Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
plock
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21

Ik heb inmiddels mijn XC60 D4 ingeruild bij de dealer en overgestapt op een V90 T4 Inscription, en ben blij dat ik er af ben. Heb alleen nu al medelijden met de volgende die de auto zal kopen...
De auto reed inmiddels 1 liter op 900 km, dus ook al onder de Volvo norm ……
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Ben wel benieuwd of de dealer deze auto zelf nog te koop zet.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Kees Jan schreef: 10.02.2020 - 20:59 Ben wel benieuwd of de dealer deze auto zelf nog te koop zet.

als de dealer er van af weet.... zal die de auto toch niet zonder reparatie verkopen neem ik aan.
wat ik begrepen heb was hien advies de motor te vervangen.
geen glans zonder wrijving
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Inderdaad, dat lijkt mij ook niet. Ik verwacht doorzetten naar de handel.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

gewoon uit interesse, mag je zo'n auto met wetenschap van dit gebrek verkopen zonder dit gebrek te melden aan koper ?

Ook in de handel kan zo'n occasion de naam volvo beschadigen
plock
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21

Ter info: de auto is doorverkocht aan een handelaar. Op de vraag: mag je een auto doorverkopen zonder dit gebrek te melden... Als Volvo Nederland beweert dat er niets aan de hand is, wat zou dan de meerwaarde zijn voor mij om dit te melden als ik de auto bij een erkende Volvo dealer inruil? Ik ben heel lang in gesprek geweest met zowel de dealer als Volvo Nederland over dit probleem. Volvo Nederland meldde dat er geen probleem is omdat de interval tussen olie bijvullen binnen de grenzen gesteld door Volvo valt, de dealer meldde mij na uitvoerige inspectie dat de motor eigenlijk vervangen moest worden, maar Volvo Nederland zag de noodzaak er niet van in . Ik mag er vanuit gaan dat Volvodealers het beleid van Volvo Nederland volgen, dus voelde ik mij persoonlijk niet geroepen dit nog specifiek te melden, met het risico dat mijn inruilwaarde met een paar duizend euro naar beneden wordt bijgesteld. Overigens stonden de km standen waarbij olie moest worden bijgevuld keurig in het onderhoudsboekje vermeld.
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Doe je goed weg met dat ding.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Ik zie het al! Ook hier staat het vol met olie verbruikende V60 D4's. Die van mij begon bij ca. 150.000 k en idd kort na een EGR update. Hoewel het erop lijkt, dat het olieverbruik wat blijft hangen bij ca. 0,5 ltr per 4000 km, komt er wat (erg) vervelends bij en dat is de olie niveau meting. In de eerste plaats stel je je dan de vraag welke halve zool nu een motor bedenkt zonder ouderwetste peilstok. Dan komt vervolgens het probleem, dat de niveaumeting in het dashboard volkomen onbetrouwbaar is, zelfs na vervangen van de sensor. Weer 250 Euro in het water gegooid. Vaak gebeurt het nu, dat hij bij de eerste start in de ochtend volkomen leeg aangeeft. Kijk je in de loop van de dag, dan kan hij soms zo maar weer 100% vol zijn! Vul je een kwart litertje bij, dan blijft hij ca. 2000 km steeds op vol staan. Tussentijdse meldingen, dat een halve lier bijgevuld moet worden, verschijnen niet meer. Een zeer betrouwbare auto zo'n Volvo! Hij verbruikt olie, maar er is geen zekerheid hoe het oliepeil is. Dat is natuurlijk vragen om ellende! Vooralsnog mij laatste Volvo na totaal vier exemplaren versleten te hebben. Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
Gebruikersavatar
A.J.A.
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31.12.2016 - 09:13

Vorige zomer heb ik hier ook last van gehad met mijn S60 D4. De ochtend voordat ik op vakantie ging het oliepeil eens gecheckt. Hij gaf een "laag" niveau aan (0 streepjes). Laag. Dus niet té laag. Heb de handleiding er eens op nageslagen, en gebeld met de garage die bevestigde wat de handleiding beweerde: vul niet bij zolang de auto er niet om vraagt, om een te hoog oliepeil te voorkomen. Dus niets gedaan, 2 maanden in onzekerheid rondgereden voor de verlossende melding kwam: vul 1.0l olie bij.

Ik ben het totaal met je eens. De peilsensor is een oplossing voor een probleem dat er nooit is geweest. Dit bevestigt weer dat Volvo een stropdassenauto is geworden...
dbotop schreef: 04.06.2020 - 17:41 Ik zie het al! Ook hier staat het vol met olie verbruikende V60 D4's. Die van mij begon bij ca. 150.000 k en idd kort na een EGR update. Hoewel het erop lijkt, dat het olieverbruik wat blijft hangen bij ca. 0,5 ltr per 4000 km, komt er wat (erg) vervelends bij en dat is de olie niveau meting. In de eerste plaats stel je je dan de vraag welke halve zool nu een motor bedenkt zonder ouderwetste peilstok. Dan komt vervolgens het probleem, dat de niveaumeting in het dashboard volkomen onbetrouwbaar is, zelfs na vervangen van de sensor. Weer 250 Euro in het water gegooid. Vaak gebeurt het nu, dat hij bij de eerste start in de ochtend volkomen leeg aangeeft. Kijk je in de loop van de dag, dan kan hij soms zo maar weer 100% vol zijn! Vul je een kwart litertje bij, dan blijft hij ca. 2000 km steeds op vol staan. Tussentijdse meldingen, dat een halve lier bijgevuld moet worden, verschijnen niet meer. Een zeer betrouwbare auto zo'n Volvo! Hij verbruikt olie, maar er is geen zekerheid hoe het oliepeil is. Dat is natuurlijk vragen om ellende! Vooralsnog mij laatste Volvo na totaal vier exemplaren versleten te hebben. Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

