Vraag over digitale olie peil v60 twin engine

Plaats reactie
chrisvb82
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.07.2021 - 12:55

Goedenmiddag allemaal,

Mijn V60 twin engine 2015 geeft na een onderhoudsbeurt de melding "Te vol" als ik het olie niveau check. Nu heeft de garage er 400ml olie uitgehaald maar nog steeds geeft ie de melding te vol. Mijn vraag is: Duurt het een tijdje voordat de nieuwe olie peil gegevens zijn opgenomen/gereset? En andere vraag, kan je dit ook zelf doen met een toets/knop combo?

Hoor het graag.
Groet,
Chris
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bij de C70 D3 duurt het een tijdje voordat het juiste peil weer aangegeven wordt. Een 35 km of zo, volgens het boekje.
Raar systeem, want er is geen peilstok. Ook kunnen de peilsensoren storing geven.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat ik weet van mijn D6 is dat het oliepeil kalibreren na een beurt een heel proces is met de auto aan VIDA en de juiste olietemperatuur (duurt zo maar een minuut of 10). Ik denk dus dat niet helemaal de juiste procedure is gevolgd met als gevolg deze melding. Is het een Volvo dealer of een universele garage? Lukraak olie aftappen is niet hoe het moet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bij een beurt gewoon vullen wat er bij een olie- en filterwissel in het boekje staat. Na een stuk rijden wordt dat het juiste peil (dat hoop ik dan altijd maar) weer aangegeven. Meestal is dat 3 van de 5 blokjes en dan vul ik nog een halve liter bij en dan worden er, weer na een stuk rijden, 4 of alle 5 blokjes aangegeven.

Kan me voorstellen dat de garage (of iemand met VIDA) de sensor gelijk kan af/uitlezen en kan kalibreren. Wel zo handig, omdat je moeilijk tegen een klant kan zeggen dat hij na een beurt eerst maar eens een stuk moet rijden en dan het oliepeil moet controleren en eventueel moet bijvullen.

Wat zegt het instructieboekje van de V60? Dit staat in het boekje van de C70:
Oliepeil C70.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 17.07.2021 - 11:01 Wat ik weet van mijn D6 is dat het oliepeil kalibreren na een beurt een heel proces is met de auto aan VIDA en de juiste olietemperatuur (duurt zo maar een minuut of 10). Ik denk dus dat niet helemaal de juiste procedure is gevolgd met als gevolg deze melding. Is het een Volvo dealer of een universele garage? Lukraak olie aftappen is niet hoe het moet.
Klopt. Heb ik ook een keer gehad na een beurt bij Volvo dealer. Blijkbaar is het totale volume olie dat moet worden bijgevuld een tijdje geleden verlaagd om een mogelijk stijgend oliepijl op te kunnen vangen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
boers706
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.12.2018 - 10:55

chrisvb82 schreef: 16.07.2021 - 13:40 Goedenmiddag allemaal,

Mijn V60 twin engine 2015 geeft na een onderhoudsbeurt de melding "Te vol" als ik het olie niveau check. Nu heeft de garage er 400ml olie uitgehaald maar nog steeds geeft ie de melding te vol. Mijn vraag is: Duurt het een tijdje voordat de nieuwe olie peil gegevens zijn opgenomen/gereset? En andere vraag, kan je dit ook zelf doen met een toets/knop combo?

Hoor het graag.
Groet,
Chris
Hou de startknop ingedrukt zonder de rem in te trappen en dan kun je met het scrollwieltje aan je richtingaanwijzer olieniveau tevoorschijn halen.

of zoals Volvo het zegt:

Activeer sleutelstand II, zie Sleutelstanden - functies in verschillende standen. Draai het duimwiel op de linker stuurhendel naar stand Oliepeil. Vervolgens verschijnt informatie over het motoroliepeil. Voor meer informatie over de menufuncties, zie Menufuncties - instrumentenpaneel.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Wat mij is verteld, dat zolang er geen waarschuwing OLIESERVICE VEREIST verschijnt, er geen echt probleem is. Dat is namelijk de waarschuwing van een mogelijk te hoog oliepeil. Dus bij het controleren van het oliepeil niveau , kan er best te vol staan. Zolang de waarschuwing maar niet getoond wordt. Dat is mij verteld door een officiële Volvo dealer. Dus daar ga ik dan maar vanuit.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Het systeem registreert het oliepeil alleen,
wanneer aan bepaalde voorwaarden is vol-
daan. Na het bijvullen of aftappen van olie
kan het dan ook even duren voordat het
systeem wijzigingen in het oliepeil kan
waarnemen. In bepaalde omstandigheden
moet u eerst ca. 30 km op de verbran-
dingsmotor hebben afgelegd

Dit is copy paste uit de V60 D6 gebruikershandleiding. Ik rijd zo’n 12K per jaar en ongeveer 60% met de dieselmotor. En vorig jaar kon ik voor ruim 4 maanden geen oliepeil controleren. Omdat ik blijkbaar niet aan de condities voldeed om presentatie mogelijk te maken. M.a.w. daarom ga ik er dus (wederom) vanuit dat de waarschuwingen het belangrijkst zijn in een juiste hoeveelheid olie die aanwezig is voor smering van de verbrandingsmotor. En laat de niveau presentatie voor wat het is.

Hoop dat je hier iets wijzer van wordt.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”