Analoge display om te wisselen voor TFT display

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Juist ja, duidelijk alhoewel ik altijd dacht dat het eksters betrof hetgeen overigens niet juist schijnt te zijn. Maar maakt verder ook niets uit want e.e.a. heeft met biologie te maken en dat vond ik op school ook altijd al onzin informatie en helaas was biologie geen "optie" die je achterwege kon laten ;-)

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Tandmac
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
Locatie: Thuis ;-)
Contacteer:

Het topic is al een tijd aan de gang. Ik heb het niet helemaal doorgelezen wegens vrij veel posts.
Soit.
Ik heb de analoge wijzerplaat laten vervangen door het adaptief. En ik ben er vrij tevreden van. Enkele zaken hadden nog wat beter gekund.
Zoals een betere aanduiding van de ingestelde CC snelheid. Zoals bij de oude dubbele wijzerplaten waar dit zéér duidelijk was.

En het Rode van de sportieve stand had best grijs gemogen, zoals wij het uitstaan van het contact, waneer je de deur opendoet.

Maar kijk. Meer info op de display die ik, voor mij, erg waardeer.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Ik ben ook aan het rondkijken voor vervanging, maar heb nog geen goed cluster gevonden. Het beste is vanaf MY2014 te zoeken, dan werkt alles plug en (bijna) play. Je moet alleen even twee extra draadjes trekken naar je OBD poort en alles is fucntioneel. Op Swedespeed is er een heel topic aan gewijd en een hoop mensen met een MY2011 tot MY2013 S en V60 hebben ze al omgebouwd. Ik vind het vooral interessant "omdat het kan".
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Afgezien van de motor temperatuur meter mis je niet echt iets essentieels bij een analoge weergave. Tenzij je dol ben op gadgets die niet echt nauwkeurig zijn. Als je toch iets extra's wilt aanschaffen dat wat mij betreft standaard in elke auto zou moeten zitten ga dan opzoek naar een V60 met standkachel.
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
ak34
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31

Zo'n TFT scherm vind ik alleen een beetje kunnen in een v40 maar niet in de andere modellen.
Dan zit je daar in je s80 die er op alle vlakken super uitziet met voor je een Mazda 2 klokje.
Bij mij staat die op elegance maar dan heb je die verticale toerenteller met fantastisch duidelijke schaalverdeling.
Volvo sloeg daar volgens mij een beetje de bal mis al ga ik mijn Volvo daardoor niet minder graag zien.
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
Gebruikersavatar
V60-stuurder
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.10.2017 - 11:18

Beste allemaal,

de discussie wel of niet tft doet voor mij niet terzake, er zat al een tft in, terug naar analoog hoeft voor mij niet. Wel een aanpassing in het tft: ik zou het rode scherm graag een ander kleurtje geven bijvoorbeeld het blauw uit de eerste stand. Van een collega (ja zo 1 die een VAG auto rijdt) begreep ik dat hij heel druk is met het manipuleren van de software in z'n auto zodat het meer naar zijn wensen is (sommige optie's zijn softwarematig te realiseren). Is er een mogelijkheid om de kleuren van het tft ook op een dergelijke manier aan te passen (ik begreep dat er in de V40 wel een blauw scherm zou zijn in de performance mode)? Het rood vind ik niet heel mooi (of zeg maar foeilelijk), maar de snelheidmeter is wel beter af te lezen, en daar zit dat ding toch voor dacht ik.

Mvg
Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volvo is helaas niet zo kneedbaar als de producten van VAG.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

brutetyphoon schreef: Als je toch iets extra's wilt aanschaffen dat wat mij betreft standaard in elke auto zou moeten zitten ga dan opzoek naar een V60 met standkachel.
Die heb ik al, dus dan maar kijken wat er nog meer te upgraden valt.
V60-stuurder schreef: Is er een mogelijkheid om de kleuren van het tft ook op een dergelijke manier aan te passen (ik begreep dat er in de V40 wel een blauw scherm zou zijn in de performance mode)? Het rood vind ik niet heel mooi (of zeg maar foeilelijk), maar de snelheidmeter is wel beter af te lezen, en daar zit dat ding toch voor dacht ik.
Dat is op dit moment mogelijk, maar nog te duur. Een groepje Russen heeft dmv een Arduino boardje de CAN signalen afgevangen en alles werkend gekregen op de MY2010-2012. Daarnaast hebben ze ook de mogelijkheid om er bijvoorbeeld een R Design thema in te flashen. Echter ze zijn vrij duur: 500 euro voor de hardware, dus even wachten tot er een goedkoper alternatief komt.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

