Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

-KJ- schreef: 08.08.2020 - 12:39 Jelmer, heb je toevallig ook de mm-waarden voor de D4204T5 (D4 133kW)? Ik heb ernaar gevraagd bij de dealer maar ik krijg alleen vage antwoorden.
Dit komt bij een D4204T5 vandaan.
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

VEA-Motoren met een motornummer vanaf 1501327 zouden fabriek-af de gemodificeerde zuigers hebben volgens deze link:
https://www.volvov40club.com/threads/th ... oil.37000/.

update: schijnt voor benzinemotoren te gelden:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf

Voor diesels weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Edwin28 op 21.08.2020 - 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronny_
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.08.2020 - 16:20

Eind 2018 heb ik een V60 D4 bouwjaar 2014 met 90k km gekocht in een Volvo garage (Volvo Select). Begin 2019 een eerst keer 1/2 l olie moeten bijvullen, na enkele maanden terug 1/2 l en bij de bandenwissel naar zomerbanden heeft de garage een olielek aan de motor ontdekt . Men heeft dan een dichting van het kleppendeksel vervangen. Nadien geen olielek meer maar wel nog olieverbruik. De auto rijd goed en zijn gemiddeld verbruik is 5,4 l/100km. Begin dit jaar 2x olie moeten bijvullen en in mei bij de bandenwissel (vrij laat door Corona maatregelen) heeft de garage nog eens olie moeten bijvullen bij 118k km, en heeft men een peilmeting/olie controle opgestart. Bij de volgende melding 1/2 l bijvullen mag ik zelf geen olie bijvullen maar gaat men in de garage alle olie aflaten en vervangen door nieuwe olie. Daarna gaat men bij de volgende melding 1/2 l bijvullen de olie aflaten en onderzoeken (hoeveelheid en verontreiniging). Verleden week terug 1/2 l melding op 121k km dus na 3000 km (in werkelijkheid was er bijna 1 liter olie verbruikt volgens de technieker van de garage) ... men heeft dus alle olie vervangen en nu is het wachten op de volgende melding van 1/2 l bijvullen.
Volgens de garage heeft Volvo deze werkwijze begin 2020 opgestart en als het olieverbruik groter is dan 2,5 liter op 10.000 km zal men kosteloos naar een oplossing zoeken. Afwachten dus ...
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ronny_ schreef: 17.08.2020 - 16:15 als het olieverbruik groter is dan 2,5 liter op 10.000 km zal men kosteloos naar een oplossing zoeken. Afwachten dus ...
De oorzaak is reeds bekend, eerder in dit topic heeft iemand hier van een Youtube video geplaatst met een goede uitleg.
Meest makkelijke oplossing was in mijn geval een iets dikkere olie (5w30) gebruiken, maar dit heb ik i.v.m de verkoop van de auto niet op lange termijn kunnen testen.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Jelmer, bedankt voor de mm waarden van de D4. Brengt mij echter wel op een merkwaardige conclusie en die is als volgt: De door mij genoemde waarden werden gemeten nadat de auto bij de dealer een grote beurt had gekregen en - naar je mag aannemen - met de voorgeschreven hoeveelheid olie op pijl was gebracht. De display in het dashboard gaf toen "Max" aan en mijn ODB2 25,6 mm.
Inmiddels na de melding "halve liter bijvullen" dat gedaan (zie eerdere post) en dat bracht de stand weer op 25,6 mm. Daarna het verloop goed gaan volgen. Na ca. 1.500 km weer bij koude motor de melding op de display "Minimum". Bij een lange afstand te hebben gereden en de auto 1- 2 uur laten afkoelen weer gecheckt en zie daar op de display "Max". Op de ODB2 nauwelijks verschil te zien. Dit "vreemde" gedrag was overigens de oorzaak van het vervangen van de oliesensor, wat dus achteraf zinloos was. Verder branden geen rode of gele lampjes en lijkt het erop, dat ik ik t.z.t. weer de melding van "halve liter bijvullen" ga krijgen.
Zou interessant zijn te weten welke mm waarden de dealer nu op zijn systeem zou meten en dan te zien of er idd een verschil met mijn ODB2 is. De dealer is er echter - net als ik - zo zachtjes aan zat van en wil alleen de boel nog tegen betaling uitlezen. Wordt vervolgd zullen we maar rekenen.
Ronny_
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.08.2020 - 16:20

