Koppeling problemen? V60 2011 diesel

Plaats reactie
RikV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.02.2011 - 15:22

Hallo iedereen,

Ben een tijdje weg geweest van het forum, maar leuk om te zien dat het nog bestaat en gegroeid is.

Ik ben een trotse bezitter van een diesel v60 drivE uit 2011. De auto heeft 150.000km gelopen en heeft nu twee mankementjes (waarschijnlijk met elkaar te maken) waar ik graag jullie mening over hoor.

Het eerste speelt al een aantal jaar en de garage kan het niet vinden. Als de auto rijdt, meestal met constante snelheid rond 80 tot 120 km/u wil de motor wel eens inhouden. het gebeurd iets vaker als er omhoog gereden wordt, heuvel op, tunnel uit etc. Soms is het heel lichtjes soms even sterk. dit gebeurt dan vaak meerdere malen achter elkaar in een paar seconden. Als bestuurder merk ik het meteen maar passagiers het niet altijd door. Tenzij het inderdaad zwaarder is dan voelt het alsof er geremd wordt. Ik heb het brandstofsysteem na laten kijken en er is ook brandstof reiniger gebruikt. Zonder merkbaar resultaat. Het euvel treed niet vaak op dus is lastig te vinden, of vast te stellen of iets geholpen heeft. De auto maakt ook sinds een paar jaar een piepend geluid als de koppeling net aan pakt. Dit doet de auto vooral als hij warm is en bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand, denk bv. aan files. Dit probleem werd door de garage als niet ernstig afgedaan en is door de jaren heen af en toe verdwenen en af en toe weer opgedoken. Het piepend geluid was eerder dan het inhouden.

Sinds een paar maanden heeft de auto nu ook een rammel als je de koppeling intrapt. stationair in zijn vrij laten draaien is prima, rijden prima, maar koppeling intrappen is een stevige rammel. Ik ben er weer mee naar de garage geweest en die wil na het gehoord te hebben (let op niet gekeken alleen even vluchtig gehoord) de koppeling en het vliegwiel vervangen. geschatte kosten 3000 euro. Dat is nogal een bedrag, en gezien ervaringen uit het verleden ben ik er niet helemaal zeker van dat dit het probleem oplost. Dus mijn vraag, herkent iemand deze klachten en wat raadt men mij aan?

Bijkomstig probleempje is dat we voor het werk van mijn vrouw op het moment in rusland zitten en het vliegwiel apart geïmporteerd moet gaan worden. Kosten 90000 roebel, ruim 1300 euro.

Wie kan me wijsheid brengen?
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Het eerste heb ik ook, volgens mij is dat de egr.

Het vervangenvan de koppeling en vliegwiel voor een bedrag van € 3000,- moet je echt een andere garage zoeken. Bij mij was de drukgroep gesprongen dus moet de koppeling ook vervangen worden en bleek dat het vliegwiel ook vervangen moest worden. Ik heb toen € 1500,- betaald.

Maar pedaal indrukken en dan gerammel horen denk ik aan een druklager.

Wat betreft het vliegwiel, dat weet je pas als de boel open ligt.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
RikV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.02.2011 - 15:22

Dank je voor je reactie!

Waar heb je het laten maken destijds? bij een volvo dealer? of een niet merk garage?

Zelf ga ik morgen voor een second opinion naar een andere garage, kijken wat die ervan vindt. Waar de volvo dealer meteen vliegwiel erbij wilde bestellen, stelde deze garage dat hij eerst wou zien hoe het eruit zag voor hij iets aan het vliegwiel wilde gaan doen.

Ik heb geprobeerd uit te vogelen wat een vliegwiel bij volvo moet kosten. Ik vind wat de dealer (hier in Rusland) me rekent (ruim 1300 euro) nogal fors. Zijn ze in NL ook zo duur?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik heb voor een V70 D4 in 2018 bij een Volvo dealer gevraagd wat een nieuwe koppeling zou kosten zonder vliegwiel. Met arbeid kwam dat op 1800 euro incl. BTW .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
RikV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.02.2011 - 15:22

Inmiddels de auto naar een niet volvo garage gebracht. Die stelde de conclusie dat het vliegwiel niet vervangen hoefde te worden, maar tijdens het werk werd er toch teveel spelling gezien, en nadat alles weer in elkaar zat waren de probleem minder maar niet weg. Er wordt nu dus alsnog een vliegwiel besteld en gemonteerd (zonder extra arbeidskosten). Totale kosten druklager, koppeling en vliegwiel uiteindelijk rond de 1000 euro, ipv de 2750 van de dealer.

De monteur zag echter ook dat er olie zat in een turbo slang, waar dat niet hoorde. Deze slang was nodig voor "iets dat nodig is om de motor efficiënter en schoner te laten lopen" (de EGR?) Nu heb ik al enige tijd last van dat de motor soms inhoudt (zie ook eerste post), met name op langere stukken en als de weg omhoog gaat. Nu loopt dit buisje in de lengterichting van de auto. Dus ik kan me voorstellen dat als de auto omhoog rijdt dat de olie ergens naar toe loopt waar het niet hoort en dat het effect heeft op de auto en dus mogelijk het inhouden als gevolg heeft. Is er iemand die dit kan bevestigen dan wel ontkennen?
Ik besef me dat ik vreselijk vaag ben in deze omschrijving, de taalbarrière en mijn beperkte technische kennis helpen niet bepaald mee. Ik zou nog foto's krijgen van de monteur, zodra ik die heb zal ik die plaatsen misschien dat iemand er iets aan herkent.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als hij de bak verwijderd heeft zal het wel een luchtslang vanaf de turbo zijn. Dit is schone lucht en loopt vanaf de turbo via de voorbumper(lucht koelen) naar de inlaat van de motor. De turbo wordt door motorolie gesmeerd en gekoeld, na 150.000 kilometer kan het best zijn dat er ook aan de lucht-kan van de turbo wat spetters olie zitten. Alleen de monteur die het in zijn handen heeft gehad kan je zeggen of het veel/weinig is voor de levenservaring die de auto heeft.
RikV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.02.2011 - 15:22

Afbeelding

https://ibb.co/5LNb25h

Ik heb moeite de foto te plaatsen. de link werkt wel.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ziet er nog niet spannend uit. Even schoonmaken en over een half jaar nog eens bekijken.
RikV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.02.2011 - 15:22

Dank je, doen we!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”