D2 2.0 2016 - Advies gevraagd: Chippen Ja/ Nee

Plaats reactie
shakennotstired
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.09.2020 - 13:48

Goedemiddag mede volvo liefhebbers,

Ik heb een V60 met de VEA D2 2.0 op het oog en zou graag willen kijken of het chippen hiervan goed te doen is of dat dit de levensduur ernstig bekort.
Na wat online inlezen kwam ik er achter dat in Elst een bedrijf zit die goed bekendstaat. Vroeger VolvoTune tegenwoordig bekend onder Obbetuning.

Daarnaast zou ik graag te weten komen of er diagnose tools worden aangeraden en of er een tool is om de werktekeningen/ reparatie handleidingen in te zien voor de Volvo V60.

Bij voorbaat dank voor de info!

Met vriendelijke groet,


Shakennotstired
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Koppeling heeft het er zwaar mee
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Waarom zou chippen je levensduur ernstig inkorten?
Je gaat na chippen toch niet ineen als een malle rijden? Tenminste, ik niet. Ik heb mijn D3 5-cilinder ook laten chippen (en velen met mij) en je krijgt er ook in deellast een smeuïgere motor door.
Gewoon doen!
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik kreeg problemen met mijn koppeling na het tunen van mijn D2 2.0 in Elst. De koppeling slipte in de 5e en 6e versnelling, zelfs bij matig gas geven. De auto had toen pas 65.000km gereden, dus slijtage voor tuning was niet aannemelijk.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

)()()st schreef: 24.09.2020 - 14:56 Waarom zou chippen je levensduur ernstig inkorten?
Je gaat na chippen toch niet ineen als een malle rijden? Tenminste, ik niet. Ik heb mijn D3 5-cilinder ook laten chippen (en velen met mij) en je krijgt er ook in deellast een smeuïgere motor door.
Gewoon doen!
een D3 is geen D2
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

-KJ- schreef: 24.09.2020 - 15:16 Ik kreeg problemen met mijn koppeling na het tunen van mijn D2 2.0 in Elst. De koppeling slipte in de 5e en 6e versnelling, zelfs bij matig gas geven. De auto had toen pas 65.000km gereden, dus slijtage voor tuning was niet aannemelijk.
precies, daar ken ik er 'n paar mee
shakennotstired
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.09.2020 - 13:48

Interessant, wat is precies het verschil tussen de D3 en de D2 motor uit deze periode? Als ik naar de specificaties op Autoweek kijk hebben ze een gelijke boring, cilinder inhoud etc. Je zou dus kunnen zeggen dat het niet meer dan een blok met een andere tune is.

Ik zou er inderdaad niet ineens harder van gaan rijden, zou alleen wat meer power onderin/ in het midden willen hebben. Mijn vorige auto had zo'n lekker koppelrijk motortje daarmee kwam ik altijd weg.

Kan het zo zijn dat er een andere koppelingsplaat in de D2 2.0 zit?

Meer mensen met ervaringen? Lijkt me een interessante poll < kan ik die ergens starten?
Laatst gewijzigd door shakennotstired op 24.09.2020 - 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
shakennotstired
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.09.2020 - 13:48

-KJ- schreef: 24.09.2020 - 15:16 Ik kreeg problemen met mijn koppeling na het tunen van mijn D2 2.0 in Elst. De koppeling slipte in de 5e en 6e versnelling, zelfs bij matig gas geven. De auto had toen pas 65.000km gereden, dus slijtage voor tuning was niet aannemelijk.
Ik neem aan dat u de auto daarna niet heeft weg gedaan, dus na reparatie koppeling verder geen problemen meer ondervonden? Of heeft u de tune terug laten zetten naar fabriek en daarna geen problemen ondervonden?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

)()()st schreef: 24.09.2020 - 14:56 Ik heb mijn D3 5-cilinder ook laten chippen (en velen met mij)
deze D3 is 'n 5 cilinder, dat is echt heel wat anders dan 'n D2 4 cilinder..
Maar de vea (had ik overheen gelezen) D2 en D3 zijn idd meer gelijk.
shakennotstired
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.09.2020 - 13:48

OGA244 schreef: 24.09.2020 - 16:37
)()()st schreef: 24.09.2020 - 14:56 Ik heb mijn D3 5-cilinder ook laten chippen (en velen met mij)
deze D3 is 'n 5 cilinder, dat is echt heel wat anders dan 'n D2 4 cilinder..
Maar de vea (had ik overheen gelezen) D2 en D3 zijn idd meer gelijk.
Dat geeft de burger moed!
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

shakennotstired schreef: 24.09.2020 - 16:27
-KJ- schreef: 24.09.2020 - 15:16 Ik kreeg problemen met mijn koppeling na het tunen van mijn D2 2.0 in Elst. De koppeling slipte in de 5e en 6e versnelling, zelfs bij matig gas geven. De auto had toen pas 65.000km gereden, dus slijtage voor tuning was niet aannemelijk.
Ik neem aan dat u de auto daarna niet heeft weg gedaan, dus na reparatie koppeling verder geen problemen meer ondervonden? Of heeft u de tune terug laten zetten naar fabriek en daarna geen problemen ondervonden?
Ik heb de auto wel verkocht, maar om een andere reden. Na de software update bij de dealer is de tuning weer verdwenen en denk ik dat er geen problemen meer zijn met de koppeling.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

shakennotstired schreef: 24.09.2020 - 16:23

Ik zou er inderdaad niet ineens harder van gaan rijden, zou alleen wat meer power onderin/ in het midden willen hebben. Mijn vorige auto had zo'n lekker koppelrijk motortje daarmee kwam ik altijd weg.

