Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Marcelbigsmile
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 23.12.2013 - 08:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik heb altijd gedacht dat het EGR systeem werkzaam is tijdens de opwarmfase van de motor en daarna niet meer.
Moet ik om het systeem minder te vervuilen dan flink doortrekken met een nog koude motor?En heeft het dan zin om eens flink door te blazen op de snelweg met warme motor.
Rij zelf een V60D4(2018) en merk alleen in de opwarmfase dat de motor wat inhoud alsof hij geknepen wordt.
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

EGR is tijdens de opwarmfase juist niet werkzaam, als de motor op temperatuur komt gaat de EGR bij deellast aan het werk. Het heeft geen invloed om flink door te blazen, want bij vollast gaat de ERG weer buiten werking. Lange stukken helpt wel want de vervuiling die de EGR veroorzaakt is natuurlijk minder als de motot volledig op temperatuur is een een gezonde hoeveelheid vermogen moet leveren.
Maar dit elimineert de vervuiling niet, maakt het alleen minder.

De moderne Volvo's hebben een begrenzing op het vermogen tijdens de opwarmfase om overmatige motorslijtage, of schade, te voorkomen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kees Jan schreef: 09.06.2020 - 20:47
Maar dit elimineert de vervuiling niet, maakt het alleen minder.
Helaas nog iets minder positief, lekker doorjakkeren zorgt er alleen voor dat er geen nieuw vuil aankoekt. Reeds vastzittend vuil wordt er helaas niet mee weggebrand. Er wordt niet voor niets extra brandstof in een roetfilter gespoten om de temperatuur omhoog te krijgen. :)
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Hoe zijn de meningen over toevoegingen aan de diesel die het dieselsysteem zouden schoonmaken?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Jelmer de Jong schreef: 09.06.2020 - 23:26
Kees Jan schreef: 09.06.2020 - 20:47
Maar dit elimineert de vervuiling niet, maakt het alleen minder.
Helaas nog iets minder positief, lekker doorjakkeren zorgt er alleen voor dat er geen nieuw vuil aankoekt. Reeds vastzittend vuil wordt er helaas niet mee weggebrand. Er wordt niet voor niets extra brandstof in een roetfilter gespoten om de temperatuur omhoog te krijgen. :)
IDD, lees regelmatig dat men schrijft dat men het EGR systeem wil "schoonblazen" door een snelle autobahnrit, dat is gelukkig onzin zou dit zo werken dan zouden er veel auto's in de fik vliegen. Mocht je de auto overigens heet genoeg laten afbranden verwacht ik overigens wel een reinigend effect op het egr deel wat na de brand nog over is
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Helaas nog iets minder positief, lekker doorjakkeren zorgt er alleen voor dat er geen nieuw vuil aankoekt. Reeds vastzittend vuil wordt er helaas niet mee weggebrand. Er wordt niet voor niets extra brandstof in een roetfilter gespoten om de temperatuur omhoog te krijgen.
Bedoelde ik ook, maar kwam taaltechnisch niet helemaal uit de verf.

Dit weekend proefrijden in een handgeschakelde 2,5 T, is wat minder fragiel. Kijk er naar uit.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb bij mij de EGR-koeler en de egr schoongemaakt. En nee de boel schoon blazen op de autobahn heeft geen zin. Demonteren en schoonmaken of vervangen (dit laatste is wel erg prijzig) en het inlaat kanaal schoongemaakt door middel van walnut blasting. Alles weer als nieuw.
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Oud draadje, maar ik keek vandaag na het zelf olie versen, in de foutcodes en kwam P04D900 tegen.
“Control loop EGR control at limit - flow too low”. P200900 (wervelklep) staat er al langer in.

Het is een 2016 v60 D4204T14 met 270k km. Dealer onderhouden, slangen mod heeft ie ooit gehad.

Heb helaas geen vida, wel icarsoft. Daarmee zie ik dat de klep de setpoints goed volgt.
Denk dat koeler vol begint te raken.

Op youtube zijn er filmpjes te vinden, waar handige mensen uit het oosten, de koeler schoon weken.
Kost een paar dagen zelf prutsen, maar lijkt me te doen. Wat raden jullie aan ?

1. Zelf eruithalen en schoonmaken
2. Van sloop een redelijk schone halen en die erin zetten
3. Naar Elst (of andere expert brengen) en gelijk uitschrijven
4 …

Naast koeler ook de pakkingen/klep en evt inlaatspruitstuk van sloop erin zetten ?
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb het bij mij al een paarkeer gedaan. Om de 60000km komt er wel weer een melding van te weinig flow.
De koeler heb ik toen schoongemaakt met aceton en met dasty ontvetter (de EGR was niet eens smerig.) Inlaatspruitstuk schoongemaakt en als laatste de inlaat kanalen schoongemaakt door middel van walnut blasting.
Nieuwe pakkingen gemonteerd en klaar weer.

Je kunt je koelvloeistof opvangen in een vuilniszak zodat je het weer kunt gebruiken.
Let wel even op dat het systeem goed ontlucht wordt.

Verder heb ik nog voornemens om de EGR dicht te laten zetten door de mannen in Elst.

Succes met de klus.
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Bedankt Speedyace. Goed te horen dat het te doen is.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”