Regenereren roetfilter

Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Betreft Volvo V60 D5, Geartronic.
Af en toe hadden wij last van wat stank in de auto. Vanmorgen ook op de binnenweg een verbruik van 1 op 3. Naar de garage geweest en deze zegt dat de motor om de circa 800 km. gaat degenereren en laat de temperatuur van het roetfilter oplopen naar 650 graden, normaal 250 graden, om de rest roetdeeltjes te verbranden. Ik had er nog nooit van gehoord. Je zou het zelfs kunnen merken aan het "anders" lopen van de motor en (en dat heb ik ook gemerkt) aan het verbruik.
Hebben jullie (met een diesel motor) dit ook al eens gemerkt?

Robbert-Jan
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is normaal, het regenereren van het roetfilter om de 800 km.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Bekend fenomeen, probeer te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren, rijd desnoods een blokje extra om.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik heb 1 keer het idee gehad dat die regeneratie aan de gang was maar dat vond ik niet erg duidelijk.
Wordt dat nog op het dashboard aangegeven? ik heb al in de handleiding gezocht maar niets kunnen vinden.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Ik merkte het nergens aan behalve aan een significant hoger actueel verbruik in het display.
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Oplossing: Bij Vovcoservice.eu/Volvotune.nl in Elst roetfilter laten leeghalen en de EGR (softwarematig) laten dicht zetten. Goede ervaring mee in XC60 D5.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

maurits01 schreef: Oplossing: Bij Vovcoservice.eu/Volvotune.nl in Elst roetfilter laten leeghalen en de EGR (softwarematig) laten dicht zetten. Goede ervaring mee in XC60 D5.
Zou daar voorzichtig mee zijn, de apk eisen gaan omhoog en er zal gekeken worden of het roetfilter niet is weggehaald.
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

als het roetfilter leeg is, is hij nog steeds aanwezig. geen punt bij de A.P.K , de auto wordt alleen uitgelezen. Geen foutcode's = goedkeur.
Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Dank voor jullie reacties. Ik zou alleen nog even willen weten of het bij jullie dan ook in de auto gaat stinken??


Robbert-Jan
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Stinkt bij mij niet IN de auto.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
JoostV60
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.12.2013 - 15:46
Locatie: Nederland

@ErikV70: Je zegt dat je moet proberen te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren. Nu rijdt ik een V60 PIH, dus heb ik daar niet altijd invloed op. Je zou kunnen zeggen dat ik hem tijdelijk op AWD zet om de diesel te laten draaien, maar normaliter valt de gewoon dieselmotor uit als ik hem niet nodig heb. En aangezien ik niet continu mijn verbruik in de gaten houd heb ik het ook niet altijd in de gaten als het regenereren begint.
Wat kan het gevolg zijn van een uitschakelende motor tijdens het regenereren? Ik kan me voorstellen dat het proces dan gewoon niet voltooid is, maar dat gaat dan de volgende rit gewoon verder?
V60 Plugin-Hybrid 2013
Pure Limited nr 008 :-)

XC60 T8 2020
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Dat is wel een aardige, ik heb zelf geen ervaring met de PIH. Ik kan me voorstellen dat de auto softwarematig bepaalt dat de dieselmotor niet uit mag tijdens regenereren maar of dat zo is, dat kan een andere PIH rijder misschien wel zeggen. Het proces van regeneren begint met het inspuiten van extra diesel die niet verbrand wordt. Dit komt in het roetfilter en wordt pas daar verbrand. Als de motor uitgaat tijdens dat proces loop je de kans dat de extra diesel langs de cilinderwand loopt en zich met de olie mengt. Dat heeft verschillende negatieve invloeden (van wat minder smering tot aan "op hol slaande" motoren").
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

JoostV60 schreef: @ErikV70: Je zegt dat je moet proberen te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren. Nu rijdt ik een V60 PIH, dus heb ik daar niet altijd invloed op. Je zou kunnen zeggen dat ik hem tijdelijk op AWD zet om de diesel te laten draaien, maar normaliter valt de gewoon dieselmotor uit als ik hem niet nodig heb. En aangezien ik niet continu mijn verbruik in de gaten houd heb ik het ook niet altijd in de gaten als het regenereren begint.
Wat kan het gevolg zijn van een uitschakelende motor tijdens het regenereren? Ik kan me voorstellen dat het proces dan gewoon niet voltooid is, maar dat gaat dan de volgende rit gewoon verder?
De PIH-diesel slaat niet af tijdens regenereren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Edjereloaded
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20.10.2014 - 13:23
Locatie: Breda/Roosendaal

@Robbert-Jan,
Toevallig vorige week ook naar de garage geweest. Regelmatig rook ik de geur van een soort verbrand rubber bij de achterbanden. Kreeg een soort gelijk verhaal te horen bij de dealer.
Volvo V60 D4 Geartronic Volvo Ocean Race 01-2015
BMW 320 D
VW golf GTI
VW Jetta TDI
Ford Focus D
Ik ben van na de oorlog. Laten we dat zo houden.
Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Bij mij hebben ze een rubber slang vervangen, die niet helemaal afsloot. Daarna nergens meer last van.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

IkeV70 schreef:
JoostV60 schreef: @ErikV70: Je zegt dat je moet proberen te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren. Nu rijdt ik een V60 PIH, dus heb ik daar niet altijd invloed op. Je zou kunnen zeggen dat ik hem tijdelijk op AWD zet om de diesel te laten draaien, maar normaliter valt de gewoon dieselmotor uit als ik hem niet nodig heb. En aangezien ik niet continu mijn verbruik in de gaten houd heb ik het ook niet altijd in de gaten als het regenereren begint.
Wat kan het gevolg zijn van een uitschakelende motor tijdens het regenereren? Ik kan me voorstellen dat het proces dan gewoon niet voltooid is, maar dat gaat dan de volgende rit gewoon verder?
De PIH-diesel slaat niet af tijdens regenereren.
Alleen de standen Hybrid en Power werken nog tijdens het regenereren. De overige standen geven dan een foutmelding. Het is me wel eens overkomen dat de PIH na het regenereren niet meer terugvalt in de normale modus. Dan is uitzetten en aanzetten de enige optie.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vind het wel opvallend dat je verbruik zo hoog is tijdens het regenereren (1:3). Bij mijn vorige V70 (2005) merkte ik nog wel duidelijk aan het verbruik dat de regeneratie op gang was, bij mijn huidige (2008 2.4D) heb ik nog nooit gemerkt dat de auto aan het regenereren is, ook niet aan het verbruik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Heeft iemand een idee hoe lang het regenereren zou moeten duren. Vandeweek reed ik van Amsterdam naar Hoorn en kreeg het verbruik niet beter dan 1 op 15. Ook niet bij 80 km/uur. Pas na Hoorn gepasseerd te zijn kreeg ik weer een verbruik van 1 op 23 bij 80 km/uur. Dus het duurde al met al ruim 40 minuten.

Robbert-Jan
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het regeneratieproces kan inderdaad zo lang duren, het is een combinatie van vervuiling van het filter met de regeneratietijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Een andere indicator om te zien of het filter aan het regenereren is om, als de airco uit is, naar de verbruiksmeter te kijken als de auto afremt op de motor. Tijdens een regeneratieproces zal het verbruik ongunstiger zijn dan 1:99.9
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
Harry

V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
Honda NC750D Integra Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”