wel/niet egr uitschakelen

Plaats reactie
elpedro
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.04.2021 - 18:40

Hi allemaal,

Korte introductie:

Paar weken geleden mijn tweede Volvo gekocht in mijn auto carrière. Na in mijn studententijd een 440 te hebben gereden (in 2003). Heb ik na Franse en Tsjechische merken, lease en privé, nu weer een Zweed. En wel een V60 d3 uit 2012, dus de 5 cylinder.

Deze heeft aardig wat ervaring (280k km) maar is goed onderhouden. De eerste actie die ik gedaan heb is een flush van de Geartec bak.

Nu de gewaagde vraag aan jullie forum gebruikers of het verstandig is om de EGR klep dicht te zetten dmv een software aanpassing in de ECU. Dit met het oog om de 400k te willen halen met deze voiture.

De verkoper wilde de velgen met zomerbanden niet verkopen, dus heb ik dit weekend een nieuwe setje Michelin pilot sport met Keskin KT17 velgen gemonteerd (ori Volvo's waren me iets te prijzig).
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hi,

Leuke auto die V60, ik heb heftig getwijfeld tussen een prachtige V60 met enorm veel opties en mijn huidige kar.
Hij reed wel beter dan de mijne in stadsverkeer merk ik nu.. dus je hebt een leuke en dynamische auto.
Heb je nog paar foto’s ?
DJ

Ik heb geen verstand van diesels, ik hoor/lees wel vrij vaak dat die klep dicht gezet wordt of via de software (bv Obbe tuning).Ik heb 2 auto’s terug een BMW 3 serie diesel gehad en toen aan de garage gevraagd om die EGR buiten werking te stellen en dat hebben ze toen gedaan voor me, daarna een tonnetje of zo mee gereden. Geen verdere issues oid mee gehad (niet met de EGR, wel andere BMW dingetjes... grr)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Die D3 5 cylinder staat juist bekend om z’n onverwoestbare en storingsvrije karakter. Dat geldt dus ook voor EGR verwante zaken. (En je kan dit blok gerust zien als uitzondering op de andere 4-cylinder diesels welke inderdaad nog wel ns een EGR dingetje willen vertonen).
Ik zou de boel houden zoals het is. Regulier (dealer) onderhoud zou het op zich prima mogelijk moeten maken om die 400k probleemloos te halen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
elpedro
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.04.2021 - 18:40

teebee schreef: 11.04.2021 - 20:13 Die D3 5 cylinder staat juist bekend om z’n onverwoestbare en storingsvrije karakter. Dat geldt dus ook voor EGR verwante zaken. (En je kan dit blok gerust zien als uitzondering op de andere 4-cylinder diesels welke inderdaad nog wel ns een EGR dingetje willen vertonen).
Ik zou de boel houden zoals het is. Regulier (dealer) onderhoud zou het op zich prima mogelijk moeten maken om die 400k probleemloos te halen.
Dit is een bevestiging van wat ik zelf ook al dacht. Bedankt voor de info!
Afbeelding
Volvo ik rol
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 01.04.2021 - 15:21

Goedendag .Laat het maar mooi zo.
Volgend jaar gaat men kijken of je roetfilter egr wel werken en niet weg geschreven zijn.Nu kijkt men nog met beide ogen er naar .Volgend jaar is de garage verplicht om te testen , of de roet filter en alles wat er mee samen hangt ,er nog wel onder zit cq wel werkt .Daarvoor moeten ze dure apparatuur kopen ....
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het dichtzitten van de EGR is een wijziging in de constructie, evenals een aanpassing in de software. Hierdoor voldoet de auto niet langer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Ergo: niet doen, zie de post voor de mijne.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Ik heb dit zelf laten doen bij Obbe na een hele rits aan storingen in mijn D3 destijds..ook blok laten cleanen. De software word aangepast zodat de EGR op 1% staat als ik het goed begrepen heb. Zo heb je nooit een probleem bij apk, ook in de toekomst niet want de apparatuur zal gewoon aangeven dat alles normaal functioneert. Dit word zelfs na de software aanpassing gecheckt. Mijn advies? Doen! Heb gisteren een V60 D4 gekocht, 5 cilinder. Direct afspraak gemaakt om de EGR te doen ;-) als het minder kans op ellende geeft vindt ik het waard…
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Even in de herhaling: voor de 5-cyl D3 volstrekt overbodig. EGR problemen bij dat blok zijn uiterst zeldzaam.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

