Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

marsman
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik had ook al gereageerd in het topic hieronder van Arnoud met zijn motorproblemen. Ik maak even een nieuw topic aan. Het lijkt er namelijk op dat Volvo serieuze problemen heeft met de EGR klep en cooler in de D4 motor. Ik lees het terug in het subforum bij de V40 en ook in dit Engels forum: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=221555 . Het lijkt een wijdverspreid probleem te zijn bij alle D4 motoren en daarom een apart topic waardig denk ik (helaas).

Sinds een paar dagen krijg ik de melding 'beperkt motorvermogen' met het fameuze schildpadje. In 1e instantie alleen als het start-stop systeem in werking trad, een dag of 2 later tijdens het rijden met de oranje melding 'Check'. Geen vermogensverlies of iets dergelijks gemerkt, maar ben uiteraard wel direct langs de dealer gereden. Die gaat de EGR klep vervangen plus een sensor (weet niet welke).

In het Engelse forum lees ik over een mogelijke recall. Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met dit euvel en of er iemand vanuit de Volvo-organisatie meeleest die kan zeggen wat er precies speelt en of er inderdaad een recall gaat komen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
Laatst gewijzigd door marsman op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

marsman schreef: Ik had ook al gereageerd in het topic hieronder van Arnoud met zijn motorproblemen. Ik maak even een nieuw topic aan. Het lijkt er namelijk op dat Volvo serieuze problemen heeft met de EGR klep en cooler in de D4 motor. Ik lees het terug in het subforum bij de V40 en ook in dit Engels forum: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=221555 . Het lijkt een wijdverspreid probleem te zijn bij alle D4 motoren en daarom een apart topic waardig denk ik (helaas).

Sinds een paar dagen krijg ik de melding 'beperkt motorvermogen' met het fameuze schildpadje. In 1e instantie alleen als het start-stop systeem in werking trad, een dag of 2 later tijdens het rijden met de oranje melding 'Check'. Geen vermogensverlies of iets dergelijks gemerkt, maar ben uiteraard wel direct langs de dealer gereden. Die gaat de EGR klep vervangen plus een sensor (weet niet welke).

In het Engelse forum lees ik over een mogelijke recall. Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met dit euvel en of er iemand vanuit de Volvo-organisatie meeleest die kan zeggen wat er precies speelt en of er inderdaad een recall gaat komen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
Ik had zo'n vermoeden. Een Vlaamse collega van me, met een V70 D4 heeft er ook af en toe last van.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
marsman
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Auto net weer opgehaald. 4 dagen bij dealer geweest. Die bevestigen idd dat veel auto's met kapotte EGR kleppen terugkomen. Ze hebben me de oude EGR klep laten zien. Ik was verbaasd over de zwarte aanslag die daar al opzat na 18.000 km rijden. Ze hebben hem vervangen door een nieuw type waarbij de wanden een andere coating hebben zodat ze hopen dat er minder aanslag op de klep blijf zitten. De EGR klep wordt geleverd door een toeleverancier. De dealer kon niet zeggen of er een recall gaat komen, hij hoopt van wel. Naast de EGR klep is de cooler en een temperatuursensor vervangen. Ik weet niet waartoe deze diende.

Nog even besproken hoe dit alles kan. Ik ben niet technisch maar begreep dat het vooral komt door de zeer arme afstelling van de motor om te voldoen aan de co2 emissieeisen. Regelmatig bij een warme motor goed doortrekken is zeker aan te raden. Verder is er weinig aan te doen.

Voor mij als leaserijder is dit alles natuurlijk vervelend, maar voor mensen die een Volvo met D4 motor prive gaan kopen (zeker tweedehands) gaat dit dus duidelijk iets zijn om goed te checken.

Ik meld me wel weer als het onverhoopt weer misgaat.
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Het zijn volgens mij Ford-blokken, maar ook de Volvo D5 blokken hebben problemen (maar wel na hogere kilometerstanden) en er zijn nog veel meer vooraanstaande merken die met egr-problemen kampen. Voor een definitief oplossing voor egr-troubles kun je bij Volvotune terecht. Heeft bij mij goed geholpen.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Het zijn zeker geen ford blokken, maar zijn door volvo zelf ontwikkeld. Forum staat vol met uitleg over de nieuwe blokken. Het advies van even stevig doorrijden is al aan veel mensen gegeven, maar het is denk ik ook van belang dat mensen weer eens luisteren naar het blok en kijken naar de toerenteller ipv de schakelindicator. Deze geeft regelmatig te vroeg aan dat je moet opschakelen. In het verbruik scheelt het weinig, en het is zeker niet bevorderlijk voor het blok.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

maurits01 schreef: Het zijn volgens mij Ford-blokken, maar ook de Volvo D5 blokken hebben problemen (maar wel na hogere kilometerstanden) en er zijn nog veel meer vooraanstaande merken die met egr-problemen kampen. Voor een definitief oplossing voor egr-troubles kun je bij Volvotune terecht. Heeft bij mij goed geholpen.
voor een motor die nog volledig in de garantie zit? lijkt mij een erg dom advies
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

