V60 Occassion

nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb zojuist even een excel overzichtje gemaakt om het omslagpunt tussen benzine en diesel uit te rekenen. Hiervoor heb ik slechts gekeken naar de motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremie en brandstofverbruik (geen rekening gehouden met onderhoud/afschrijving).

Het omslagpunt tussen benzine T3 en diverse diesel motoren:

V60 T3 en V60 1.6 D2 is 14800 km per jaar;
V60 T3 en V60 2.0 D2 is 16600 km per jaar;
V60 T3 en V60 D3 is 19000 km per jaar.

Benzine is dus (zelfs met het negatieve imago rondom diesel) nog steeds niet interessant als je meer dan 15000 km per jaar rijdt. Wellicht dat extra afschrijving het plaatje wel wat veranderd, echter de aanschafprijs van een diesel ligt momenteel ook stukken lager voor een vergelijkbare auto, dus daardoor vermoed ik dat de afschrijving min of meer gelijkwaardig zal zijn aan een benzine variant.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Aanschafprijs diesel is zomaar 5k minder
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Hoe verhoudt zich de onderhoudskosten van de D3 tov een D2? Klopt mijn aanname dat het onderhoud van een D3 5 cilinder stukken hoger zal uitvallen?

Als ik kijk naar de voorgeschreven onderhoudsprijzen op de site van Volvo, dan lijkt dat mee te vallen maar ik vraag me af hoe dat ligt voor andere niet standaard onderhoud, ik zou me kunnen voorstellen dat onderdelen voor een 5 cilinder een stuk hoger liggen dan een eenvoudige 4 cilinder.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Geen idee wat het onderhouds verschil is maar wat ik wel uit ervaring weet is dat die D3 probleemloos (ook EGR!) is. Indien dat ook geldt voor de D2 dan is een vergelijk op het gebied van onderhoud wellicht nog interessant.
Indien bv de D2 gevoelig(er) is voor oa EGR gedoe dan de D3, zou ik het wel weten... (nog afgezien van het fantastische motor-karakter van de 5 vs 4-pitter).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ik heb mijn d3 5 cilinder s60 gekocht 3 jaar geleden met 150.000 km op de teller. Staat bijna op 3 ton nu. Enkel wat ik heb voor gehad is eens lekke turbo slang waardoor auto niet trok. Voor de rest enkel onderhoud en Remschijven en blokken eens random vervangen en Distrubitie riem en multi riem. Enkel onderhoud dus. Enkel tanken en rijden met dat ding. Onderhoud om de 30.000 km valt ook goed mee, verbruik is gemiddeld bij mij 5.6 l op 100 in de winter en zomer 5.3 l. Ik rij zowel snelweg als stad. Met 50 duizend km per jaar
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
no11
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.12.2020 - 21:22

Gezien onze hoeveel KM's per jaar willen we toch voor een benzine gaan. Na een tijdje niet hebben gezocht.. heb ik deze gevonden, een T3 maar al wel met 140.000km. Deze Momentum uitvoering is toch een prima uitvoering, niet de duurste maar ook niet de goedkoopste..(?) Wat vinden jullie hiervan?

Welke maximale KM stand raden jullie aan? (minimaal 5jr wil ik er mee rijden, 20.000km per jaar)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
no11
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.12.2020 - 21:22

Oh ik zie nu de opmerking van nielslu.. toch nog maar eens zelf een keer gaan rekenen!
no11
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.12.2020 - 21:22

Zouden jullie een van onderstaande modellen aandurven om aan te kopen? De eerste geen D3 maar verder alles ok lijkt me.

Zouden jullie dit adviseren (met keuring van een Volvo dealer) of gewoon niet doen?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het zijn allebei geen 5 cilinders. Beetje verwarrend bij Volvo die typeringen. Google er maar eens op. Het verschil hier tussen de D2 en de D3 zijn 30PK, beide een zogenaamd VEA blok van Volvo van 2 liter. Bouwjaar 2016 en hoger ga je geen vijfcilinder meer vinden.
NB! Ga een diesel niet voor merendeels korte ritjes rond de kerk gebruiken. Daar wordt geen enkele auto beter van en zeker een diesel niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kijk ook eens bij dit soort adressen: https://www.carnext.com/nl-nl/autos/volvo/of die van alphabet lease. Staan vaak best interessante dingen tussen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
no11
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.12.2020 - 21:22

Dank je! Carnext kende ik, Alphabet niet..

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/vol ... h134-5449/
wat vind je van een dergelijke auto dan voor de niet sportieve rijder of is dit gewoon eigenlijk te weinig PK voor een V60?
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

no11 schreef: 15.01.2021 - 10:11 Dank je! Carnext kende ik, Alphabet niet..

