V60 achterdeur gaat soms niet van slot

Gebruikersavatar
BertBig
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.04.2019 - 18:49

Sinds kort is er een klein probleem met mijn V60 D3 2013 met bijna 2 ton op de teller:

Van de tien keer dat ik de auto van slot haal met de afstandbediening, blijft de linker achterdeur ongeveer acht keer op slot. Ik hoor dan ook geen klik bij die deur en bij de andere deuren wel. Als ik er in ga zitten en de deur met de sleutel/afstandbediening open doe, blijft ook het lampje in de schakelaar om de deur van binnen van slot te halen, van die deur branden terwijl hij dan op de andere deuren uitgaat. Met de hand openen van binnenuit door aan de handle te trekken gaat wel. Ik zie in de rubber sok van deur naar B-stijl geen beschadigingen; het ziet er nog als nieuw uit. Mijn vermoeden is dat het slot vervangen moet worden. Paar vragen dus:

1. Heeft iemand dat al eens gedaan? Ik kan best zelf het deurpaneel verwijderen en een deurslot uitbouwen. Ik hoop alleen niet dat het hele raam eruit moet en zo...
2. Kan het nog wat anders zijn dan een deurslot?

Graag jullie tips...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

kabelbreukje in de kabelboom?
Gebruikersavatar
BertBig
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.04.2019 - 18:49

Ik heb de auto pas vier maanden, maar de achterdeur ziet er uit alsof ie niet vaak open is geweest... geen krasjes in de lak van de sponning. Het slot is natuurlijk wel vaak gebruikt want dat gaat steeds open en dicht als de auto geopend en gesloten wordt. Het zou kunnen natuurlijk... Maar ik verwacht het niet...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Sloten gaan wel eens stuk. Raam moet er dan helaas wel uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

BertBig schreef: Sinds kort is er een klein probleem met mijn V60 D3 2013 met bijna 2 ton op de teller:

Van de tien keer dat ik de auto van slot haal met de afstandbediening, blijft de linker achterdeur ongeveer acht keer op slot. Ik hoor dan ook geen klik bij die deur en bij de andere deuren wel. Als ik er in ga zitten en de deur met de sleutel/afstandbediening open doe, blijft ook het lampje in de schakelaar om de deur van binnen van slot te halen, van die deur branden terwijl hij dan op de andere deuren uitgaat. Met de hand openen van binnenuit door aan de handle te trekken gaat wel. Ik zie in de rubber sok van deur naar B-stijl geen beschadigingen; het ziet er nog als nieuw uit. Mijn vermoeden is dat het slot vervangen moet worden. Paar vragen dus:

1. Heeft iemand dat al eens gedaan? Ik kan best zelf het deurpaneel verwijderen en een deurslot uitbouwen. Ik hoop alleen niet dat het hele raam eruit moet en zo...
2. Kan het nog wat anders zijn dan een deurslot?

Graag jullie tips...
Even laten uitlezen, sloten staan ook in VIDA
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
BertBig
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.04.2019 - 18:49

Ok uitlezen is inderdaad een goede optie. Ga eens kijken waar dat kan. Misschien kan ik de status met mijn Chinese Viecar ODB2 stekker uitlezen, maar dat zal wel niet. Als ie echt kapot is dan maar vervangen. Twijfel nog of ik het dan zelf zal doen of door de garage...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

is echt niet zo moeilijk hoor, en je hebt de mogelijkheid om een gebruikt slot te monteren, zo houd je de kosten nog een beetje in de hand.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
ChrisV60AWD
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.12.2020 - 16:21

Beste mede-forummers,

Bij mijn ‘nieuwe’ Volvo V60 PIH MY2014 had ik hetzelfde probleem als de Topic Starter. Dit is mijn eerste Volvo, dus sommige dingen zullen voor ervaren forummers waarschijnlijk als gesneden koek overkomen, maar vond het toch wel nuttig om een en ander even op te schrijven.

Mijn linkerachterdeur en ook rechtervoordeur was soms wel en soms niet te openen van buitenaf en ging na eenmaal van binnenuit geopend te zijn ook niet meer op slot (maar was dan wel van buitenaf te openen……). Dus steeds vaker na de auto vergrendeld te hebben met de afstandsbediening de deuren langs om te controleren of ze op slot zijn en vaak ook nog handmatig (met het vergrendel knopje en sleutel in de achterkant van de deur) de deur op slot moeten doen. Uiteindelijk deed de centrale vergrendeling het helemaal niet meer op deze deuren en moest ik ze dus elke keer handmatig sluiten.....

Alles wees op het mini motortje met wormwiel dat binnenin het slot zit (Central Locking). Dit is een simpel motortje dat je ook wel in kinderspeelgoed tegenkomt. Overigens is dit motortje makkelijk op Aliexpress te verkrijgen voor een paar euro, maar door de constructie van het V60 slot niet eenvoudig te wisselen (in tegenstelling tot volgens mij de V70).

In plaats van direct voor de hoofdprijs (nieuwe sloten bij de dealer) te gaan, heb ik beide sloten gedemonteerd, de schroeven uit het deksel verwijderd en terwijl ik het deksel aan de kant hield met een dikke schroevendraaier het motortje ‘verzopen’ in contactspray.

