EGR storing S60 D3

Plaats reactie
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Helden van het forum,

In een eerder topic (zomer 2018) vroeg ik jullie advies over een storing in mijn EGR. Het welbekende oranje lampje 'uitlaatgasreinigingssysteem' is bij mij weer gaan branden. Even wat korte achtergrond informatie.
Juli 2018 naar Zuid-Frankrijk gereden. In Luxemburg ging het lampje branden. Balen maar merkte geen verschil tijdens het rijden. 50 kilometer voor de eindbestemming ging de auto in noodloop. In Frankrijk tevergeefs bij dealers geweest (geen tijd) maar na enkele dagen ging het lampje weer uit..hoera! Op de terugweg ging het lampje natuurlijk weer branden maar uiteindelijk geen noodloop gehad.

Vervolgens uit laten lezen bij Obbe. Inderdaad een EGR probleem, echter de melding was weer van het dashboard verdwenen en kreeg als tip om het een tijdje aan te kijken. Misschien een hapering van de klep op lange stukken (meen ik mij te herinneren).

Nu moest de wagen voor de APK. Ik ben bij een dealer geweest in Harderwijk en daar kwam een enorme waslijst aan punten uit. Vreemd want in september nog groot onderhoud uitgevoerd, weinig problemen. Rekening zou 1000 euro kosten, toch maar even besloten om bij een garagebedrijf verderop te gaan kijken. Dit bedrijf ken ik al jaren, mijn vrouw haar Polo is daar in onderhoud. Vlak voor die afspraak ging het lampje weer branden! Dat was een aantal uren na het bezoek aan de dealer en 1 dag voor de afspraak bij de andere garage. Nu wil ik geen doemdenker zijn maar is dat niet heel toevallig? Kan dit getriggerd worden door het aansluiten van mijn auto aan een computer/uitleesapparatuur?

APK uitgevoerd. Echter er was wel een EGR probleem. Er stonden 3 meldingen in de computer: EGR, turbo, roetfilter. Overigens (nog) geen nadelig rijgedrag. Nu zit ik er aan te denken om de EGR weg te laten schrijven in de software, ik las dat volvoservice.eu dit ook doet. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb op verschillende kanalen de geluiden gehoord dat het wegschrijven van de EGR geen probleem is voor de APK (mits goed uitgevoerd) en juist beter is voor het blok. Ik zie ook geen voordeel aan het laten inbouwen van een nieuwe EGR mocht deze kapot zijn of het repareren van de huidige EGR. Wat is jullie advies? Het is een lang verhaal maar hopelijk wel duidelijk ;-)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het ongedaan maken van EGR systeem is wel een probleem voor de APK, maar door beperkte middelen voor het opsporen heb je er tot nu toe nog geen last van. De motor blijft inderdaad schoner als je de klep dicht laat zetten, maar de buitenlucht dan weer niet…. Aan jou de keus.

Ik zou de hele handel schoon maken met een teiltje remreiniger en een goede borstel.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

T-map sensor vervangen op de intercooler is de oplossing.
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Klopt, ooit zelfde soort probleem gehad. ( 5cyl D3/D4)
Sensor na intercooler geeft wsch verkeerde waarde. Daarmee te hoge hoeveelheid diesel ingespoten, katalysator en roetfilter storing. Na stoppen vieze dieselwalm te ruiken?
“Storing turbo” komt doordat betreffende sensor na de turbo zit en daarmee een te lage druk geregistreerd wordt.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

EGR wegschrijven, al dan niet in combinatie met het leeghalen an het roetfilter is een ' no go'. Reden dezes is dat je een wijziging in de constructie van de auto, de motor in dit geval, aanbrengt waardoor de auto niet langer voldoet aan de typegoedkeuring op basis waa t van het kenteken is afgegeven. Formeel rijdt je dus nadien met een ongeldig kenteken.

We gaan het niet hebben over de pakkans maar neem nu van mij aan dat steeds groter zal worden, zeker met al dat uitstoot gedoe.

