Motor probleem D3 ?????

Jimmy104
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49

Sinds eind vorig jaar enkele malen de melding "koelvloeistof te laag, stop auto zsm" gekregen ..

1e keer onderweg van werk naar huis .. gestopt ..voor de zekerheid volvo dealer gebeld .. koelvloeistof peil zat op minimaal .. kan geen kwaad, als u in de buurt bent komt u maar even aan, kunnen we kijken .. gelijk maar doorgereden naar de dealer .. monteurs ware al weg .. auto binnen gezet .. werkplaatsbalie medewerker heeft onder de motorkap gekeken en nog even onder de auto .. niets te zien .. voorzichtig dop koelvloeistof reservoir los gedraai en nivo kwam weet terug naar max ..

Dit is daarna nog enkele malen voor gekomen .. heb toen steeds de dop los gedraaid waarna het nivo weer op max kwam ..

10-01-2017 de auto een dag achtergelaten voor controle .. einde van de dag auto weer opgehaald .. niets gevonden .. systeem is op druk gezet maar geen lekkage waargenomen .. wel is de dop vervangen ..

Daarna helaas weer voor gekomen .. afgelopen zaterdag terug naar de dealer gegaan .. deze zou er nog op terug komen ..

Nu lees ik o.a. op motor-talk.de het horror scenario van slechte cilinderkop dichtingen, vervangen blok kop en zelfs het vervangen van de gehele motor i.v.m. haarscheurtjes in het motorblok :sick: .. schijnt regelmatig voor te komen bij de 5 cilinder ..

Ik heb nu enkele vragen ..

- Wie hier heeft hier ervaring mee en wat was bij jou het probleem/oplossing?
- Is er een simpele manier om erachter te komen is wat het probleem is, zonder de motor te moeten "demonteren"?
- Bij wie zou ik hiervoor terecht kunnen behoudens de dealer?, woon zelf in de driehoek Weert-Roermond-Venlo en werk in de beurt van Maastricht.
- Wat zou dit "grapje" kunnen gaan kosten?
- Zou er nog een coulance regeling zijn bij Volvo?
Laatst gewijzigd door Jimmy104 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D3 MY12 Caspian Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb even je titel aangepast, niet echt netjes om te schreeuwen.

GROTE MOTOR PROBLEMEN D3 !!!!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nu je topic gelezen, je hebt een fout gehad. Auto is na gekeken en nu ben je bang dat de wereld vergaat. Tsjee man, blijf rustig, adem in adem uit. Alles komt vast goed!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Precies, heb vertrouwen in de Volvodealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Een bijzonder probleem, maar lekkage in de kop danwel haarscheurtjes lijkt mij uitgesloten
want het niveau komt terug nadat de dop er af is gedraaid
bij lekkages moet je steeds bijvullen
het enige wat ik kan bedenken, hoe gek ook, is dat er ergens lucht in het systeem komt na het openen van de dop want vloeistof is niet samendrukbaar
keep calm!, your randomizer is running
Jimmy104
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49

teebee schreef: Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Teebee .. helaas bevestigd de volvo dealer dit zelf ook :-/ ..

Paul schreef: Heb even je titel aangepast, niet echt netjes om te schreeuwen.

GROTE MOTOR PROBLEMEN D3 !!!!!
Paul .. sorry voor het schreeuwen O-) .. had inderdaad beter ????? kunnen gebruiken ..

Paul schreef: Nu je topic gelezen, je hebt een fout gehad. Auto is na gekeken en nu ben je bang dat de wereld vergaat. Tsjee man, blijf rustig, adem in adem uit. Alles komt vast goed!
Paul .. als het het ergste van het ergste zou zijn vergaat de wereld inderdaad bijna .. voor mij dan .. is geen lease auto .. dus zijn de kosten geheel voor mijn rekening en bij een eventuele coulance ook voor Volvo ..
onderstaande de richtprijzen van mijn volvo dealer
1e - vervangen cilinderkoppakking ca. € 2200,-
2e - vervangen cilinderkoppakking en cilinderkop ca. 4600,-
3e - vervangen gehele motor door gereviseerde motor ca. 6000,-
bovenstaande prijzen is exclusief eventuele coulance van Volvo
4e - bij eventuele inruil zou ik nog ca.€ 8000/€ 9000 terug krijgen .. bijna de helft van de aankoop 1 jaar terug

lint schreef: Precies, heb vertrouwen in de Volvodealer.
Lint .. heb ook vertrouwen in mijn Volvo dealer! ..
evert65 schreef: Een bijzonder probleem, maar lekkage in de kop danwel haarscheurtjes lijkt mij uitgesloten
want het niveau komt terug nadat de dop er af is gedraaid
bij lekkages moet je steeds bijvullen
het enige wat ik kan bedenken, hoe gek ook, is dat er ergens lucht in het systeem komt na het openen van de dop want vloeistof is niet samendrukbaar
evert65 .. als het een gesloten systeem is waar zou de koelvloeistof dan blijven ? ..
V60 D3 MY12 Caspian Blue
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wil je mijn horror verhaal horen? 700 keiharde euro's vanwege een geintje met de distributie waardoor de kop naar zijn grootje knalde.

Al een compressietechnieken laten doen? Als er scheurtjes of anderszins wat aan de hand is dan verdwijnt er koelvloeistof en staat er druk op het systeem. Dat lees ik niet. Ik vraag me dan ook af of het probleem niet mogelijk in de waterpomp zit.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Jimmy104 schreef:
teebee schreef: Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Teebee .. helaas bevestigd de volvo dealer dit zelf ook :-/ ..
Nogmaals met begrip, maar 'schijnt' is een uiting van een ongefundeerde zeer vage gedachte zonder gebaseerd te zijn op daadwerkelijke ervaring of feitelijke bevinding.
'Regelmatig' is uiterst rekbaar; 1:1000000 is ook regelmatig zolang het zich maar herhaalt.