Daarna kan ik zonder problemen de centrale deurvergrendeling gebruiken en de deur van buitenaf weer opendoen na unlocken.

Om voor iedereen toch even een en ander op een rijtje te zetten (het is eigenlijk een relatief eenvoudige handeling die je met het juiste gereedschap toch wel binnen een uurtje kunt uitvoeren), heb ik besloten om mijn handelingen even op een rijtje te zetten met handigheidjes die ik al doende opgedaan heb.

==========
Gereedschap:
-Torx 10 (voor de schroefjes in het slothuis)
-Torx 25 (lange schroevendraaier)
-Torx 30 (voor het slot zelf)
-Platte schroevendraaier (voor het raam en om het slot van het deurpaneel los te maken)
-Bekleding verwijderset (of een kleine koevoet met stukjes karton) om het deurpaneel los te wippen
-Contactspray
-(Schilders) tape (voor fixeren achterraam)
-Doppensetje (kleine dopjes) voor binnenpaneel
==========

==Voorbereiding==
-Voorportier: open het raam tot de achterkant van het raam 17 cm boven de deur uitsteekt
-Achterportier: open het raam tot de voorkant van het raam 10 cm boven de deur uitsteekt
-Contact uit

=Deurpaneel verwijderen==
-Ontkoppel de deurstekker (clip aan bovenkant omhoog bewegen en stekker komt stap voor stap los)
-Voor: verwijder het kapje aan de binnenkant van de spiegel (BLIS indicator/hoge tonen speaker) zit vast met 3 clips en aan de voorkant beginnen. Verwijder de stekkers (afhankelijk van uitvoering)
-Verwijder het deurpaneel – 2x schroef verwijderen bij deurgreep (T25). Bij achterdeur MY 2014 en hoger) een extra T25 achter een kapje aan de voorkant van het paneel (kapje vanaf de onderkant loswippen)
-Nu kun je het deurpaneel (beginnend bij de speaker) los clippen. Doe dit stap voor stap en let op voor alle kabels. Eventueel stekkers loshalen als je erbij kunt. Als er instapverlichting in de deur zit (onderkant paneel), haal deze dan los en ontkoppel deze voor je begint.
Voordeur zit vast met 12 plastic clips en 4 metalen clips bij het raam, achter 8 (oud)/7(MY 2014 en hoger) + 3 bij raam. De clips bij het raam als laatste, deze zitten erg strak en je moet het paneel naar binnen toe trekken (niet zoals bij veel andere merken naar boven).
De deurbediening (binnenkant) kan ontkoppeld worden door de 2 clips aan de boven/onderkant voorzichtig los te werken en de kabel te verwijderen.
-Bij de achterdeur is het handig om de witte clip/plug nabij het slot uit de deur te wippen; dit maakt het straks makkelijker om het slot te verwijderen en te herplaatsen.

==Deurgreep verwijderen==
-Nu moet de deurgreep aan de buitenkant verwijderd worden. Dit is nogal een precies klusje!
-Pak de T25 schroevendraaier en zoek achterin de deur het gat in het verlengde van de deurgreep. Voor zit deze achter een kapje, achter zit deze achter het deurrubber (verbuig naar binnen). Als je de T25 schroevendraaier in het gat steekt in lijn met de deurgreep, dan kom je vanzelf een schroef tegen.
-Trek de deurgreep volledig naar buiten en houdt deze naar buiten gedurende de volgende stap!
-Schroef de T25 schroef 5 volledige slagen los. Rond de 3 slagen zit er een kleine weerstand, dit is de blokkering van de deurgreep mechaniek die geblokkeerd wordt. Na 5 slagen stoppen!
-De deurgreep blijft nu naar buiten staan (en het mechaniek is dus correct geblokkeerd en staat klaar voor montage).
-De T25 schroevendraaier verwijderen.
-Verwijder het kapje achter de deurgreep. Deze zit een beetje klem, maar zou er gewoon uit moeten komen. Bij het bestuurdersportier zit hier een slotcilinder, op de andere deuren enkel een kapje.
-Trek de deurgreep richting de achterkant van het portier. De achterkant komt nu los.
-Vouw de deurgreep voorzichtig tot hij ongeveer haaks op het portier staat, dan is de voorkant met een beetje wrikken te verwijderen.
-Verwijder het afdekplaatje aan de achterkant van de deurgreep positie zit. Dit gaat makkelijk als je hem een beetje naar voren schuift
-Verwijder de T25 schroef die aan de voorkant van de deurgreep positie zit.
-Het binnenwerk zit met 3 kleine lipjes op het blik van de buitenkant van de deur. Door het binnenwerk een beetje naar achteren te schuiven komt dit los.
-Zie ook (aanrader!) over de werking van het mechaniek en wat er gebeurt als je die 5 slagen met je schroevendraaier geeft!

