Schokken en fluctuerend verbruik tijdens rijden

Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Nu merk ik dat er best wel wat kennis is hier op het forum. Wellicht dat jullie een idee hebben wat het onderstaande kan zijn, de dealer weet het helaas niet.

Ik ervaar af en toe schokken tijdens het rijden met m'n vea D4 gt8, dit is met name als ik weinig gas geef en de toeren laag (1500) zijn. Als de automaat dan ook nog schakelt is het echt een grote schok.
Met koude motor merk ik van het schokken niets, het komt pas als het blok warmer wordt.

Verder merk ik dat het momentele verbruik met constante snelheid op een vlakke weg om de zoveel seconden verandert. Voorbeeld, je rijdt 110 per uur, dan staat het momentele verbruik op 1:19 ongeveer, een aantal seconden (10-20) later gaat het naar 1:16 en weer wat later terug naar de 1:19. Dit blijft zich continu herhalen, ook als je 30 of 60 minuten achter elkaar rijdt.
De boordcomputer geeft aan dat start stop beschikbaar is dus regeneratie kan het niet zijn. Dat komt bij mij netjes om de 1,5 a 2 tankbeurten.
Op het moment dat het verbruik verandert, hoor je ook dat het motorgeluid of uitlaatgeluid iets anders wordt. Dit geluid gaat exact mee met het verbruik. Dit geeft voor mij aan dat er daadwerkelijk iets gebeurt wat hiervoor zorgt.

Als ik de auto handmatig forceer om rond de 2000 toeren te blijven bij een constante snelheid heb ik van het schokken amper nog last, maar het verbruik blijft.
Overigens heb ik een automaat gekocht om niet te hoeven schakelen dus dat is wel jammer.

Airco aan of uit maakt geen verschil, eco, normaal of sport stand maakt ook geen verschil. Buitentemperatuur maakt ook niet uit, het zit naar mijn idee echt in het blok zelf.

Hoor graag of jullie ideeën of vermoedens hebben of dat ik iets kan bekijken. Staan geen errors of fouten in de auto opgeslagen.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Het enige dat ik kan bedenken is wind, dus een beetje tegen wind en het verbruik loopt op. Overigens is dat bij mij bij het verbruik ook zo. Het is een moment opname en dat zal wel elk moment iets anders zijn.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat laag in de toeren is prettig voor het verbruik maar minder leuk voor de techniek.
Ik was daar ook altijd erg op gefocust en had het ook met beide D5 en D4 motor, ik tikte de pook in manueel en ging 1 versnelling terug wat het schokken niet meer terug liet komen.
Iemand die er niet op let voelt het ook niet, iemand die dat wel doet voelt het ook constant.
Mijn huidige D5 draait bij 52 op de teller(50 in het echt) 1100 rpm in zijn 5, waanzin natuurlijk maar wel lekker voor het verbruik.
De engineers hebben het zo bedoelt maar het geeft soms wat schokjes.
Dat verbruik ligt idd denk ik aan de wind, een beetje zijwind of wind op de kop zorgt direct voor meer verbruik, je hoort het niet maar er wordt meer brandstof geven om de snelheid te behouden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ik ben helaas bang dat het niet de wind is aangezien het patroon zich exact herhaalt ook op een dag met geen wind.
Zelf heb ik het gevoel dat het de egr is die dit veroorzaakt.

Na de laatste beurt is het erger geworden en daarbij is de egr schoongemaakt.

Ook merkte ik dat na de Polestar tuning get geluid en verbruik in het begin weg waren maar weer langzaam terug zijn gekomen.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Luchtmassameter? Uitlezen met Vida kan je een hoop leren.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Heeft de dealer voor me gedaan maar helaas niets gevonden. Heb wel torque op de telefoon staan, binnenkort maar even gebruiken.
Heb inderdaad over de map sensor bij het inlaat en uitlaat spruitstuk het nodige gelezen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou eens controleren of alle slangen nog wel goed vast zitten.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik heb 't ook(schokken tijdens rijden met lagere toeren,wel maar een d3 handbak) en volgens de dealer komt het door een vervuilde sensor(welke weet ik niet) binnen 2 à 3 weken moet ze op onderhoud en wordt de sensor gereinigd, zou komen door lang op lage toeren te rijden( dan denk je eens zuinig te zijn)
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ik moet helaas terugkomen op m'n eerste post. Vandaag merkte ik het weer duidelijk, airco uit gezet en het euvel trad niet meer op.
Morgen weer testen.