teebee schreef: 05.05.2021 - 18:13 Even in de herhaling: voor de 5-cyl D3 volstrekt overbodig. EGR problemen bij dat blok zijn uiterst zeldzaam.
Van mij mag je helemaal gelijk hebben, maar waar baseer je dat op?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Op ervaring (daarnaast algemeen bekend dat die 5cylinder D3 blokken nagenoeg probleemloos zijn).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Eigenlijk hebben alle auto's met een EGR last van vervuiling in het EGR traject...
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

teebee schreef: 05.05.2021 - 18:13 Even in de herhaling: voor de 5-cyl D3 volstrekt overbodig. EGR problemen bij dat blok zijn uiterst zeldzaam.
Ik weet niet of de TS al een keuze heeft gemaakt maar ik wil dit antwoord toch wel iets nuanceren. Ik heb een S60 gereden, D3 5 cilinder uit 2010 met 145k en deze was zo enorm vervuilt dat het blok in noodloop ging. Ik heb destijds de hele boel laten reinigen en de EGR softwarematig laten dichtzetten (lees, op 1% zodat je geen problemen hebt met de APK of het wijzigen van de constructie). Deze aanpassing was echt goed merkbaar.

Nadat ik die S60 ingeruild had voor een V60 D3 5 cilinder uit 2014 (149k op de klok) direct laten tunen en de EGR laten nakijken. 3x raden...niet zo'n dikke laag als bij de S60 maar wel degelijk een behoorlijk hoeveelheid troep in het systeem. Toen ook de boel weer aangepakt en weg laten schrijven (je hebt echt geen zin in die storing :) ).
Kan pech gehad hebben maar ik twijfel toch na mijn opgedane ervaringen.

Als tip: ik heb dit alles bij Volservice laten doen. Zij gebruik dit goedje door de brandstof als reiniger: BG Premium 245 Diesel Fuel System Cleaner. Elke 15/20k een busje bij een volle tank en gaan met die banaan! Aan de lucht uit je uitlaat ruik je wel dat het werkt! https://www.eurostocks.nl/nl/product/10 ... em-cleaner
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

met alle respect, hebben mensen die roepen dat de EGR niet dicht hoeft wel eens zelf een inlaat traject opengehad van een diesel met veel km's? hoogstwaarschijnlijk niet... EGR aan -> altijd vervuiling... helemaal met 100kmh in zijn 6e! optie 1 : dichtzetten, niet milieuvriendelijk maar wel gezond voor de motor. opties 2: af en toe opengooien en schoonmaken en daarna middeltjes gebruikem. Ik zal eens kijken of foto's kan vinden van mijn D3 2012 met 370dkm die ik recent open heb gehad, meer als 50% dicht geslibt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als die zooi niet in de motor blijft hangen waait het de open lucht in.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het dichtzetten van EGR is binnenkort strafbaar. Dus hoe vervelend ook kappen met het adviseren om dicht te zetten.

En ja ik weet de nadelen voor de motor. Maar het is niet anders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

V480-S60 schreef: 24.09.2021 - 21:48 Het dichtzetten van EGR is binnenkort strafbaar. Dus hoe vervelend ook kappen met het adviseren om dicht te zetten.

En ja ik weet de nadelen voor de motor. Maar het is niet anders.

Volledig eens met dien verstande dat het nu ook al verboden is. Je wijzigt de constructie (emissie wordt anders dan waar hij op goedgekeurd is, en dan met name de No-X) en dus voldoet de auto niet langer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven.

Maar ja, dat is op dit forum al vaker gesteld, o.a. Door mij, maar dan wensten sommigen mij zelfs stokslagen maar desondanks: ES IST VERBOTEN!,
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Roetfilter verwijderen lijkt me erger dan een egr klep softwarematig te laten dicht programmeren. Tevens als je niet door de keuring kom kan je dit altijd weer software matig laten openen 🤐
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het is en blijft allebei verboden.
En een WOK-registratie heeft altijd langblijvende gevolgen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Zijn er überhaupt al gevallen bekend van een WOK op een auto met een dichtgeprogrammeerde EGR of een geopend roetfilter?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb niet het idee dat iemand hier een heel verhaal gaat vertellen over zijn/haar WOK-ervaring.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”