==Raam ontkoppelen/verwijderen==
-Voor de voordeur dient het raam verwijderd te worden
-Voor de achterdeur dient het raam open gefixeerd te worden
-Verwijder de 2 grote rubber doppen uit het deurpaneel; hierachter bevinden zich de koppelingen tussen het raammechaniek en het raam.
-Gebruik de grote schroevendraaier om de clip(s) in te drukken terwijl je het raam licht omhoog trekt. Voorportier heeft 2 clips; achterportier heeft 1 clip.
-Voorraam: Na het ontkoppelen van het raam van het mechaniek kun je het voorraam verwijderen, doe dit door het raam naar voren te trekken (dus de achterkant van het raam richting de voorkant van het portier). Het raam eindigt ‘buiten’ de auto.
-Achterraam: Na het ontkoppelen van het raam trek je het raam omhoog tot hij dicht staat. In deze positie plak je het raam over de bovenkant van het portier vast met voldoende stukken tape.

==Deurpaneel binnenkant verwijderen==
-Ontkoppel de stekker tussen deurpaneel en spiegel
-Verwijder de 3 Torx 30 schroeven in het slot
-Verwijder alle bouten in het deurpaneel
-Verwijder het deurpaneel, begin met het laten zakken en iets naar buiten trekken van de voorkant. Een deel van het raammechaniek zit boven in het midden ‘achter’ de deur. Als het raammechaniek vrij is, schuif je het paneel naar voren om het slot vrij te maken. Hiervoor moet het paneel iets naar beneden om het mechaniek van de buitendeurhandel vrij te krijgen van de ‘deuk’ in de deur bij de handgreep.
-Maak de stekker aansluiting in de voorkant van de deur los van de deur om het paneel helemaal te verwijderen (is makkelijker als je het voor het eerst doet)

==Slot verwijderen==
-De bedieningskabel voor de binnenkant die met een rubbertje door het paneel gaat naar ‘buiten’ (richting het slot) duwen zodat het rubber aan de ‘buitenkant’ van het paneel zit.
-Het slot aan de onderkant loswippen uit het frame op de deur
-Stekker van het slot verwijderen
-De bedieningskabel voor de buitendeurhandel verwijderen van het slot door de geleider los te trekken uit het slot en daarna de kabel haaks op zijn originele positie te verwijderen.
-Nu heb je het slot met enkel de bedieningskabel voor de binnenhandel eraan vast.
-Verwijder het kapje die over de bedieningskabel zit (zwart)
-Verwijder de bedieningskabel van het slot

==Motor met contactspray ‘schoonmaken’
-Verwijder met T10 de 4 schroeven op de slot
-Open de 2 clips op het deksel van het slot
-Voorzichtig het kapje een beetje oplichten (dit gaat het makkelijkst door te beginnen bij de stekker aansluiting en dan verder te gaan bij de aansluiting voor de binnenkabel)
-Je kunt net het motortje zien zitten, dit is het motortje met het witte kapje aan het einde.
-Spuit rijkelijk contactspray op het motortje en laat dit goed drogen
-Met een multimeter kan het motortje doorgemeten worden. Pennen 1 en 2 van de stekker meten over het motortje. Ik had iets van 13 Ohm.
-Voorzichtig de boel weer sluiten.

==Montage==
Omgekeerd van hierboven. ;-)

Bij het monteren van het voorraam goed kijken dat de rubbers netjes langs het raam gaan en niet beschadigen. Vooral aan de achterkant van de deur dit checken. Het raam gaat erin zoals het eruit gaat, dus voorkant eerst en achterkant erna.
De buitengreep in omgekeerde volgorde plaatsen, dus de greep na terugplaatsen licht naar voren bewegen tot hij klikt. Hij zit dan weer in het mechaniek. Daarna pas de slotcilinder/plug plaatsen en de T25 weer vastdraaien. Tijdens het vastdraaien goed de slotcilinder/plug aandrukken. Ergens halverwege (na 2-3 draaien) schiet de deurhandel terug; dit is een teken dat het mechaniek weer vrijgegeven is en je het dus goed gedaan hebt!

===========
Alles hierboven zonder garanties enzovoort natuurlijk. Het grootste deel van hierboven staande procedure kan ook gebruikt worden om een nieuw slot te plaatsen. Via bijvoorbeeld AutoDoc is een slot voor rond de 100 euro (afhankelijk van uitvoering) te krijgen en relatief eenvoudig te plaatsen.

Ik heb ondertussen ook een slot in bestelling voor het rechtervoorportier bij AutoDoc en ga deze wisselen met het huidige slot.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft ;-).

Groet,

Chris
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Held! Wat een goede klusguide. Ik heb het vorig jaar bij de dealer laten doen, maar mocht een ander deurslot moeilijk gaan doen blader ik nog even terug naar deze pagina :-)
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Ik heb sinds kort het tegenovergestelde... de passagiersdeur gaat na automatisch vergrendelen niet op slot. Ik kan de deur handmatig vergrendelen dmv de fysieke sleutel. Iemand een idee?
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
JDA
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2020 - 21:32

Flyingblue78 schreef: 09.02.2021 - 22:05 Ik heb sinds kort het tegenovergestelde... de passagiersdeur gaat na automatisch vergrendelen niet op slot. Ik kan de deur handmatig vergrendelen dmv de fysieke sleutel. Iemand een idee?
Ik had enkele maanden geleden hetzelfde voor met mijn passagiersdeur.
Volvo garage vroeg 500€. Heb wat gegoogeld en een youtube handleiding gevonden en het zelf gedaan.
Slot koste 85€ dacht ik en was 2 uur werk voor mij. Een getrainde mekanieker doet het allicht veel sneller.
V90 t5 bi-fuel 2018 / V40 t3 2016 / ex V60 d3 2012
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