Ik stel voor dat je er eerst maar eens een toeging bij de diesel doet en/of een tijd met de V-power/premium diesel gaat rijden. Doe dat in combinatie met een verandering van je rijstijl. Blijf hoog in toeren (boven de 3000 rpm) en bij gas geven trap je de plank naar de bodem.
Met hogere toerentallen regenereert de motor vaker/eerder. Bij het naar de bodem trappen van je gaspedaal gaat die EGR open en zal veel minder versmeren. Een geforceerde regeneratie uit laten voeren nadat je het roetfilter los hebt gehad en schoongemaakt wil hem ook wel helpen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Volgens mij gaat de EGR juist dicht bij volgas, bij lage belasting gaat ie open om de uitlaatgassen te recirculeren. Goede brandstof tanken en de motor warm flink belasten is voor een diesel niet slecht. Juist de lage belastingen zorgen ervoor dat de motor 'dichtkoekt'.
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Dat zijn al een aantal mooi reacties! T-map sensor had ik nog niet gehoord. Wat ik begrijp is dat het wegschrijven van de EGR niet echt een populaire oplossing is, en zelfs misschien niet de oplossing van het probleem dus? Kan iemand in 'amateur' taal uitleggen wat een t-map sensor doet en met dit probleem te maken heeft?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

jurgen89 schreef: 15.11.2019 - 18:16 Dat zijn al een aantal mooi reacties! T-map sensor had ik nog niet gehoord. Wat ik begrijp is dat het wegschrijven van de EGR niet echt een populaire oplossing is, en zelfs misschien niet de oplossing van het probleem dus? Kan iemand in 'amateur' taal uitleggen wat een t-map sensor doet en met dit probleem te maken heeft?
Het is een gecombineerde Temperatuur en druk sensor die in de uitgang van de intercooler gemonteerd is. Egr, turbo, ... maken allemaal gebruik van de waarden van deze sensor
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

The Mechanic schreef: 14.11.2019 - 20:55 T-map sensor vervangen op de intercooler is de oplossing.
Toen ik mijn V60 3 jaar geleden kocht met maar 90.000km op de teller ging letterlijk 1 dag na aankoop het lampje branden.
Uitlezen gaf bij mij ook diagnose T-map sensor, deze is onder garantie vervangen, geen soelaas.
Uiteindelijk is de EGR vernieuwd en heb ik bij Obbe de EGR uit laten schrijven. Heb daar verder nog nooit APK-problemen mee gehad. Roetfilter wegschrijven is voor mij no-go.
Verder heeft Obbe de bewuste foutcode ook uitgeschreven en sindsdien geen probleem meer.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je wilt weten of de EGR veroorzaker is van al het kwaad kan je de klep tijdelijk dicht zetten met vida en een rondje gaan rijden.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als de klep niet goed beweegt of open blijft staan lijkt me dat geen betrouwbare test
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Er zit een positiesensor op, maar als die ook stuk is.... :devil:
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Ik heb inmiddels contact gehad met Dennis van volvoservice.eu. Plan is om de motor te reinigen en de EGR software matig te sluiten. Ik zal de uitkomst laten weten! Tot zover bedankt voor de reacties en advies.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

moos v40 schreef: 15.11.2019 - 07:40 Volgens mij gaat de EGR juist dicht bij volgas, bij lage belasting gaat ie open om de uitlaatgassen te recirculeren. Goede brandstof tanken en de motor warm flink belasten is voor een diesel niet slecht. Juist de lage belastingen zorgen ervoor dat de motor 'dichtkoekt'.
Klopt helemaal, daarom laat je hem ook dicht zetten.

Bij mijn Nissan heb ik hem zelf dicht gezet met een plaatje, voordat ik deed kon ik op afroep een grote zwarte pluim achter de auto creëren, nu de EGR dicht zit is er geen pluimpje meer te zien.
Ook niet volgas.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Goedemorgen allen,

Afgelopen vrijdag bij Dennis geweest. Motor reiniging middels de air intake laten doen en Obbe de EGR software aan laten passen. Wat een enorme bende kwam er uit het blok en EGR...bizar voor 148.000 kilometers op de klok. Als laatste de tuning van Obbe overgenomen. Ik had al een tuning software draaien, echter dit kon nog wel een stukje beter.

De resultaten zijn echt geweldig te noemen. Het blok draait veel rustiger, stiller. Het verschil in verbruik kan ik nog niet zeggen. Op dit moment zit er nog een blikje fuel system cleaner in de tank, dit zal ook iets met het verbruik doen. Al met al erg tevreden en ik hoop dat de storingen nu wegblijven.

Uiteindelijk geen t-map sensor problemen gevonden. Enkel de EGR gaf de problemen. Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik had ook een S60 (Nieuw) Na 4 maanden begonnen de eerste problemen met de EGR . En helaas ze zijn nooit gestopt. Ik rij weinig kilometers en Volvo gaf dat als reden van mijn EGR problemen.
Na 1 jaar was de wagen al meer binnen geweest dan dat ik er had mee gereden , daar bovenop liep er diesel in mijn olie , waardoor ik steeds de melding kreeg dat er teveel olie in mijn wagen zat.
Uiteindelijk heeft Volvo mijn wagen terug genomen en heb ik een benzine wagen gekocht.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”