Nieuwe vraag: Weet iemand of je de software kunt omzetten van Mijlen naar KM's? Ik heb een Engelse auto gevonden met deze teller voor een goede prijs, maar is in Mijlen....
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Maikel1991 schreef: Nieuwe vraag: Weet iemand of je de software kunt omzetten van Mijlen naar KM's? Ik heb een Engelse auto gevonden met deze teller voor een goede prijs, maar is in Mijlen....
Bij mijn "Analoge" V60 kan je dit gewoon instellen in het tellermenu. De taal kan je instellen via het "My Car" menu (knopje op de middenconsole)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

360Degreez schreef:
Maikel1991 schreef: Nieuwe vraag: Weet iemand of je de software kunt omzetten van Mijlen naar KM's? Ik heb een Engelse auto gevonden met deze teller voor een goede prijs, maar is in Mijlen....
Bij mijn "Analoge" V60 kan je dit gewoon instellen in het tellermenu.
Hoe doe je dat met tekst die geprint is op het plastic? o.O
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ik denk dat de boordcomputer de taal bepaald, niet de klokkenunit. Via My Car, instellingen enz.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

De verkoper heeft specifiek staan dat het om een mijlen-teller gaat, dus verwacht eigenlijk dat het niet zo gemakkelijk zal gaan...
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Maikel1991 schreef: De verkoper heeft specifiek staan dat het om een mijlen-teller gaat, dus verwacht eigenlijk dat het niet zo gemakkelijk zal gaan...
Je zult eerst nieuwe software in het paneel moeten flashen (wat je niet kan doen). Dus hij zal mijlen aan blijven geven. Ik heb het nagevraagd en deze clusters zijn specifiek voor de Engelse markt gemaakt. Ze kunnen ook in Amerikaanse auto's, want bijvoorbeeld de temperatuuraanduiding kun je wel zelf omschakelen van Celsius naar Fahrenheit.

En wees voorzichtig! Als je een cluster pakt met een hogere km stand dan je nu in je auto hebt, krijg je dus die hogere km stand in je CEM en is er geen weg terug!
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Dit topic even een schopje omhoog geven :D

Ik ben al een paar maanden bezig met dit project om het werkend te krijgen in mijn V60.

Voor de benzine modellen is het over het algemeen niet zo'n heel groot probleem om alles werkend te krijgen, zolang je maar een tellerunit vindt die zoveel mogelijk past bij je auto:
- verschil FWD of AWD (over het algemeen werkt een AWD klok niet op een FWD auto);
- type van de auto (een klok van een XC60 of V70 zal niet goed werken in een S/V60, ook omdat de tank inhoud anders is bij een S/V60);
- verschil diesel en benzine, en probeer een klok te vinden die qua motor zo dicht mogelijk bij de auto past;
- automaat handgeschakeld.

In mijn geval is het vrij lastig om een tellerklok te vinden die zoveel mogelijk bij mijn auto past. Ik heb een V60 1.6 drive, en wat het meest in de buurt komt is een D2, maar die zijn eigenlijk niet te vinden met de TFT tellerklok.

Voor de S/V60 heb je eigenlijk het meeste geluk op de modeljaren 2011 en 2012, op de 2013 modellen zit er een soort van beveiliging ingebouwd door Volvo om te voorkomen dat mensen de klokken uit gaan wisselen :D . Voor de 2013 modellen zijn er mogelijkheden (tenminste, er zijn mensen die het zo voor elkaar gekregen hebben) middels VDash de ECM en DIM (tellerklok) aan te passen zodat het werkt op de auto. Dit schijnt niet zo heel makkelijk te gaan omdat VDash de pincode van je ECM moet kraken en hier wel een hele nacht over kan doen voor je de aanpassingen kan doen in je DIM (dus als je dit gebruikt is het handig als je de beschikking hebt over een garage en een acculader).
Bij de 2011 en 2012 modellen is het wel belangrijk dat je de originele tellerklok bewaart bij de auto. Vida herkent de DIM namelijk niet en er is dan dus geen enkele communicatie met de tellerklok mogelijk met Vida. Eigenlijk zou je de originele tellerklok ergens op de plaats waar vroeger het reservewiel zou zitten moeten opbergen zodat je de tellerklok altijd bij je hebt.