JDA schreef: 10.02.2021 - 00:42
Flyingblue78 schreef: 09.02.2021 - 22:05 Ik heb sinds kort het tegenovergestelde... de passagiersdeur gaat na automatisch vergrendelen niet op slot. Ik kan de deur handmatig vergrendelen dmv de fysieke sleutel. Iemand een idee?
Ik had enkele maanden geleden hetzelfde voor met mijn passagiersdeur.
Volvo garage vroeg 500€. Heb wat gegoogeld en een youtube handleiding gevonden en het zelf gedaan.
Slot koste 85€ dacht ik en was 2 uur werk voor mij. Een getrainde mekanieker doet het allicht veel sneller.
Dat is inderdaad een flink bedrag! Maar heb je het slot compleet vervangen?
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Gebruikersavatar
Sejus
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 02.04.2012 - 20:23
Locatie: Barendrecht

Ik had ooit een achterdeur die niet meer op slot ging. Ik vreesde voor vervanging van het slot, maar met een schoonmaakbeurt bij de dealer was het opgelost!
V60 T3, 2012, 215.000km // C30 1.8, 2007, 230.000km // S60 2.4, 2006, 211.000km // S40 1.8, 2002, 230.000km // 440 1.8i, 1997, 175.000km
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Ik zal eens een afspraak maken!
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 386
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Mooi how-to heb je ervoor geschreven. Mocht ik het ooit nodig hebben zal ik jouw stappenplan erbij zoeken 😉
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
JDA
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2020 - 21:32

Flyingblue78 schreef: 10.02.2021 - 07:47 Dat is inderdaad een flink bedrag! Maar heb je het slot compleet vervangen?
Ja. Een vriend die automechanieker is zei dat het allicht een veer in het slot was maar daar vond ik niet veel over online dus heb het maar helemaal vervangen.
V90 t5 bi-fuel 2018 / V40 t3 2016 / ex V60 d3 2012
Arop
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2007 - 21:20
Locatie: Oppenhuizen

ChrisV60AWD schreef: 01.02.2021 - 13:57 Beste mede-forummers,

Bij mijn ‘nieuwe’ Volvo V60 PIH MY2014 had ik hetzelfde probleem als de Topic Starter. Dit is mijn eerste Volvo, dus sommige dingen zullen voor ervaren forummers waarschijnlijk als gesneden koek overkomen, maar vond het toch wel nuttig om een en ander even op te schrijven.

Mijn linkerachterdeur en ook rechtervoordeur was soms wel en soms niet te openen van buitenaf en ging na eenmaal van binnenuit geopend te zijn ook niet meer op slot (maar was dan wel van buitenaf te openen……). Dus steeds vaker na de auto vergrendeld te hebben met de afstandsbediening de deuren langs om te controleren of ze op slot zijn en vaak ook nog handmatig (met het vergrendel knopje en sleutel in de achterkant van de deur) de deur op slot moeten doen. Uiteindelijk deed de centrale vergrendeling het helemaal niet meer op deze deuren en moest ik ze dus elke keer handmatig sluiten.....

Alles wees op het mini motortje met wormwiel dat binnenin het slot zit (Central Locking). Dit is een simpel motortje dat je ook wel in kinderspeelgoed tegenkomt. Overigens is dit motortje makkelijk op Aliexpress te verkrijgen voor een paar euro, maar door de constructie van het V60 slot niet eenvoudig te wisselen (in tegenstelling tot volgens mij de V70).

In plaats van direct voor de hoofdprijs (nieuwe sloten bij de dealer) te gaan, heb ik beide sloten gedemonteerd, de schroeven uit het deksel verwijderd en terwijl ik het deksel aan de kant hield met een dikke schroevendraaier het motortje ‘verzopen’ in contactspray.

Daarna kan ik zonder problemen de centrale deurvergrendeling gebruiken en de deur van buitenaf weer opendoen na unlocken.

Om voor iedereen toch even een en ander op een rijtje te zetten (het is eigenlijk een relatief eenvoudige handeling die je met het juiste gereedschap toch wel binnen een uurtje kunt uitvoeren), heb ik besloten om mijn handelingen even op een rijtje te zetten met handigheidjes die ik al doende opgedaan heb.