Ik denk dat je idd alle vertrouwen moet hebben in de Volvodealer met achterliggend kennisnetwerk.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als haarscheurtjes in het blok een systematisch probleem zou zijn van de D3 motor hadden we dit hier al veel eerder gelezen, die D3 gingen als zoete broodjes van de plank en jou post is de eerste voor zover ik weet met dit probleem.

Onze C70 D3 is nu 6 jaar, heeft 77.000km gelopen en heeft nog niet 1 klacht gehad.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Jimmy104
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49

V70/2.4D/2003 schreef: Wil je mijn horror verhaal horen? 700 keiharde euro's vanwege een geintje met de distributie waardoor de kop naar zijn grootje knalde.

Al een compressietechnieken laten doen? Als er scheurtjes of anderszins wat aan de hand is dan verdwijnt er koelvloeistof en staat er druk op het systeem. Dat lees ik niet. Ik vraag me dan ook af of het probleem niet mogelijk in de waterpomp zit.
V70/2.4D/2003 .. €700 lijkt mij nog mee te vallen ..

Wat bedoel je met een compressietechnieken? ..
V60 D3 MY12 Caspian Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik denk dat hij een compressietest bedoelt.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Nul te weinig, 7 mille! En de auto heeft 10 weken in de garage b gestaan omdat een goede vertrouwde nieuwe kop vinden toch wel een dingetje was.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

teebee schreef:
Jimmy104 schreef:
teebee schreef: Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Teebee .. helaas bevestigd de volvo dealer dit zelf ook :-/ ..
Nogmaals met begrip, maar 'schijnt' is een uiting van een ongefundeerde zeer vage gedachte zonder gebaseerd te zijn op daadwerkelijke ervaring of feitelijke bevinding.
'Regelmatig' is uiterst rekbaar; 1:1000000 is ook regelmatig zolang het zich maar herhaalt.

Ik denk dat je idd alle vertrouwen moet hebben in de Volvodealer met achterliggend kennisnetwerk.
correct en 1 keer in de tien jaar is ook regelmatig
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zoek nu eerst eens uit wat er aan de hand is aangezien er geen vloeistof lijkt te verdwijnen kan het best nog meevallen.
Jimmy104
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49

NielsPHEV schreef: Zoek nu eerst eens uit wat er aan de hand is aangezien er geen vloeistof lijkt te verdwijnen kan het best nog meevallen.
NielsPHEV .. daar heb je gelijk in .. maar bij de dealer wordt geadviseerd om de cilinderkop eraf te halen en dan te onderzoeken wat het probleem is .. dat is dan al ca. €2200,- exclusief eventuele coulance .. en dat gaat op dit moment eigenlijk te ver .. vandaar ook de vragen ..

- Wie hier heeft hier ervaring mee en wat was bij jou het probleem/oplossing?
- Is er een simpele manier om erachter te komen is wat het probleem kan zijn, zonder de motor te moeten "demonteren"?
- Bij wie zou ik hiervoor terecht kunnen behoudens de dealer?, woon zelf in de driehoek Weert-Roermond-Venlo en werk in de buurt van Maastricht.
V60 D3 MY12 Caspian Blue
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Is er ook al koelvloeistof bijgevuld? Dat lees ik nergens. Ik weet toen wij nog een vw hadden dat als ik de koelvloeistof bijvullde naar max niveau het binnen enkele dagen weer op min stond, echter verder als het min niveau zakte het niet meer. Als je dus nooit iets hoeft bij te vullen verdwijnt er ook niks.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Lijkt me dan eerst de 'goedkope' weg te volgen, bv eerst een compressietest.
Geleidelijk aan obv uitsluiten verder zoeken.
Second opinion bij andere Volvo dealer al overwogen?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 455
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Als je alles wat er gebeurd is hebt vermeld en er dus geen koelvloeistof is bijgevuld, heb je te maken met een luchtbel ergens in het systeem (Evert gaf het al aan). Waarschijnlijk zit de luchtbel in een gedeeltelijk verstopte warmtewisselaar. Komt het interieur goed op temperatuur, andere warmteproblemen? Eerst alle externe delen van het koelsysteem onderzoeken voordat de kop eraf gaat.
Als een klant bij mij zeurt over een kleinigheid aan z'n 5 jaar oude machine schets ik ook alle ingrijpende scenario's tot en met complete vervanging en meestal houdt het zeuren dan wel op :whistle:
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
In bestelling: EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V70/2.4D/2003 schreef:
Ik vraag me dan ook af of het probleem niet mogelijk in de waterpomp zit.
Dit zou wel eens een reele oorzaak kunnen zijn.
heb je wel eens een melding gekregen dat de koelvloeistoftemperatuur te hoog is?

Met warme motor na een tijdje rijden aan de slangen voelen naar de radiateur. Zijn deze warm/koud en hard/zacht? Dat geeft al een goede indicatie van een probleem met de waterpomp.
Is er een controle gedaan van uitlaatgassen in het koelmiddel? Als de druk wordt opgebouwd door een scheurtje in het blok moet dat ook te meten zijn in het koelmiddel.
Wees erg voorzichtig met het eraf laten halen van een kop. Heeft de dealer mij in een ver verleden ook eens geadviseerd. Toen de kop ernaast lag moest ik de werkplaatschef erop attenderen dat er ook een oliekoeler op zat en of hij deze wilde testen. Tot dan toe had hij steeds volgehouden dat er geen koeler op zat. Was dus helemaal niks mis met de koppakking achteraf.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”