dbotop, is je batterij nog goed in goede staat?
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Ronny, welke batterij bedoel je? De auto accu? Geeft geen foutmeldingen en startte vorige winter in de Dolomieten als een tierelier.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Heeft iemand hier al een revisie (o.a. nieuwe zuigers en olieschraapveren) overwogen of zelfs al laten uitvoeren? De kosten bij Volvo ga ik binnenkort maar eens opvragen tijdens een gesprek met de verkoper en chef werkplaats.Eens kijken of ze me tegemoet willen komen na aanschaf van een auto voor 19.000 Euro waarbij ik na 16.000km rijden aan de beurt ben voor een dikke reparatie van een al lang en breed bekend probleem en waarvan ik binnen de garantie al 2 maal melding heb gemaakt..
Een klein voordeeltje is dat je bij een revisie automatisch een nieuwe distributieset (bij mij helaas 2 jaar geleden al vervangen), olie+filter en koelvloeistof "krijgt". Dat scheelt weer een onderhoudsbeurt van 450 Euro. Ik vond bij dit bedrijf een indicatie: https://www.techservicecenter.nl/olieve ... o-motoren/
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

-KJ- schreef: 06.09.2020 - 20:20 Heeft iemand hier al een revisie (o.a. nieuwe zuigers en olieschraapveren) overwogen of zelfs al laten uitvoeren? De kosten bij Volvo ga ik binnenkort maar eens opvragen tijdens een gesprek met de verkoper en chef werkplaats.Eens kijken of ze me tegemoet willen komen na aanschaf van een auto voor 19.000 Euro waarbij ik na 16.000km rijden aan de beurt ben voor een dikke reparatie van een al lang en breed bekend probleem en waarvan ik binnen de garantie al 2 maal melding heb gemaakt..
Een klein voordeeltje is dat je bij een revisie automatisch een nieuwe distributieset (bij mij helaas 2 jaar geleden al vervangen), olie+filter en koelvloeistof "krijgt". Dat scheelt weer een onderhoudsbeurt van 450 Euro. Ik vond bij dit bedrijf een indicatie: https://www.techservicecenter.nl/olieve ... o-motoren/
Dit is wat ik heb gelezen op Facebook bij iemand die dit heeft laten doen bij zijn D4.
Is bij dit bedrijf gedaan.

www.techservicecenter.nl

basis prijs: €2892 excl. btw
Dit omvat nieuwe zuigers
Nieuwe zuigerveren
Honen van de cylinders
Distributieriem
Spanrollen
Waterpomp
Klepseals
Koppakkingset
pakkingset
kleppen stuk voor stuk stralen en reinigen, kleppen licht inslijpen drijfstanglagers EGR klep reinigen en de Kop afpersen en vlakken.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ja, dat is het bedrijf waar ik ook de link van plaatste. Ik neem toch aan dat gezien de hoeveelheid VEA diesels met problemen er toch wel forumleden zijn die zelf een revisie hebben laten uitvoeren of op z'n minst iemand kennen die dit heeft laten doen? Ik ben ook benieuwd naar de Volvo-prijzen.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

-KJ- schreef: 07.09.2020 - 20:27 Ik ben ook benieuwd naar de Volvo-prijzen.
Dat wil jij niet weten..
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Toch wel!
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Koprevisie is 2500 bij de dealer. Met zuigers, zuigerveren, pakkingen en de boel er omheen reinigen zal het wel snel ergens tussen de 5000 en 7000 euro zijn, afhankelijk wat ze tegen komen...
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Maar een koprevisie omvat toch o.a. het vlakken van de kop? Dat zal niet nodig zijn bij deze reparatie lijkt mij.
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Kop er af is vlakken. De kans dat er een minieme afwijking aan het oppervlak ontstaat is best groot. Dat vlakken zitten em de kosten niet in.
Als ik naar de werkzaamheden van de ‘specialist’ hierboven bekijk, omvat de werkzaamheden aan de kop ook “ kleppen stuk voor stuk stralen en reinigen, kleppen licht inslijpen en de kop afpersen en vlakken”.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