==========
Gereedschap:
-Torx 10 (voor de schroefjes in het slothuis)
-Torx 25 (lange schroevendraaier)
-Torx 30 (voor het slot zelf)
-Platte schroevendraaier (voor het raam en om het slot van het deurpaneel los te maken)
-Bekleding verwijderset (of een kleine koevoet met stukjes karton) om het deurpaneel los te wippen
-Contactspray
-(Schilders) tape (voor fixeren achterraam)
-Doppensetje (kleine dopjes) voor binnenpaneel
==========

==Voorbereiding==
-Voorportier: open het raam tot de achterkant van het raam 17 cm boven de deur uitsteekt
-Achterportier: open het raam tot de voorkant van het raam 10 cm boven de deur uitsteekt
-Contact uit

=Deurpaneel verwijderen==
-Ontkoppel de deurstekker (clip aan bovenkant omhoog bewegen en stekker komt stap voor stap los)
-Voor: verwijder het kapje aan de binnenkant van de spiegel (BLIS indicator/hoge tonen speaker) zit vast met 3 clips en aan de voorkant beginnen. Verwijder de stekkers (afhankelijk van uitvoering)
-Verwijder het deurpaneel – 2x schroef verwijderen bij deurgreep (T25). Bij achterdeur MY 2014 en hoger) een extra T25 achter een kapje aan de voorkant van het paneel (kapje vanaf de onderkant loswippen)
-Nu kun je het deurpaneel (beginnend bij de speaker) los clippen. Doe dit stap voor stap en let op voor alle kabels. Eventueel stekkers loshalen als je erbij kunt. Als er instapverlichting in de deur zit (onderkant paneel), haal deze dan los en ontkoppel deze voor je begint.
Voordeur zit vast met 12 plastic clips en 4 metalen clips bij het raam, achter 8 (oud)/7(MY 2014 en hoger) + 3 bij raam. De clips bij het raam als laatste, deze zitten erg strak en je moet het paneel naar binnen toe trekken (niet zoals bij veel andere merken naar boven).
De deurbediening (binnenkant) kan ontkoppeld worden door de 2 clips aan de boven/onderkant voorzichtig los te werken en de kabel te verwijderen.
-Bij de achterdeur is het handig om de witte clip/plug nabij het slot uit de deur te wippen; dit maakt het straks makkelijker om het slot te verwijderen en te herplaatsen.

==Deurgreep verwijderen==
-Nu moet de deurgreep aan de buitenkant verwijderd worden. Dit is nogal een precies klusje!
-Pak de T25 schroevendraaier en zoek achterin de deur het gat in het verlengde van de deurgreep. Voor zit deze achter een kapje, achter zit deze achter het deurrubber (verbuig naar binnen). Als je de T25 schroevendraaier in het gat steekt in lijn met de deurgreep, dan kom je vanzelf een schroef tegen.
-Trek de deurgreep volledig naar buiten en houdt deze naar buiten gedurende de volgende stap!
-Schroef de T25 schroef 5 volledige slagen los. Rond de 3 slagen zit er een kleine weerstand, dit is de blokkering van de deurgreep mechaniek die geblokkeerd wordt. Na 5 slagen stoppen!
-De deurgreep blijft nu naar buiten staan (en het mechaniek is dus correct geblokkeerd en staat klaar voor montage).
-De T25 schroevendraaier verwijderen.
-Verwijder het kapje achter de deurgreep. Deze zit een beetje klem, maar zou er gewoon uit moeten komen. Bij het bestuurdersportier zit hier een slotcilinder, op de andere deuren enkel een kapje.
-Trek de deurgreep richting de achterkant van het portier. De achterkant komt nu los.
-Vouw de deurgreep voorzichtig tot hij ongeveer haaks op het portier staat, dan is de voorkant met een beetje wrikken te verwijderen.
-Verwijder het afdekplaatje aan de achterkant van de deurgreep positie zit. Dit gaat makkelijk als je hem een beetje naar voren schuift
-Verwijder de T25 schroef die aan de voorkant van de deurgreep positie zit.
-Het binnenwerk zit met 3 kleine lipjes op het blik van de buitenkant van de deur. Door het binnenwerk een beetje naar achteren te schuiven komt dit los.
-Zie ook (aanrader!) over de werking van het mechaniek en wat er gebeurt als je die 5 slagen met je schroevendraaier geeft!

==Raam ontkoppelen/verwijderen==
-Voor de voordeur dient het raam verwijderd te worden
-Voor de achterdeur dient het raam open gefixeerd te worden
-Verwijder de 2 grote rubber doppen uit het deurpaneel; hierachter bevinden zich de koppelingen tussen het raammechaniek en het raam.
-Gebruik de grote schroevendraaier om de clip(s) in te drukken terwijl je het raam licht omhoog trekt. Voorportier heeft 2 clips; achterportier heeft 1 clip.
-Voorraam: Na het ontkoppelen van het raam van het mechaniek kun je het voorraam verwijderen, doe dit door het raam naar voren te trekken (dus de achterkant van het raam richting de voorkant van het portier). Het raam eindigt ‘buiten’ de auto.
-Achterraam: Na het ontkoppelen van het raam trek je het raam omhoog tot hij dicht staat. In deze positie plak je het raam over de bovenkant van het portier vast met voldoende stukken tape.

