Motorblok V60 T3 vastgelopen

jslaman
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.06.2017 - 14:39

Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar post vandaag mijn eerste bericht. Onlangs een ervaring gehad met mijn Volvo V60 uit 2011 met T3 motorisering wat ik toch op het forum wil delen. Vorig weekend reed ik op de Duitse autobahn richting de wintersport. Had een skikoffer op het dak, dus een gangetje van 120 met de cruisecontrol aan vond ik hard zat. Bergop begon de motor (met cruise control aan) merkbaar in te houden om enkele seconden later af te slaan. Direct geprobeerd opnieuw te starten, maar zonder succes. Gelukkig was het niet al te druk op de weg en kon ik veilig de vluchtstrook bereiken.

De diagnose van het garagebedrijf dat de auto heeft weggesleept is dat het motorblok is vastgelopen. Momenteel staat de auto nog in Duitsland dus een meer specifieke diagnose heb ik helaas niet. Een dezer dagen wordt de V60 naar Nederland getransporteerd en ik zit in Dubio wat te doen. Verschillende offertes ontvangen voor de montage van een ruilblok (al dan niet gereviseerd), maar ik heb weinig zicht op welke garage deze werkzaamheden op een betrouwbare wijze kan uitvoeren tegen een redelijke prijs. Mochten jullie adviezen hebben dan hoor ik dat graag!

Groet,
Jorrit
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Allereerst heel vervelend voor je dat dit gebeurd is.
Heb je al enig idee wat de oorzaak is geweest?
Je wil evt een ruilblok laten plaatsen, maar bent in dubio over waar en tegen welke kosten.
Het is serieus geld dus ik begrijp je twijfel, echter in een dergelijk geval zou ik uitgaan van ‘goedkoop is duurkoop’. Het is niet zomaar een klusje en je wil dat deze op z’n best wordt uitgevoerd; je wil daarna tenslotte weer een 100% betrouwbare V60 rijden.
Ik zou kijken of een Volvo specialist deze werkzaamheden zou willen uitvoeren. Dat lijkt me een vertrouwd adres, is wellicht iets duurder dan ‘op de hoek’ maar zoals gezegd je wil betrouwbaarheid terug.
Succes.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27612
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou misschien de diagnose afwachten in Nederland.
Misschien dat er nog wat mogelijk is met het huidige motorblok in plaats van dat er "direct" een andere in moet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik ben toch wel erg benieuwd waardoor het motorblok is vast gelopen. Dus wacht maar eerst de diagnose af en probeer dan de oorzaak vast te stellen. Een motorblok loopt niet zo maar vast. Ik neem aan dat de distributieriem op tijd is vervangen. Het kan zijn dat die net voor het breken een stukje oprekt. Ook omdat je spreekt over een paar seconden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
jslaman
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.06.2017 - 14:39

Kreeg vandaag bericht dat de V60 bij de Volvo dealer is gebracht bij ons in de buurt. Motor zit inderdaad muur en muurvast, die is afgeschreven. Zat nog een halve liter olie in de carterpan, dus de motor is drooggelopen, in combinatie met bergop rijden met volle belading sloeg het blok vast.

Vraag blijft hoe dit kon gebeuren, 4 weken geleden is de auto voor onderhoud weg geweest en is de olie vervangen. Blijkbaar is er opeens in korte tijd veel olie verstookt (geen melding op dashboard gezien overigens). Auto is even kort op de brug geweest, dus verder is er nog niets bekend.


Kostenraming van de Volvo dealer is om er een blok uit een sloopauto in te zetten voor +/- 4000 incl. montage. Een Volvo specialist heeft me verwezen naar Rhenoy in Waardenburg. Zij hebben een offerte uitgebracht van €4500 voor montage van een gereviseerd, kaal blok, inclusief vervangen van distributie, waterpomp en oliekoeler (i.v.m. eventueel achtergebleven gruis). Alle aanbouwdelen worden dan overgezet van de huidige motor. Ik heb nog wat offerte-aanvragen uitstaan. Mochten jullie tips voor specifieke garagebedrijven hebben dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bijzonder... je hebt dus geen melding gekregen over een te laag oliepeil? Ook geen olieplekken gezien op z’n vaste parkeerplaats thuis? Flinke rookpluimen gesignaleerd uit de uitlaat?
Of..... zijn ze vergeten de olie bij te vullen....??
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

jslaman schreef: 06.03.2020 - 16:18 Kreeg vandaag bericht dat de V60 bij de Volvo dealer is gebracht bij ons in de buurt. Motor zit inderdaad muur en muurvast, die is afgeschreven. Zat nog een halve liter olie in de carterpan, dus de motor is drooggelopen, in combinatie met bergop rijden met volle belading sloeg het blok vast.

