Beslagen ramen aan de binnenkant

Plaats reactie
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Ik heb een Volvo V60 MY2015. De auto heeft behoorlijk last van vocht aan de binnenkant, gisteravond waren de ramen volledig beslagen aan de binnenkant. Ook als ik de standkachel aan heb gehad zijn de ramen erg beslagen. Weet iemand of er bekende problemen zijn m.b.t. vocht in deze auto? De auto heeft een dakraam echter zijn de afvoerkanalen gecontroleerd en zijn deze open.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Blijkbaar zit er vocht in de auto wat niet goed weg kan. Rij jij met de re-circulatieklep aan? Lijkt me niet ... Gebruik je de airco, ook in deze tijd? Tot slot een tip: zet je auto in de zon met de ramen een stukje open. Zo kan er vocht wegdampen, ook al gaat dat niet zo snel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Ja, airco zou ik ook aan zetten. Bij gebruik van de standkachel had ik ook wel eens dat ze beslagen waren, maar zodra ik dan auto startte (airco staat bij mij altijd aan) trok het weg.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is toch teveel vocht in de auto, airco altijd aan en snelontwaseming gebruiken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

In het verleden wel eens meegemaakt met een Golf dat er vocht de auto inkwam doordat de condensafvoer van de airco lek was en zo druppeltjes in de auto kwamen.
Dit werd pas duidelijk toen na verloop van tijd de lekkage ergere vorm aannam en het tapijt voelbaar vochtig werd.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Bedankt voor de reactie, ik heb altijd de airco aanstaan en nagenoeg altijd de recirulatie klep uit. Op zich trekt het vocht na een minuutje of 5 wel weg als ik de ontwaseming aanzet en voorruitverwarming. Echter het lijkt mij voor zo'n moderne auto toch wel erg veel vocht. Ik bedenk mij nu dat ik nog ergens een vochtmeter heb liggen, misschien kan ik daarmee door de auto heengaan om te kijken of er ergens veel vocht zit.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Juist door altijd de airco aan te hebben zal er veel vocht in de auto aanwezig zijn. Zolang je rijdt bevindt zich dit in de vorm van ijsafzetting op de verdamper in het ventilatiecircuit, maar zodra de airco uitgaat komt het vocht vrij. Met de weersomstandigheden van de afgelopen weken (veel vochtige lucht en lagere temperaturen) zal dit neerslaan op je ruiten. Je kunt er van af komen door de verdamper droog te blazen (airco uit, temperatuur een kwartiertje op HI en de ramen open) en je airco niet te gebruiken of 10 minuten voor aankomst op je bestemming uit te zetten.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ik heb er ook nu en dan last van.. voor mijn gevoel meer dan mijn oude S60 uit 2001... Wellicht is de bouwkwaliteit minder dan in voorgaande jaren? ik heb hem ook wel eens 8 uur lang in de volle zon gezet met alle ramen open, et vochtvreters aan de weer geweest maar het blijft een snel aanslaand debacle.. Ik hoor graag of er oplossingen voor zijn.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Lucht komt in de auto via de ventilatieroosters, die moeten dus bij voorkeur allemaal open staan. Lucht gaat aan de achterzijde via openingen in de achterruimte / kofferbak er weer uit. Als daar iets voor zit/ligt kan het er niet of slecht uit.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4633
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 06.11.2020 - 11:19 Juist door altijd de airco aan te hebben zal er veel vocht in de auto aanwezig zijn. Zolang je rijdt bevindt zich dit in de vorm van ijsafzetting op de verdamper in het ventilatiecircuit, maar zodra de airco uitgaat komt het vocht vrij. Met de weersomstandigheden van de afgelopen weken (veel vochtige lucht en lagere temperaturen) zal dit neerslaan op je ruiten. Je kunt er van af komen door de verdamper droog te blazen (airco uit, temperatuur een kwartiertje op HI en de ramen open) en je airco niet te gebruiken of 10 minuten voor aankomst op je bestemming uit te zetten.
Zoals ik in een ander topic ook al heb geschreven: Ieder zijn mening uiteraard en misschien bij de allereerste airco systemen speelde dit en was het devies om een paar minuten voor aankomst je airco uit te zetten. Scheelde niet alleen paddenstoelen en schimmels op de verdamper maar voorkwam ook corrosie. Anno 2020 is dat echt niet meer nodig, maar het mag natuurlijk wel.
Verder bevriest een verdamper niet en wordt deze max 4 graden en wordt het water afgevoerd onder de auto (uiteraard op voorwaarde dat alles zo werkt als het bedoelt is).
Bovendien ontvochtigt de airco de verse lucht van buiten (waarvan de luchtvochtigheid zomaar 80% of meer is), je krijgt niet voor niets een droge mond in de auto met de airco aan, dus je redenering gaat naar mijn mening echt niet op. Hoe denk je dat ze dat in vliegtuigen doen (daar staat de airco altijd aan en dat zou dan een klamme boel worden omdat elke passagier per uur ongeveer 100ml vocht uitstoot (adem+transpiratie). Met 300 passagiers is dat dus 30 liter vocht per uur. Doe je dat niet ontvochtigen dan wordt het een klamme boel hoog boven in de lucht......).
Als jou theorie zou kloppen zouden wij nu allemaal vochtproblemen moeten hebben en dat is dus niet zo....

In deze tijd zit er meer vocht in de lucht dan in de zomer. Veel korte ritjes helpen dan ook niet om dit vocht ui de auto te krijgen. Maak eens een goed lange rit waarbij de auto goed kan ventileren en de airco de tijd krijgt om de boel goed te ontvochtigen. De airco moet dan wel goed werken, lees voldoende koudemiddel bevatten om te voorkomen dat deze door een te lage druk niet aanslaat (beveiliging tegen compressorschade). Een normale airco werkt tot ongeveer +4 graden maar een airco met te weinig koudemiddel stopt er misschien bij plus 10 al mee en doet in de huidige omstandigheden dus (bijna) niets.
Of je airco nog werkt bij een temperatuur van 10 graden kun je simpel testen door bij een beslagen voorruit de snel ontwaseming stand te gebruiken. De beslagen voorruit moet dan eigenlijk binnen een minuut ontdaan zijn van condens.
En uiteraard kan er ergens sprake zijn van een lekkage of verstopping waardoor vocht er niet uit kan of juist in lekt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”