dit is nu de reden dat de koppeling het zwaar te verduren krijgt, veel koppel bij lage toeren is funest voor je koppeling.
beter zorg je voor wat meer koppel bij een iets hoger toerental.
geen glans zonder wrijving
shakennotstired
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.09.2020 - 13:48

Mochten jullie geïnteresseerd zijn er staat nog wel het een en ander over de blokken op de wikipedia. Ook welke versnellingsbakken er in combinatie zijn gebruikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture

Quote:
D4204T8

The D4204T8 (74) delivers 120 PS (88 kW; 118 hp) at 3750 rpm and 280 N⋅m (210 lb⋅ft) of torque between 1500–2250 rpm.[187] The compression ratio was changed to 16.0:1. Single turbocharger.

This engine was available with the M66 gearbox until model year 2017, afterwards it was available with the M76 gearbox. All model years are available with the AW TF-71SC gearbox.

Emissions level Euro 6, upgraded to Euro 6d-TEMP.

Applications:

2016–2019 Volvo V40 II badged as V40 D2[188]
2016–2019 Volvo V40CC badged as V40CC D2
2016–2018 Volvo S60 II badged as S60 D2[189]
2016–2018 Volvo V60 badged as V60 D2

D4204T9

The D4204T9[190] (79) delivers 150 PS (110 kW; 148 hp) at 3750 rpm and 320 N⋅m (240 lb⋅ft) of torque between 1750–3000 rpm. The compression ratio was changed to 16.0:1. Single turbocharger with VNT.[103][nb 8]

This engine was available with the M66F gearbox until model year 2017, afterwards it was available with the M76 gearbox. All model years are available with the AW TF-71SC gearbox.

Emissions level Euro 6, upgraded to Euro 6d-TEMP.

Applications:

2016–2019 Volvo V40 II badged as V40 D3
2016–2019 Volvo V40CC badged as V40CC D3
2018–present Volvo XC40 badged as XC40 D3 or XC40 D3 AWD
2016–2018 Volvo S60 II badged as S60 D3
2016–2019 Volvo V60 badged as V60 D3[78]
2016 Volvo V70 III badged as V70 D3[191]
2017–2019 Volvo S90 II badged as S90 D3[192]
2017–2019 Volvo V90 II badged as V90 D3[128]
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Goede info, dus die M66 is ook gekoppeld met 400 Nm D4 en die M76 max i.c. 320 Nm
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
shakennotstired
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.09.2020 - 13:48

t5power schreef: 25.09.2020 - 13:26 Goede info, dus die M66 is ook gekoppeld met 400 Nm D4 en die M76 max i.c. 320 Nm
Dank! En inderdaad ik kwam ook tot de conclusie na wat speurwerk dat de M66 de kracht van chippen in ieder geval makkelijk aan moet kunnen. Daarnaast kwam ik er achter dat de nieuwere D3 vanaf 2019 weer alleen een enkele turbo gebruikt zonder de VNT (Variable Nozzle Turbine).

ie:
D4204T16

The D4204T16 (72) delivers 150 PS (110 kW; 148 hp) at 3750 rpm and 320 N⋅m (240 lb⋅ft) of torque between 1750–3000 rpm. The compression ratio was changed to 16.0:1. Single turbocharger.[195]

This engine is available with the M76 R7.0, M66F and AW TG-81SC gearbox.

The engine is equipped with a SCR system that has a 11.5 L AdBlue tank for SPA models or 14.5 L AdBlue tank for CMA models.[195]

Emissions level Euro 6d-TEMP.

Applications:

2018–2019 Volvo V40CC badged as V40CC D3
2018–present Volvo XC40 badged as XC40 D3 or XC40 D3 AWD'[195]
2019–present Volvo V60 II badged as V60 D3
2019–present Volvo S90 II badged as S90 D3

Het kan natuurlijk zijn dat ze daarvoor een andere turbo hebben gebruikt dan op de eerdere 2016-2019 modellen. Maar wat ze ook laten zien is dat je met dezelfde motor en een single turbo ook dit soort power kan produceren. Maw dat stelt me wat dat betreft geruster om het eventueel tunen door te zetten. Duidelijk is ook dat het blok als basis een hoop meer aankan dan de huidige 120pk en 280 Nm.

Ook misschien leuk voor jou: de M66 is ook gebruikt in combinatie met de T5. Het is tenslotte T5 power.. Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

shakennotstired schreef: 25.09.2020 - 22:01
t5power schreef: 25.09.2020 - 13:26 Goede info, dus die M66 is ook gekoppeld met 400 Nm D4 en die M76 max i.c. 320 Nm
Ook misschien leuk voor jou: de M66 is ook gebruikt in combinatie met de T5. Het is tenslotte T5 power.. Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
Grappig, die T5 is gechipped naar circa 290 pk en 400 Nm koppel. Overigens levert mijn huidige volvo 440 Nm en 315 pk, die 440Nm is precies de max wat automaat aan kan!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”