==Deurpaneel binnenkant verwijderen==
-Ontkoppel de stekker tussen deurpaneel en spiegel
-Verwijder de 3 Torx 30 schroeven in het slot
-Verwijder alle bouten in het deurpaneel
-Verwijder het deurpaneel, begin met het laten zakken en iets naar buiten trekken van de voorkant. Een deel van het raammechaniek zit boven in het midden ‘achter’ de deur. Als het raammechaniek vrij is, schuif je het paneel naar voren om het slot vrij te maken. Hiervoor moet het paneel iets naar beneden om het mechaniek van de buitendeurhandel vrij te krijgen van de ‘deuk’ in de deur bij de handgreep.
-Maak de stekker aansluiting in de voorkant van de deur los van de deur om het paneel helemaal te verwijderen (is makkelijker als je het voor het eerst doet)

==Slot verwijderen==
-De bedieningskabel voor de binnenkant die met een rubbertje door het paneel gaat naar ‘buiten’ (richting het slot) duwen zodat het rubber aan de ‘buitenkant’ van het paneel zit.
-Het slot aan de onderkant loswippen uit het frame op de deur
-Stekker van het slot verwijderen
-De bedieningskabel voor de buitendeurhandel verwijderen van het slot door de geleider los te trekken uit het slot en daarna de kabel haaks op zijn originele positie te verwijderen.
-Nu heb je het slot met enkel de bedieningskabel voor de binnenhandel eraan vast.
-Verwijder het kapje die over de bedieningskabel zit (zwart)
-Verwijder de bedieningskabel van het slot

==Motor met contactspray ‘schoonmaken’
-Verwijder met T10 de 4 schroeven op de slot
-Open de 2 clips op het deksel van het slot
-Voorzichtig het kapje een beetje oplichten (dit gaat het makkelijkst door te beginnen bij de stekker aansluiting en dan verder te gaan bij de aansluiting voor de binnenkabel)
-Je kunt net het motortje zien zitten, dit is het motortje met het witte kapje aan het einde.
-Spuit rijkelijk contactspray op het motortje en laat dit goed drogen
-Met een multimeter kan het motortje doorgemeten worden. Pennen 1 en 2 van de stekker meten over het motortje. Ik had iets van 13 Ohm.
-Voorzichtig de boel weer sluiten.

==Montage==
Omgekeerd van hierboven. ;-)

Bij het monteren van het voorraam goed kijken dat de rubbers netjes langs het raam gaan en niet beschadigen. Vooral aan de achterkant van de deur dit checken. Het raam gaat erin zoals het eruit gaat, dus voorkant eerst en achterkant erna.
De buitengreep in omgekeerde volgorde plaatsen, dus de greep na terugplaatsen licht naar voren bewegen tot hij klikt. Hij zit dan weer in het mechaniek. Daarna pas de slotcilinder/plug plaatsen en de T25 weer vastdraaien. Tijdens het vastdraaien goed de slotcilinder/plug aandrukken. Ergens halverwege (na 2-3 draaien) schiet de deurhandel terug; dit is een teken dat het mechaniek weer vrijgegeven is en je het dus goed gedaan hebt!

===========
Alles hierboven zonder garanties enzovoort natuurlijk. Het grootste deel van hierboven staande procedure kan ook gebruikt worden om een nieuw slot te plaatsen. Via bijvoorbeeld AutoDoc is een slot voor rond de 100 euro (afhankelijk van uitvoering) te krijgen en relatief eenvoudig te plaatsen.

Ik heb ondertussen ook een slot in bestelling voor het rechtervoorportier bij AutoDoc en ga deze wisselen met het huidige slot.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft ;-).

Groet,

Chris
Bedankt Chris, wat een duidelijke “how-to”!!

Groet,

Anne.
historie: XC60 TE T8, V60 PHEV, V70 d, S80 d, S80 d, 850 estate d, 940 estate, 244, 244, 144, 142, Amazon.
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Soortgelijk probleempje ook gehad. Ik heb toen een oplossing aangedragen gekregen waarbij je de deurhandel van de achterdeur eenvoudig demonteert(met een lange torx schroevendraaier)en de stekker goed reinigt met contact spray. Probleem opgelost en als je het een keer gedaan hebt is het een werkje van 5 minuten.

Altijd het proberen waard voor dat je het hele portier gaat slopen
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
LarsGrand
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.04.2017 - 10:59

ChrisV60AWD schreef: 01.02.2021 - 13:57 Beste mede-forummers,

Bij mijn ‘nieuwe’ Volvo V60 PIH MY2014 had ik hetzelfde probleem als de Topic Starter. Dit is mijn eerste Volvo, dus sommige dingen zullen voor ervaren forummers waarschijnlijk als gesneden koek overkomen, maar vond het toch wel nuttig om een en ander even op te schrijven.

Mijn linkerachterdeur en ook rechtervoordeur was soms wel en soms niet te openen van buitenaf en ging na eenmaal van binnenuit geopend te zijn ook niet meer op slot (maar was dan wel van buitenaf te openen……). Dus steeds vaker na de auto vergrendeld te hebben met de afstandsbediening de deuren langs om te controleren of ze op slot zijn en vaak ook nog handmatig (met het vergrendel knopje en sleutel in de achterkant van de deur) de deur op slot moeten doen. Uiteindelijk deed de centrale vergrendeling het helemaal niet meer op deze deuren en moest ik ze dus elke keer handmatig sluiten.....

Alles wees op het mini motortje met wormwiel dat binnenin het slot zit (Central Locking). Dit is een simpel motortje dat je ook wel in kinderspeelgoed tegenkomt. Overigens is dit motortje makkelijk op Aliexpress te verkrijgen voor een paar euro, maar door de constructie van het V60 slot niet eenvoudig te wisselen (in tegenstelling tot volgens mij de V70).