Vraag blijft hoe dit kon gebeuren, 4 weken geleden is de auto voor onderhoud weg geweest en is de olie vervangen. Blijkbaar is er opeens in korte tijd veel olie verstookt (geen melding op dashboard gezien overigens). Auto is even kort op de brug geweest, dus verder is er nog niets bekend.


Kostenraming van de Volvo dealer is om er een blok uit een sloopauto in te zetten voor +/- 4000 incl. montage. Een Volvo specialist heeft me verwezen naar Rhenoy in Waardenburg. Zij hebben een offerte uitgebracht van €4500 voor montage van een gereviseerd, kaal blok, inclusief vervangen van distributie, waterpomp en oliekoeler (i.v.m. eventueel achtergebleven gruis). Alle aanbouwdelen worden dan overgezet van de huidige motor. Ik heb nog wat offerte-aanvragen uitstaan. Mochten jullie tips voor specifieke garagebedrijven hebben dan hoor ik dat graag.
Als de donder naar het autobedrijf dat de olie heeft ververst. Het lijkt er toch ernstig op dat daar iets heel erg fout is gegaan. Vrijwel onmogelijk dat je in een paar weken bijna alle olie kwijt bent, tenzij er iets vreselijk heeft gelekt. Maar dat had je vast gezien.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

carterplug niet goed vastgedraaid? ringetje vergeten?
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Olie filter huis afdichtingsring lek ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

In al deze gevallen zou er toch geregeld een flinke olievlek waargenomen moeten zijn op de plek waar de auto geparkeerd wordt, lijkt me dat TS dat wel had gezien.
Ik vind het opvallender dat er geen melding is geweest / is waargenomen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27612
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of al rijdend is de lekkage begonnen, bijvoorbeeld tijdens de rit waarop het blok vast is gelopen.
Anders had er eerder wel een melding of iets geweest, ofwel vlekken op straat.

Kunnen ze nog zien waar de lekkage vandaan is gekomen?

En inderdaad snel naar de garage welke de olie heeft gewisseld want daar is ergens iets fout gegaan als er niet ergens een leiding is gesprongen...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

jslaman schreef: 06.03.2020 - 16:18 4 weken geleden is de auto voor onderhoud weg geweest en is de olie vervangen.
Ehm, olie wel afgelaten maar niet bijgevuld? Want iets anders kan ik niet verklaren. Je zal niet de eerste zijn.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik begrijp niet dat je geen melding op het dashboard gekregen hebt. Ook dat je in zo een korte tijd bijna alle olie kwijt geraakt bent. Kan het niet zo zijn dat de olie verdwenen is na het vast lopen van de motor? Want zou je rijdende weg de olie verbruikt hebben dan moet je toch een enorme blauwe walm achter de auto gehad hebben.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27612
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

DB200 schreef: 06.03.2020 - 22:56
jslaman schreef: 06.03.2020 - 16:18 4 weken geleden is de auto voor onderhoud weg geweest en is de olie vervangen.
Ehm, olie wel afgelaten maar niet bijgevuld? Want iets anders kan ik niet verklaren. Je zal niet de eerste zijn.
4 weken op een halve liter had een boel tekenen gegeven voordat het blok echt vast liep.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

oliepeil niet gecheckt voor vertrek vd wintersportreis?
geen glans zonder wrijving
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Volgens mij kan een blok niet echt lang lopen met slechts een halve liter olie. Je moet dan toch de meest vreemde geluiden horen. Ben toch wel benieuwd of er een oorzaak gevonden wordt. Wat zegt de dealer hiervan?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

Een kapotter verstuiver/injector wil bij dit blok nog wel eens voorkomen.Symptomen zijn dat de motor slecht gaat lopen en enorm gaat roken. Het is dan zaak om zo snel mogelijk te stoppen en de injector te laten vervangen. Een volvo monteur wees me erop dat je dan het beste alle vier kan vervangen. Gebeurt niet vaak maar komt voor bij de 1.6 Ford ecoboost motor die erin zit. Kan natuurlijk niet beoordelen of hiermee het probleem begonnen is vanachter mijn toetsenbord.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Hoe kun je door een kapotte verstuiver/injector 4 ltr olie kwijtraken?
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Wat een horrorverhaal zeg Jorrit. Ik hoop dat je er een beetje goed uitkomt met de reparatie; ben ook benieuwd wat de oorzaak was van het oliegebrek. Misschien lezen we het vervolg van je verhaal nog ? Succes in ieder geval.
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ben heel benieuwd maar zou kritisch kijken naar hoe de olie verdwenen zou kunnen zijn. Een laag niveau melding zal je alleen krijgen wanneer de auto stil staat met de motor uit volgens mij en ik zou ook zeker laten kijken of die sensor wel werk (hij zou nu laag nivo moeten aangeven)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”