Andere stoelen in v60.

Plaats reactie
Jurrian CC
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.10.2019 - 19:06

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar al wel langere tijd Volvo fan. Het begon begin jaren 90 met een 480, dit werd later een V40. Hierna ivm werk jaren lang diverse Franse en Duitse bestelbusjes gereden. Nadat ik weer in de personenauto ben gestapt werd het weer een Volvo. Dit keer een V501.6D uit 2005. Inmiddels staat deze nu bijna op 450.000 Km en gaat hij er nu toch echt uit.

De keuze is gevallen op een V60 1.6 D2 automaat momentum met business pack connect uit 2014 met 120.000 km in de kleur Caspian blue.

Nu wil ik de auto upgraden naar leren interieur, maar wat ik kan vinden zijn alleen elektrisch verstelbare stoelen in leer. De auto heeft een handmatig verstelbare versie. Ligt alles al voorbereid in deze auto en kan ik zonder problemen een elektrisch verstelbare stoel monteren?

Zijn er nog andere dingen waar ik op zou moeten letten?

Alvast dank!
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Jurrian CC schreef: 04.10.2019 - 08:59 Nu wil ik de auto upgraden naar leren interieur, maar wat ik kan vinden zijn alleen elektrisch verstelbare stoelen in leer. De auto heeft een handmatig verstelbare versie. Ligt alles al voorbereid in deze auto en kan ik zonder problemen een elektrisch verstelbare stoel monteren?
Zijn er nog andere dingen waar ik op zou moeten letten?
Alvast dank!
Hoi Jurrian CC,

Ja het is mogelijk - kost je wel wat voorbereiding, tijd en werk. Recent heb ik een dergelijke upgrade voltooid in mijn MY13 V60.

De volgende bedrading is vaak standaard aanwezig:
- stoelverwarming voor bestuurder.
- stoelverwarming voor passagier.

Ik heb de volgende zaken moeten aansluiten:

Elektrische stoel bestuurder/passagier:
-Voeding: V+, 20A draad, gezekerd met 20A zekering.
-Aarde: GND naar een aardepunt in de dorpel.
-Communicatiedraad (EXT.T wit-blauw) met een relais, zodat de stoel zichzelf niet uitschakelt. Heb dat gedaan onder het tapijt bij de passagier, relatief makkelijk te vinden.
Afbeelding
Je hebt dus de goede bedrading nodig, een stekker uit een sloopauto (zodat je de goede draadstekkers hebt is aan te raden).

PSM module
Voor de geheugenfunctie van een bestuurdersstoel moet je nog 2 extra draden aansluiten, namelijk die voor de CAN bus intermediate speed. Voor deze stap moet je dan ook software inleren in je CEM, enkel mogelijk via de dealer. Je kan dit ook overslaan. Dan blijf je af van de CAN bus bedrading, hoef je geen software aan te schaffen via de dealer (vaak 35+19,95 EUR) wijzig je verder niets aan de configuratie van je CEM.

Elektrische schema's raadplegen doe je hier:
https://vidaresources.volvocars.biz/ewd/Eng/index.html

Dit is een beknopt overzicht. Ik ben voornemens een uitgebreidere how-to te schrijven inclusief retrofit van stoelverwarming achter.
Succes!
GP
p.s. misschien heb ik nog wat draden over die je kan inprikken op de stekkers van de stoelen. Dat zal je wat gemakkelijker op weg helpen..
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”