In plaats van direct voor de hoofdprijs (nieuwe sloten bij de dealer) te gaan, heb ik beide sloten gedemonteerd, de schroeven uit het deksel verwijderd en terwijl ik het deksel aan de kant hield met een dikke schroevendraaier het motortje ‘verzopen’ in contactspray.

Daarna kan ik zonder problemen de centrale deurvergrendeling gebruiken en de deur van buitenaf weer opendoen na unlocken.

Om voor iedereen toch even een en ander op een rijtje te zetten (het is eigenlijk een relatief eenvoudige handeling die je met het juiste gereedschap toch wel binnen een uurtje kunt uitvoeren), heb ik besloten om mijn handelingen even op een rijtje te zetten met handigheidjes die ik al doende opgedaan heb.

==========
Gereedschap:
-Torx 10 (voor de schroefjes in het slothuis)
-Torx 25 (lange schroevendraaier)
-Torx 30 (voor het slot zelf)
-Platte schroevendraaier (voor het raam en om het slot van het deurpaneel los te maken)
-Bekleding verwijderset (of een kleine koevoet met stukjes karton) om het deurpaneel los te wippen
-Contactspray
-(Schilders) tape (voor fixeren achterraam)
-Doppensetje (kleine dopjes) voor binnenpaneel
==========

==Voorbereiding==
-Voorportier: open het raam tot de achterkant van het raam 17 cm boven de deur uitsteekt
-Achterportier: open het raam tot de voorkant van het raam 10 cm boven de deur uitsteekt
-Contact uit

=Deurpaneel verwijderen==
-Ontkoppel de deurstekker (clip aan bovenkant omhoog bewegen en stekker komt stap voor stap los)
-Voor: verwijder het kapje aan de binnenkant van de spiegel (BLIS indicator/hoge tonen speaker) zit vast met 3 clips en aan de voorkant beginnen. Verwijder de stekkers (afhankelijk van uitvoering)
-Verwijder het deurpaneel – 2x schroef verwijderen bij deurgreep (T25). Bij achterdeur MY 2014 en hoger) een extra T25 achter een kapje aan de voorkant van het paneel (kapje vanaf de onderkant loswippen)
-Nu kun je het deurpaneel (beginnend bij de speaker) los clippen. Doe dit stap voor stap en let op voor alle kabels. Eventueel stekkers loshalen als je erbij kunt. Als er instapverlichting in de deur zit (onderkant paneel), haal deze dan los en ontkoppel deze voor je begint.
Voordeur zit vast met 12 plastic clips en 4 metalen clips bij het raam, achter 8 (oud)/7(MY 2014 en hoger) + 3 bij raam. De clips bij het raam als laatste, deze zitten erg strak en je moet het paneel naar binnen toe trekken (niet zoals bij veel andere merken naar boven).
De deurbediening (binnenkant) kan ontkoppeld worden door de 2 clips aan de boven/onderkant voorzichtig los te werken en de kabel te verwijderen.
-Bij de achterdeur is het handig om de witte clip/plug nabij het slot uit de deur te wippen; dit maakt het straks makkelijker om het slot te verwijderen en te herplaatsen.

==Deurgreep verwijderen==
-Nu moet de deurgreep aan de buitenkant verwijderd worden. Dit is nogal een precies klusje!
-Pak de T25 schroevendraaier en zoek achterin de deur het gat in het verlengde van de deurgreep. Voor zit deze achter een kapje, achter zit deze achter het deurrubber (verbuig naar binnen). Als je de T25 schroevendraaier in het gat steekt in lijn met de deurgreep, dan kom je vanzelf een schroef tegen.
-Trek de deurgreep volledig naar buiten en houdt deze naar buiten gedurende de volgende stap!
-Schroef de T25 schroef 5 volledige slagen los. Rond de 3 slagen zit er een kleine weerstand, dit is de blokkering van de deurgreep mechaniek die geblokkeerd wordt. Na 5 slagen stoppen!
-De deurgreep blijft nu naar buiten staan (en het mechaniek is dus correct geblokkeerd en staat klaar voor montage).
-De T25 schroevendraaier verwijderen.
-Verwijder het kapje achter de deurgreep. Deze zit een beetje klem, maar zou er gewoon uit moeten komen. Bij het bestuurdersportier zit hier een slotcilinder, op de andere deuren enkel een kapje.
-Trek de deurgreep richting de achterkant van het portier. De achterkant komt nu los.
-Vouw de deurgreep voorzichtig tot hij ongeveer haaks op het portier staat, dan is de voorkant met een beetje wrikken te verwijderen.
-Verwijder het afdekplaatje aan de achterkant van de deurgreep positie zit. Dit gaat makkelijk als je hem een beetje naar voren schuift
-Verwijder de T25 schroef die aan de voorkant van de deurgreep positie zit.
-Het binnenwerk zit met 3 kleine lipjes op het blik van de buitenkant van de deur. Door het binnenwerk een beetje naar achteren te schuiven komt dit los.
-Zie ook (aanrader!) over de werking van het mechaniek en wat er gebeurt als je die 5 slagen met je schroevendraaier geeft!