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/vol ... h134-5449/
wat vind je van een dergelijke auto dan voor de niet sportieve rijder of is dit gewoon eigenlijk te weinig PK voor een V60?
De beschrijving klopt niet met de foto's. Ik zie bvb geen Xenon koplampen.
Betreft het motorvermogen, voor de één is het genoeg, voor de ander ruim onvoldoende. Het is maar wat je ervan verwacht.
Sowieso is het verstandig om met verschillende motorisaties te gaan proefrijden, zodat je weet wat je kan verwachten.
Verder is een V60 een fijne auto om mee te rijden. Ik had een 163pk 5 cilinder D4, volgens mij de ideale diesel voor deze carresorie.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Zijn er hier ook ex V50 1.6D rijders die ook ervaring hebben met de 1.6D2 in de V60?

Ik vraag me af wat het verschil qua prestaties is tussen de V50 1.6D en de V60 1.6D2.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

no11 schreef: 14.01.2021 - 22:53 Dank je! Carnext kende ik, Alphabet niet.
De garantievoorwaarden en de aflevering zijn heel verschillend. Mijn advies is om alleen te kijken naar Alphabet.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DB200 schreef: 15.01.2021 - 21:59 De garantievoorwaarden en de aflevering zijn heel verschillend. Mijn advies is om alleen te kijken naar Alphabet.
Want, wat zijn de opvallendste verschillen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

nielslu schreef: 15.01.2021 - 15:25 Zijn er hier ook ex V50 1.6D rijders die ook ervaring hebben met de 1.6D2 in de V60?

Ik vraag me af wat het verschil qua prestaties is tussen de V50 1.6D en de V60 1.6D2.
Volgens mij is het verschil tussen die 2 motoren 5 PK (109 om 114)? Beide 1.6 van PSA.
De 2.0 D2 is een 2 liter VEA blok met 120PK.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Gouwe schreef: 16.01.2021 - 08:26
nielslu schreef: 15.01.2021 - 15:25 Zijn er hier ook ex V50 1.6D rijders die ook ervaring hebben met de 1.6D2 in de V60?

Ik vraag me af wat het verschil qua prestaties is tussen de V50 1.6D en de V60 1.6D2.
Volgens mij is het verschil tussen die 2 motoren 5 PK (109 om 114)? Beide 1.6 van PSA.
De 2.0 D2 is een 2 liter VEA blok met 120PK.
Bedankt voor je reactie, dit was echter niet wat ik bedoelde <_<

Ik vraag me af hoe de V60 qua prestaties “aanvoelt” tov de V50. Hoe voelt de acceleratie vanuit stilstand en hoe voelen tussensprintjes, hoe voelt het verschil als je aanhanger aankoppelt enz?

Ik heb ervaring met de V50 1.6D. Als de V60 gelijk aanvoelt, dan zou ik prima met de V60 1.6D2 uit de voeten kunnen, als de V60 veel slomer is, dan zou ik een motor met meer vermogen willen hebben.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Helder. Ik zou zeggen kijk dan naar het gewicht van de V50 en V60. Zit daar een keer 50-100kg verschil in dan zal m.i. het verschil in rijeigenschappen minimaal zijn en zoals gezegd de 1.6D2 heeft 5 PK meer. Maar proefrijden is de beste manier om dat te ontdekken. Ik heb met die motor in ieder geval geen ervaring dus kan die ook niet met je delen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

nielslu schreef: 16.01.2021 - 09:13 Ik vraag me af hoe de V60 qua prestaties “aanvoelt” tov de V50. Hoe voelt de acceleratie vanuit stilstand en hoe voelen tussensprintjes, hoe voelt het verschil als je aanhanger aankoppelt enz?
Ik heb ervaring met een V50 2.0 D my07 en een V60 D3 my12. De V50 kwam al heel best van zn plek en dat gold ook voor tussensprintjes. Aanhanger (boottrailer) trok ie zonder een krimp maar geen vergelijk met de V60; die reed alsof er niks achter hing.
De V60 was het beroemde 5-cylinder blok wat qua motorprestaties eigenlijk geen redelijk vergelijk geeft met de V50.
De V60 D3, heeft een enorme hoeveelheid kracht welke het blok probleemloos en direct op de weg zette. Kortom, vermogen meer dan zat op alle vlakken. Zoek je wat meer vermogen (en een probleemloze diesel): kijk eens naar een D3 (163pk) 5 pitter.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Gouwe schreef: 16.01.2021 - 08:23 Want, wat zijn de opvallendste verschillen?
Bij Alphabet; voor aflevering wordt de auto 100% gecheckt door de merkdealer, indien nodig wordt de beurt volgens schema uitgevoerd (dwz bij minder dan 5000km te gaan tot de beurt), en daarna 6 maanden of 15.000 km dealergarantie. Dealergarantie van Alphabet is dus gelijk aan Volvoselekt als je bij hen een Volvo koopt. Voor ca 400 euro kun je de garantie verlengen tot 12 maanden of 30.000km.

Daarnaast is van de auto die je bij Alphabet koopt de volledige historie bekend: onderhoud en eventuele schades. Op verzoek krijg je na aankoop een uitdraai van alle facturen. Dit komt slechts zelden voor als je een auto bij een dealer koopt en al helemaal niet bij een handelaar.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”