid” D6 is inderdaad vanaf 2013 maar de latere “twin-engine” is ook gewoon een 2.4 5-cilinder :)

Ik weet zelf niet of ik als particulier het zou aandurven zo’n hybride te rijden, maar goed dat terzijde. Zelf rij ik een MY2013 D3, da’s dus ook een 2.0 5-cilinder, heerlijke motor.
Succes!
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Inderdaad, de D3 2.0 liter 5 cilinder (euro5) of de D6 Plug-in Hybrid 2.4 liter 5 cilinder (euro5 of 6) zou ook mijn keuze zijn en dan altijd gaan voor een automaat. De D6 is denk ik altijd automaat dus dat is makkelijk.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

mmmm nou de keuze wordt er nog niet makkelijker op: vanochtend in de D4 gereden, op zich een prima auto, maar wellicht veel met aanhanger rondgereden, want de auto was geleverd aan een bouwmaterialen handel..... (nou moet ie dat natuurlijk prima kunnen handelen)

een plug in hybride gaat hem niet worden, de kans dat het regime na 2025 gaat veranderen is reeel: dan zit ik of met dure wegenbelasting, of met een onverkoopbare auto.

Daarnaast ook nog in een andere d3 automaat gereden (de initiële was reeds verpatst), voor het gevoel (vrouw was ook mee en die moe(s)t niets van automaten hebben, maar die is gelukkig om), om ons lekker te maken voor een D3 automaat R-design Nordic. Deze was nu nog met een medewerker naar Frankrijk op vakantie, maar ik mocht er wel een intentieverklaring voor koop voor tekenen: dat heb ik dus maar niet gedaan, want een tweede hands auto ongezien kopen vind ik wel een risico'tje.... Mocht die er na mijn vakantie nog staan dan is er wel een dikke kans dat die het wordt, deze dealer (ik vertrouw hem toch wel een beetje), durfde het wel aan om een jaar garantie op de motorolie problematiek te geven, want het was in hun hele klantenbestand 2 keer voorgekomen (voor wat het waart is).

Eind van het verhaal, zal het wellicht een D3 uit 2016 worden, maar wellicht wordt het ook nog iets heel anders, zeker vanuit het oog dat ik nog niet precies weet hoeveel kilometer ik ga rijden in een jaar (juist rond het omslagpunt van 20/25k per jaar) dus daar kan ik mooi onder de franse zon over nadenken. Mocht iemand in de tussentijd zijn D4 5cilinder willen verkopen, dan houd ik mij aanbevolen.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Wat vind je van deze:
D4, automaat en het olieprobleem opgelost:
https://www.alphabetoccasions.nl/aanbod ... ne-tt301x/
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat het regime na 2025 gaat veranderen is m.i. meer dan een reële kans. Maar onverkoopbaar? Misschien in NL maar dan is export altijd nog mogelijk. En reken je met een D3/D5 ook niet rijk. Diesels zit meer in de hoek waar de klappen vallen dan de PIH's. Die zijn juist in prijs gestegen de afgelopen 1-2 jaren valt mij op.
In de komende 3,5 jaar profiteer je met een D6 van 50% korting MRB, daarna nog 25% én is bij regelmatig laden een verbruik van 1:25 prima haalbaar (ik zat op 1:30). Dat red je niet met een D3 (1:17 max) of D5 (1:15/16 max) en met een D3/D5 mis je toch een 80-120PK en het genot van elektrisch rijden. Had ik al gezegd dat ik wel een fan ben van de D6 :-). Succes met het zoeken naar een mooie V60.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

mmm das natuurlijk ook nog een optie, een iets jongere auto nemen, dan zijn de problemen met de motor opgelost en mijn banksaldo ook :) zonder gekheid, ik had zelf bedacht rond de 15k te willen uitgeven, dat wil ik nog wel oprekken met 2k maar dan is de rek er wel uit, het is vloeken in de kerk, maar daarom staat ook nog de Octavia 1.o tsi DSG op de lijst.... to be continued. Zeker omdat de Volvo vandaag wel punten heeft gescoord bij de vrouw :)


Want als ik het goed begrijp moet ik dus een auto vanaf 2017 hebben om van de olieproblemen af te zijn. Mijn idee is namelijk om de auto ' af' te rijden, maar het zou jammer zijn als dat al na 1 jaar is (ik rij geen ton per jaar), de andere kant is ik kan de gok ook nemen, 3,5k in mijn zak houden als voorziening en hopen op het beste, maar hoop is meestal uitgestelde teleurstelling.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Keuzes.

Een VAG DSG vind ik niet fijn schakelen. 1.0 TSI blok trekt als een tierelier maar hoe lang gaat dat mee?

Alphabet heeft ook een V70 staan met alles er op en er aan, D3, handgeschakeld. Dat zou mijn keuze zijn ipv een V60.

Maar ik ben zeer subjectief, voor mij is de V70/XC70 de ultieme Volvo. Mocht ik morgen mijn XC70 plat rijden dan komt er weer een XC70 op de dam.

Ik zou zeggen, als je vrouw gecharmeerd is van de V60, maak eens een proefrit in een V70.

Maar moet het V60 worden en diesel en betaalbaar, kijk dan eens naar een 2017 D2. Zoiets bijv https://www.autotrack.nl/a/volvo-v60-di ... 7-51399747
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

tja keuzes keuzes keuzes, mijn gevoel gaat nu toch naar een v60 met recente diesel motor (dus na de problematiek) Is bekend hoe ik dat kan terugzien, behalve ' alles na 2017 is oké ' want ik heb er 1 op de korrel van 3 jaar oud met gemiddeld 55k per jaar gereden (ja 160k op de teller, lijkt wat meer, maar als het weer een ouderwetse diesel is durf ik dat best aan). Maar dan moet ik wel zeker weten dat deze van het ' nieuwe model' is, hij is namelijk geleverd 2-2018, maar dan kan ie nog best van 2017 zijn en daarmee ' een kat in de zak'

Het lijkt te gaan om een motor met code D4202T14 afgaande op de folders van 2018
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een DSG achtige bak, ook al wordt die in VAG producten de hemel in geprezen. Ik vind het dramabakken. Voor mij gewoon een "ouderwetse" automaat met koppelomvormer. De Powershifts en de DCT die ik nu in mijn leasert heb, zijn gewoon niet bij de les. De weinige km's die ik met een VAG DSG heb gereden waren ook niet echt fijn in mijn perceptie. Wel beter dan de eerder genoemde Powershift of DCT.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”