ICEFOX schreef: 10.09.2020 - 20:03 Koprevisie is 2500 bij de dealer. Met zuigers, zuigerveren, pakkingen en de boel er omheen reinigen zal het wel snel ergens tussen de 5000 en 7000 euro zijn, afhankelijk wat ze tegen komen...
Niet dat ik ervoor aan de beurt ben, maar is dan een ruilmotor niet een goedkopere/ verstandigere oplossing?
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dan moet je wel een recente motor zien te vinden.
Ronny_
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.08.2020 - 16:20

dbotop schreef: 06.09.2020 - 15:40 Ronny, welke batterij bedoel je? De auto accu? Geeft geen foutmeldingen en startte vorige winter in de Dolomieten als een tierelier.
Eind vorig jaar kwam mijn koppelingspedaal niet meer terug en heeft de persoon die mij zou komen wegslepen met zijn handen de pedaal kunnen terugzetten zodat ik nog naar huis kon rijden. In mijn Volvogarage was het de laatste werkdag voor het kerstverlof en zou men pas na nieuwjaar eventueel de koppeling kunnen vervangen. Dan maar naar een andere Volvo garage gebeld , en men heeft ergens leidingen ontlucht maar verder niets abnormaal gevonden, maar ik kon rijden met een koppelingspedaal die maar langzaam terugkwam. Na een weekje stilstand in de winter dacht ik van toch maar eens mijn accu bij te laden ... en als bij wonder werkte mijn koppelingspedaal zoals het moet. Sindsdien leg ik om de 2 weken mijn druppellader voor een nachtje aan en alles is opgelost ... ook mijn oliepeil balk zie ik nu geleidelijk minderen op mijn display, voorheen was dit altijd max. en plots melding olie bijvullen. Blijkbaar is mijn accu niet meer optimaal en na korte ritjes of dagen stilstand krijg ik ook van die rare toestanden, echter na een lange rit is alles OK. Vandaar ...
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Inmiddels staat mijn auto bij de dealer vanwege olieverbruik (0,5l/1000km). De inschatting was dat het inderdaad de bekende olieschraapveren waren. Er bestaat een technisch journaal van enkele maanden geleden waarin het probleem wordt beschreven en waarbij als opossing nieuwe, gemodificeerde zuigers en olieschraapveren worden geplaatst. Dit alles kosteloos omdat het een onderkend probleem is.
Helaas vanochtend het bericht gekregen dat er toch "iets" meer aan de hand is: scheuren in de cilinderwand tussen cilinder 1-2 en 2-3. Korte versie: 8000 Euro schade omdat er een nieuw onderblok geplaatst moet worden (gelukkig zitten daar dan wel direct de gemodificeerde onderdelen in...). Op z'n zachtst gezegd mooi kl*te dus. Ik heb de auto met 174.000km gekocht en hij was en is volledig dealer onderhouden. Nu met 191.500km en 10 maanden later zo'n kostenpost! Ondanks dat ik al olieverbruik heb gemeld binnen de 6 maanden garantie is er geen onderzoek naar gedaan en zegt men nu dat dit niets/weinig te maken heeft met de scheuren. Toch voelt de dealer zich wel verantwoordelijk en klantgericht en heeft aangeboden om 30% van de kosten als coulance te vergoeden plus het geplande onderhoud en het (niet strikt noodzakelijke) vervangen van de distributieriem gratis uit te voeren. VolvoCars Nederland wijst elke aansprakelijkheid van de hand (want 5 jaar en 11 maanden oud en 191.500km gereden), maar doet ook uit coulance een kleine duit in het zakje (circa 10%). Blijft er voor mij onder aan de streep over: 4500 Euro.
Uiteraard zegt VolvoCars dat haar geen enkel geval bekend is van scheuren in een VEA-dieselblok. 10 Minuten Googlen levert een ander beeld op, maar goed. Inruilen met schade van een dieselauto is economisch onverantwoord en met de schade doorrijden levert binnen afzienbare tijd een volledig defect blok op en dan lopen de kosten op tot ver boven de 10.000Euro. De rechtsbijstand heb ik nog even gepolst maar de kans op succes is klein. Daarbij is de verwachting dat wanneer er een brief van een advocatenkantoor op de mat valt beide partijen direct het coulance-aanbod intrekken. Dan gaat het ineens niet meer over 4500 Euro maar ruim 8000 Euro. Een juridische strijd van minimaal enkele maanden, een huurauto voor die periode en een minieme kans op meer dan de 30%+10% tegemoetkoming hebben mij maar doen besluiten om tot reparatie over te gaan en een heel zuur gezicht te trekken bij het betalen van de factuur.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Conclusie: dit is het kortste eind, trek er maar aan. :)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”