==Raam ontkoppelen/verwijderen==
-Voor de voordeur dient het raam verwijderd te worden
-Voor de achterdeur dient het raam open gefixeerd te worden
-Verwijder de 2 grote rubber doppen uit het deurpaneel; hierachter bevinden zich de koppelingen tussen het raammechaniek en het raam.
-Gebruik de grote schroevendraaier om de clip(s) in te drukken terwijl je het raam licht omhoog trekt. Voorportier heeft 2 clips; achterportier heeft 1 clip.
-Voorraam: Na het ontkoppelen van het raam van het mechaniek kun je het voorraam verwijderen, doe dit door het raam naar voren te trekken (dus de achterkant van het raam richting de voorkant van het portier). Het raam eindigt ‘buiten’ de auto.
-Achterraam: Na het ontkoppelen van het raam trek je het raam omhoog tot hij dicht staat. In deze positie plak je het raam over de bovenkant van het portier vast met voldoende stukken tape.

==Deurpaneel binnenkant verwijderen==
-Ontkoppel de stekker tussen deurpaneel en spiegel
-Verwijder de 3 Torx 30 schroeven in het slot
-Verwijder alle bouten in het deurpaneel
-Verwijder het deurpaneel, begin met het laten zakken en iets naar buiten trekken van de voorkant. Een deel van het raammechaniek zit boven in het midden ‘achter’ de deur. Als het raammechaniek vrij is, schuif je het paneel naar voren om het slot vrij te maken. Hiervoor moet het paneel iets naar beneden om het mechaniek van de buitendeurhandel vrij te krijgen van de ‘deuk’ in de deur bij de handgreep.
-Maak de stekker aansluiting in de voorkant van de deur los van de deur om het paneel helemaal te verwijderen (is makkelijker als je het voor het eerst doet)

==Slot verwijderen==
-De bedieningskabel voor de binnenkant die met een rubbertje door het paneel gaat naar ‘buiten’ (richting het slot) duwen zodat het rubber aan de ‘buitenkant’ van het paneel zit.
-Het slot aan de onderkant loswippen uit het frame op de deur
-Stekker van het slot verwijderen
-De bedieningskabel voor de buitendeurhandel verwijderen van het slot door de geleider los te trekken uit het slot en daarna de kabel haaks op zijn originele positie te verwijderen.
-Nu heb je het slot met enkel de bedieningskabel voor de binnenhandel eraan vast.
-Verwijder het kapje die over de bedieningskabel zit (zwart)
-Verwijder de bedieningskabel van het slot

==Motor met contactspray ‘schoonmaken’
-Verwijder met T10 de 4 schroeven op de slot
-Open de 2 clips op het deksel van het slot
-Voorzichtig het kapje een beetje oplichten (dit gaat het makkelijkst door te beginnen bij de stekker aansluiting en dan verder te gaan bij de aansluiting voor de binnenkabel)
-Je kunt net het motortje zien zitten, dit is het motortje met het witte kapje aan het einde.
-Spuit rijkelijk contactspray op het motortje en laat dit goed drogen
-Met een multimeter kan het motortje doorgemeten worden. Pennen 1 en 2 van de stekker meten over het motortje. Ik had iets van 13 Ohm.
-Voorzichtig de boel weer sluiten.

==Montage==
Omgekeerd van hierboven. ;-)

Bij het monteren van het voorraam goed kijken dat de rubbers netjes langs het raam gaan en niet beschadigen. Vooral aan de achterkant van de deur dit checken. Het raam gaat erin zoals het eruit gaat, dus voorkant eerst en achterkant erna.
De buitengreep in omgekeerde volgorde plaatsen, dus de greep na terugplaatsen licht naar voren bewegen tot hij klikt. Hij zit dan weer in het mechaniek. Daarna pas de slotcilinder/plug plaatsen en de T25 weer vastdraaien. Tijdens het vastdraaien goed de slotcilinder/plug aandrukken. Ergens halverwege (na 2-3 draaien) schiet de deurhandel terug; dit is een teken dat het mechaniek weer vrijgegeven is en je het dus goed gedaan hebt!

===========
Alles hierboven zonder garanties enzovoort natuurlijk. Het grootste deel van hierboven staande procedure kan ook gebruikt worden om een nieuw slot te plaatsen. Via bijvoorbeeld AutoDoc is een slot voor rond de 100 euro (afhankelijk van uitvoering) te krijgen en relatief eenvoudig te plaatsen.

Ik heb ondertussen ook een slot in bestelling voor het rechtervoorportier bij AutoDoc en ga deze wisselen met het huidige slot.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft ;-).

Groet,

Chris
Hi Chris, dank voor de mooie how-to. Is dit een lange-termijn oplossing gebleken? Ik heb hetzelfde gezeur nu met mijn V60

Thanks, Lars
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

@chrisv60awd: Super beschrijving!

Bij mij weigerde opeens de centrale vergrendeling aan de passagierskant.

D.m.v. deze beschrijving en één YouTube filmpje is het een simpel klusje


Voor nu werk het weer, hopen dat dit zo blijft!
Anders alsnog een nieuw slot kopen maar dan is het vervangen iets wat makkelijk zelf te doen is.
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”