Wat ik me afvraag, gebruikt Volvo geen variabele airco pompen bij de V60?
Bedoel de magneet koppeling voel je, maar met een variabel systeem gaat hij 1 keer aan na het starten waarna de pomp het zelf regelt.
Dit was bij m'n V40 wel het geval.

Na een snelle test op de oprit blijft de magneet koppeling ingeschakeld.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Kleine update hier. Het is niet de airco, heb bewust de airco uit gezet en dan treed het schokken nog op.
Nu met iets warmer weer moet ik wel zeggen dat het minder te voelen is en lang niet zo vaak achter elkaar gebeurt als in de winter.

Ik heb zelf echt geen enkel idee wat het kan zijn (op de egr na) helaas. Hopelijk zegt ie geen plof en kan ik nog ff doortuffen.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Het zou idd een vervuild inlaat spruitstuk kunnen zijn. Ik las dat je die hebt laten uitlezen? Hebben ze ook met een cameraatje erin gekeken?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Volgens mij niet, enig idee of er in het inlaat spruitstuk nog bewegende delen zitten op de gasklep na? Ik vermoed zelf wel iets wat met een actuator bediend kan worden, omdat het echt duidelijk komt en gaat.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Een collega had hetzelfde euvel en reiniging was de oplossing. Ik heb er zelf dus weinig kaas van gegeten eerlijk gezegd :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ah ok, kan wellicht zelf wel even kijken/vragen. Dank voor de tip in elk geval.
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Ken je iemand met vida? Weet niet of de D4 vea ook twee turbodruksensoren hebben. Een na de intercooler en een op het inlaatspruitstuk? Bij mijn D4 (5-cil) week die na de IC wat af. Gaf 0,15 bar lager aan als die op het inlaatspruitstuk (bij motor uit). ECM gaat dan staan corrigeren op een foute sensor en dan wordt al snel een zooitje met als gevolg inhouden/weer gasgeven bij constante belasting. Kreeg hier trouwens wel een storingsmelding van op Mn dashboard, uiteindelijk.
IC druksensor vervangen met een vrij nieuwe uit een sloopauto voor 3 tientjes en probleem opgelost.
Inhouden D4
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Merci, nee helaas niet. Heb eraan zitten denken om zelf zo'n ding aan te schaffen, maar ja dat is wel wat gedoe.
De dealer heeft niets kunnen vinden aan codes en recent bij de bakflush stonden er ook geen codes in.
Heb wel torque pro met een bluetooth dongle, kan eens kijken of die iets leest.
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Kon tijdens het rijden de turbodruk van de sensor op het inlaatspruitstuk uitlezen met USB dongle en OBD fusion. Alleen de IC druksensor niet. moest even zoeken welke versnelling en bij welke constante (CC) snelheid het inhouden goed en continue merkbaar was en dan zag je de turbodruk lekker heen en weer slingeren.
Maar er kan uiteraard bij jouw auto wat anders aan de hand zijn.
Succes iig.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Klein schopje hier, naar mijn idee zit het probleem er nog steeds. Na wat rondvragen, thanks Obbe, gaf hij mij de tip om de bovenste druksensor eens los te schroeven (op je inlaat spruitstuk). Deze zit zwaar onder de smurrie, met een lampje naar binnen schijnen leert dat niet alleen de sensor goor is maar veel meer.
Volgende stap wordt de buis naar de gasklep loshalen om te zien of het van de turbo of egr komt.
De egr zelf zit niet vast, deze is met de hand fatsoenlijk te bewegen zonder dat je weerstand of schokjes voelt. Wil niet zeggen dat ie schoon is of hier niet voor zorgt maar bewegen kan ie.
Heb wel een foto maar dan moet ik eerst weer een website om te hosten zoeken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Een schopje, vandaag rijdend uitgelezen. Op het moment dat ik het schokken, hogere verbruik en ander geluid ervaar, in deellast op constante snelheid op de cruise control, zie ik de egr van een 40-50% opeens naar 0% gaan. Op het moment dat de egr weer terug gaat naar de normale cyclus zijn de symptomen weg. Helaas geen print screen gemaakt van de log dat komt nog.

Zijn er zaken die ik nog kan loggen wat dit kan triggeren? Temperatuur, inlaat druk whatever?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hoeveelheid lucht langs de LMM, die moet minder worden als de EGR klep open gaat. Gebeurd dat niet dan gaat de klep in de software wel open, maar komt er in de praktijk weinig van terecht.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”