Ik heb verschillende klokken geprobeerd en allemaal hebben ze iets dat op mijn auto niet helemaal lekker gaat. Mijn eerste tellerklok (V60 D4 5 cilinder) daar werkte alles op (behalve de Eco en Power meter, maar dat maakt mij verder niks uit omdat ik het een niet echt een noodzakelijke functie vindt), behalve dat de brandstofmeter omgekeerd het niveau aan gaf (dus vol is op de teller leeg en leeg is vol). Bij een diesel is dit een aardig probleem, omdat een diesel bij maximaal leeg de motor beschermt en deze in een noodloop functie gooit en de motor af laat slaan.
Toen heb ik een module uit Rusland besteld, en hierbij deden de Eco en Power meter het wel alleen heel schokkerig, maar de brandstof meter bleef hangen op de stand zoals ie aangesloten werd. Ik kon mijn meter en module opsturen en laten programmeren door hun specifiek voor mijn auto. Ik kan zeggen dat is geen succes want dat was de laatste keer dat ik die teller heb gezien (sinds eind maart), want deze is nooit meer terug gekomen en er wordt niet meer door die firma gereageerd op welke manier van communiceren dan ook (de facebook pagina is zo ook goed als leeg momenteel).

Ik heb pas een tellerklok geprobeert van een 2014 V60 D5 (5cilinder), waarvan de brandstofmeter goed werkte alleen het scherm van de TFT niet opstarten. De tellerklokken krijgen van de ECM een signaal dat deze op moet starten, en als deze softwarematig niet goed staat voor je auto zal deze ook niet opstarten.

Sinds vorige week heb ik een tellerklok van een engelse V60 (2017 D4 4 cilinder). Het is voor een V60 geen probleem om een mijlenteller te monteren, omdat je in MyCar de instellingen naar kilometers kan maken voor de boordcomputer (je moet alleen wel de 2 draden van de stekker van de tellerklok trekken naar de OBD2 stekker, DIM 7 naar OBD2 6 en DIM 8 naar OBD2 14. Bij het aansluiten van de tellerklok werdt mijn kilometerstand direct getoond in kilometers, ik hoefde alleen in MyCar de gewenste instellingen te maken voor de boordcomputer (kilometers). Voor de andere modellen zoals een V70 tot modeljaar 2014 heb je niet de mogelijkheid om instellingen in MyCar te kunnen maken dus wordt dit een lastig probleem. Bij deze tellerklok (en dat is eigenlijk standaard voor alle tellerklokken vanaf 2016 dat het lampje van TPMS knippert, Ik heb zelf geen TPMS en dus heb ik deze in de tellerklok van een stukje isolatietape voorzien, en wat je niet ziet is er ook niet :D :D :D Verder heeft dit geen enkele invloed voor de overige functie van de tellerklok.
Helaas geeft deze tellerklok ook het brandstof niveau omgekeerd weer. Hier zijn tot op heden geen mogelijkheden voor omdat Volvo de auto's tegenwoordig apart in elkaar zet en je dus niet meer van binnenuit bij de tank kan komen.

In mijn geval zou ik de aansluitingen op de brandstofpomp voor de tankvlotter om moeten draaien (op stekker 74/511 zou ik van pin 18 om moeten draaien op pin 5 van de brandstofpomp), echter moet hiervoor de hele tank onder de auto vandaan worden gehaald om bij de brandstofpomp te kunnen komen. Dit omdat pin 5 op de brandstof pomp niet zoals schema aangeeft netjes een aparte massadraad heeft maar waarschijnlijk in de brandstofpomp de massa gebuikt van de pomp :'( .

Afbeelding

Zou iemand nog een idee weten hoe ik dit probleem zou kunnen tackelen?
Laatst gewijzigd door Armin op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kan je het metertje niet omdraaien? :D
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Ja maar dan staat de kilometerteller weer op z’n kop :-)
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Jelmer de Jong schreef: Kan je het metertje niet omdraaien? :D
Armin schreef: Ja maar dan staat de kilometerteller weer op z’n kop :-)
Nog helemaal niet zo'n gek idee.
Dat metertje is letterlijk een rij ledjes. Als het op een apart printplaatje zou zitten, dan kun je hem letterlijk omdraaien...
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Nou dat zou het probleem bij een diesel niet oplossen. Want als een diesel echt leeg leeg is gooit de ECM de motor in noodloop en slaat de motor af, om te voorkomen dat de verstuiver lucht staan te blazen.

Buiten dat is het op de printplaat bijna onmogelijk is om hier iets aan te veranderen. De printplaat heeft meerdere lagen en dan nog zal de software niet zien dat de ledjes anders zitten.
Laatst gewijzigd door Armin op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Ik heb even een TFT tellerklok open gemaakt om de printplaat te laten zien.

Afbeelding

Hieronder de brandstofmeter, waarbij LED23 en LED24 hetzelfde streepje delen. LED24 is wit van kleur en LED23 is rood van kleur. Brandt LED23 gaat de ECM dus de noodloop activeren.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Armin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”