dbotop schreef: 04.06.2020 - 17:41 Ik zie het al! Ook hier staat het vol met olie verbruikende V60 D4's. Die van mij begon bij ca. 150.000 k en idd kort na een EGR update. Hoewel het erop lijkt, dat het olieverbruik wat blijft hangen bij ca. 0,5 ltr per 4000 km, komt er wat (erg) vervelends bij en dat is de olie niveau meting. In de eerste plaats stel je je dan de vraag welke halve zool nu een motor bedenkt zonder ouderwetste peilstok. Dan komt vervolgens het probleem, dat de niveaumeting in het dashboard volkomen onbetrouwbaar is, zelfs na vervangen van de sensor. Weer 250 Euro in het water gegooid. Vaak gebeurt het nu, dat hij bij de eerste start in de ochtend volkomen leeg aangeeft. Kijk je in de loop van de dag, dan kan hij soms zo maar weer 100% vol zijn! Vul je een kwart litertje bij, dan blijft hij ca. 2000 km steeds op vol staan. Tussentijdse meldingen, dat een halve lier bijgevuld moet worden, verschijnen niet meer. Een zeer betrouwbare auto zo'n Volvo! Hij verbruikt olie, maar er is geen zekerheid hoe het oliepeil is. Dat is natuurlijk vragen om ellende! Vooralsnog mij laatste Volvo na totaal vier exemplaren versleten te hebben. Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
Ik heb er eentje die, bijna op de kilometer precies, een halve liter per 5000 kilometer wilde hebben. Dat kwam opeens na een standaard onderhoudsbeurt waar olie ververst wordt, gezien de kilometerstand van ruim 220K niet echt iets verrassends. Maar sinds de laatste beurt is het olieverbruik verdwenen, 15K verder en geen spatader veranderd. Misschien toch verkeerd gecalibreerd? Als ik de volgende beurt, zoals gewoonlijk, haal zonder bijvullen weet ik het zeker.
Jens352
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27

[/quote]
dbotop schreef: 04.06.2020 - 17:41 Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
Ja, maar het exacte oliepeil in mm kan worden afgelezen via de OBD2-adapter op een smartphone, Car Scanner ElmObd2-app. Normaal oliepeil is ongeveer 35 mm.
2293354.png
1oillevel.png
2491515.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
plock
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21

Tot mijn schrik zie ik dat mijn probleemauto inmiddels verkocht is, dus zou de nieuwe eigenaar bijna welkom willen heten op dit forum ….. Mocht je rond eind april 2020 een hele mooie en complete bronskleurige XC60 gekocht hebben met "410" in het kenteken, stuur me gerust een PB..
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wat had je verwacht dat de koper van jou auto hem in de crusher ging doen ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

En wanneer staat hij dan op max?
In het boekje staat. De cijfers (1) en (4) geven het niveau aan. Vul niet meer olie bij, als niveau (3) of (4) staat aangegeven. Het aan bevolen niveau is (4) maar het vakje na (4) is ook nog geen max.
Ik kan deze niveau's dus niet bekijken omdat dit niet wordt aangegeven bij mij. Als hij op max staat niveau (4) dan zie ik dit wel, maar mocht het iets gezakt zijn, zie ik niet meer waar hij op staat.
Bv. op niveau (1), (2) of (3) de balk is dan zwart.
olie niveau D4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Gelukkig lijk ik niet de enige met deze ellende. Als ik het zo lees wordt mijn eerdere vermoeden bevestigd en hebben we te maken met een software probleem. Uitlezen van de oliestand bij de dealer werkt wel en kennelijk ook met een app.
Ik doe wel een busje olie in de kofferbak en wacht dan af totdat er inderdaad andere meldingen komen, rode lichtjes gaan branden of geratel onder de motorkap wegkomt. Blijft voor mij een raadsel hoe iemand om het achterlijke idee komt de aloude oliepeilstok weg te laten.
Dan heb ik nog problemen met het On Call systeem, maar dat post ik wel in een andere rubriek.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het is idd een domme zet om de ouderwetse peilstok te vervangen voor een computer.
Ik peilde bij de XC60 en de auto's daarvoor eens in de maand de olie en merk dat ik mij er helemaal niet meer druk over maak.
Maw de auto geeft het wel aan en eigenlijk is dat niet goed.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Ik zag op het web een grote verscheidenheid aan ELM ODB2 adapters. De prijzen lopen nogal uiteen. Ik zei o.a. het in de App genoemde type (ELM 327 voor rond € 10 voorbij komen. Jens 352 welk type Bluetooth adapter gebruik je?
Jens352
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27

dbotop schreef: 18.06.2020 - 12:49 Jens 352 welk type Bluetooth adapter gebruik je?
iCar3 Vgate Bluetooth voor Android
(voor iphone heb je elm327 bluetooth 4.0 nodig)
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Even hier inbreken, ook al gaat het niet over de D4 problematiek: als je voor een iPhone een Elm 327 bluetooth 4.0 nodig hebt, welke app kun je dan gebruiken om e.e.a. uit te lezen?
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik gebruik onderstaande Wi-Fi OBD-scanner i.c.m. IOS en de app Car Scanner Pro. Werkt pefect.

http://nl.aliexpress.com/item/32876810879.html
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”