D3 (D5204T) Olie in inlaat/luchtfilter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hallo mede Volvo rijders,

Ben een fanatieke lezer op het forum, maar post niet zo veel. Nu weer eens een berichtje met een hulpvraag van mijn kant. Ik heb namelijk weer eens wat...

Mijn V60 D3 MY11 is een week of drie geleden voor een beurt (180k) weggeweest. Niets geks aan de hand, gewoon weer rijden. Vanwege de Corona wordt er echter maar weinig mee gereden. Vorige week vrijdag een grotere rit gehad en na een km of 40 komt de melding: oliepeil laag; vul 0.5l bij. Ik gestopt bij een tankstation en na overleg met de dealer die het onderhoud had uitgevoerd keurig die hoeveelheid bijgevuld. Nadien nog even langs de dealer voor een check, maar van lekkage was geen sprake. Het peil was in orde. Men hield het op een missertje bij het verversen (te weinig gevuld).

Nu vandaag kom ik bij een andere (universele) garage omdat mijn koppeling aan de aircopomp slipt. Speling te groot en is bijgesteld. Na de proefrit merkt de garagist dat er olie lekt. Snel weer op de brug en wat blijkt: uit de lichtinlaat en het luchtfilter is 2.5 liter (!) olie eruit gelopen. Aan de drukzijde van de turbo is de buis mooi droog dus de turbo is niet meteen verdacht. Overigens ook raar dat de olie voor de turbo zou komen, maar goed. Het enige wat ik en de garagehouder kunnen bedenken is de carterventilatie. Dat is de enige verbinding die daar is tussen de inlaat en het blok. Klinkt dit bij iemand bekend en wat is de fix? Het is niet een druppeltje...

Alle hulp is welkom. Alvast heel erg bedankt!
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Toen ik mijn 2.4 D4 kocht, heb ik hem na de testrit op de brug gezet. Aan de onderzijde van het blok was het een flinke oliesmeerbende maar niet zoals jij beschrijft. De olie lag aan een lekkende carterventilatieslang, deze is toen vervangen.

Zit het oliefilterhuis wel goed aan gedraaid (niet te los, niet te strak)?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Dank voor je bericht.

Nee, aan de buitenzijde van het blok is het droog. Alleen via het luchtfilter liep de olie er uit. Erg vreemd.
Mijn verdenking ging meteen naar de carter ontluchting, maar als daar 2+ liter door komt, moet er toch iets serieus mis zijn.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Misschien een hele domme opmerking maar kan het zijn dat met het vullen tijdens de beurt de olie er naast is gekiept in plaats van in het blok?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

DB200 schreef: 05.06.2020 - 22:27 Misschien een hele domme opmerking maar kan het zijn dat met het vullen tijdens de beurt de olie er naast is gekiept in plaats van in het blok?
Dat verklaart m.i. niet waarom het er door het luchtfilter uit word gegooid? Het blok zelf is droog. Naast de vulopening gieten zou betekenen dat het blok onder de olie zit.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Aangezien het luchtfilter zo ongeveer het hoogste punt is en olie naar beneden stroomt is dit een raar verhaal, zeker die 2.5 liter. Is het hele filter(huis) doordrongen met olie?
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

De eerste vraag die in mij opkomt is wat de dealer die het onderhoud heeft uitgevoerd hiervan zegt, denkt.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Jelmer de Jong schreef: 06.06.2020 - 09:17 Aangezien het luchtfilter zo ongeveer het hoogste punt is en olie naar beneden stroomt is dit een raar verhaal, zeker die 2.5 liter. Is het hele filter(huis) doordrongen met olie?
Ja, dat klopt. Erg raar, vandaar dat ik ook hier wat post. Ik heb altijd van die rare dingen. Mijn V70 overleed door een afgelopen krukaspoelie, die nogal wat schade aanrichtte aan krukas en andere zaken onder de kap, waaronder distributie. Wie heeft dat ooit gehad? Maar goed, dat is off-topic...

Inderdaad. Het luchtfilter en de buis van luchtfilter naar turbo waren doordrenkt met olie. Olie is afgetapt en er zat een goeie 3 liter in, van de 5,7. Dus 2,5 liter weg. Hoe kan die olie zo hoog komen? En als er 2,5 liter op een paar honderd kilometer (sinds de beurt) verdwijnt, dan moet dat met geweld zijn gegaan, niet met een druppeltje. De enige verbinding die ik fysiek zie is de carterventilatie. Dat die wat zweet is niet raar, maar dat daar 2,5 liter olie uit zou komen verbaast me wel. Weet iemand hoe dat er intern in het (onder)blok eruit ziet? Dan moet er bijna een buis tot in het carter hangen die echt olie kan aanzuigen ipv damp.
Kurt1975 schreef: 06.06.2020 - 09:17 De eerste vraag die in mij opkomt is wat de dealer die het onderhoud heeft uitgevoerd hiervan zegt, denkt.
Dat ga ik ook zeker doen. De auto staat nu alleen niet daar, maar bij een betrouwbare universele garage. We stonden gisteren echter beiden even raar te kijken...
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Al iets wijzer geworden? :-)
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”