@v50 r: correctie, klopt geen Ford, maar Volvo. Slip of the pen.
@oga244: nee, ik ben ervan uitgegaan dat garantie verlopen was. Nooit laten sleutelen door derden in garantieperiode.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de D4 4 cilinder is er vanaf eind 2013
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

volgens mij heeft elke motor met een EGR een keer een probleem vroeg, laat of continu. Ongeachte merk of type....
transporter_85
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01.03.2015 - 12:14
Locatie: Kortessem

Ben ik toch blij dat ik een 5 cil heb als ik die problemen zo allemaal hoor.
ik:
2014: 2011 Volvo V60 black sapphire Kinetic D3 (163pk 400Nm GT)
2013: 2013 Volvo V40 CC Black sapphire Momentum D2 (115pk man.)

2012: 2009 Volkswagen passat muisgrijs metallic 1.9 TDI BLUEmotion (105pk man.)
2012: 2011 Seat exeo grijs metallic 2.0 TDI (120pk man.)
2012: 2012 Skoda superb combi black magic 1.6TDI (105pk man.) 19" RS4 velgen onder
2011: 2011 Skoda superb black magic 1.6TDI greenline (105pk man.)
2007: 2003 volkswagen golf 4 Rabbit donker grijs 1.9TDI (101pk man.) Leerauto

Vriendin:
2013: 2013 Volvo V40 white solid R-Design D3 (150pk man.)
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

de eerste D4's hadden een software fout in de ECM waardoor het roetfilter en egr versneld vervuild raken
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ikzelf heb een V70 met een D4 uit 2014. Tot nu toe nog geen storing. Wel valt me zo nu en dan op, tijdens een rit op de snelweg, dat het lijkt alsof de motor wat inhoudt. Is dit een voorbode?
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Risrael schreef: Ikzelf heb een V70 met een D4 uit 2014. Tot nu toe nog geen storing. Wel valt me zo nu en dan op, tijdens een rit op de snelweg, dat het lijkt alsof de motor wat inhoudt. Is dit een voorbode?
Inhouden kan ook te maken hebben met het roetfilter, en Egr gaat met name kapot door vervuiling als je te langzaam rijdt met de auto, daarom laat hij ook een schilpadje zien als hij in noodloop gaat. ;)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Wat is er dan loos met het roetfilter? Ik zelf ben geneigd wat langer door te trekken in de versnellingen. Wellicht dat dat ervoor heeft gezorgd dat ik nog geen problemen heb met de egr klep. Ik zit nu op 37000 km.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
frisian1
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 15.04.2014 - 13:53

Volvo heeft zeker een probleem met die EGR kleppen.

Naar mijn bescheiden mening heeft het ook weinig met het gebruik te maken, de mijne gaf een storing 2 dagen nadat ik de auto had uitgelaten in Duitsland.
Inmiddels is de EGR klep vervangen en hebben er zich geen problemen meer voorgedaan.
Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Is die egr klep niet uit te schakelen of te sluiten?
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dan ga je iets illegaals doen. Afsluiten met een blindflens en softwarematig uitschakelen. Ja, is dus wel mogelijk, en nee, het is niet legaal (je zou problemen kunnen krijgen bij de APK)

laatste Volvo (960) verkocht
Volvooo50
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.05.2017 - 18:37

Dames en heren
Ik zelf ben gek op de Volvo althans de D5 heb k altijd gereden stuk of 7 allemaal een S80, dit keer een bomvolle S80 gekocht in 2015 ben de eerste eigenaar heb nooit de D4 gebruikt , de problemen begonnen al op 60...km een stukke EGR klep en EGR koeler door garantie vervangen, nou de auto staat nu op 321...km TAXi, en nu voor de 7e keer stuk gegaan pffff balen, ben na de dealer geweest SVALA in Zaandam en die verteld mij lachend ja u motorblok is dood nou meneer de hoofd monteur heb hiervoor Volvo’s gehad met een D5 waarbij ik zonder enig probleem 740...km heb gereden en nog zo verkocht, nou ben het zat geweest met de EGR en heb morgen een afspraak bij een tuning bedrijf waar de EGR klep softwarematig wordt dicht gegooid en verwijdert uit de ECU, heb het nagevraagd geen enkel probleem voor de APK en het is legaal ook. Maar voor mij nooit meer een D4 troep ding.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je de EGR van een D4 uitschakelt start de motor niet, die Zweden zijn niet gek...
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dan zijn hier toch de eerste bewijzen dat de nieuwe 4cyl dieselmotoren het niet zo lang zullen trekken als de oude 5 cyl motoren...zo zie je maar dat downsizing niet alleen maar positief is...
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”