D4 verliest koelvloeistof sinds vervangen distributieriem

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Vorig jaar was er een terugroepactie ivm het mogelijke vervormen van het inlaatspruitstuk voor de D4 motor, in maart is deze modificatie door de dealer uitgevoerd een slangenset en software update van de EGR.
Ik heb toen ook te horen gekregen dat het interval voor het vervangen van de distributie is verlaagd naar 150000km.
Dit heb ik twee maanden later laten uitvoeren door een ander gespecialiseerd autobedrijf voor Volvo. Toen begon de ellende, steeds meldingen van te weinig koelvloeistof, dop open en borrelen en weer op niveau enz. Ik was op vakantie en stond bijna stil in Duitsland met kokende motor.
Bij thuiskomst een schrijven in de bus van Volvo NL dat gebleken was dat deze klacht kon optreden na de EGR modificatie in combinatie met een leeg koelsysteem. De oplossing is een extra ontluchtingslang, auto uiteraard terug, slang geplaatst ontlucht en op druk getest door de dealer, paar dagen later weer melding te weinig vloeistof en een litertje mee gekregen. Dat litertje is ondertussen verdwenen en nog wel een paar litertjes, afgelopen vakantie steeds een beetje bijgevuld voor elke grote rit en ik raak ongeveer een liter op de 3000km kwijt.
Na wat ge-google kom ik op lekke koppakking of gescheurde cilinderwand...
Zou de koppakking defect zijn geraakt door het koelprobleem?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kan heel wel. Is in principe te controleren of het koelwater troebel/slurrie is.

Succes want dit is niet fijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Is de waterpomp ook vervangen bij de distributieriemwissel?
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Ja, die is ook vervangen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 10.09.2021 - 22:47 Ja, die is ook vervangen.
Jje zegt zelf al dat de ellende begon na de distributieriem vervanging, uitgevoerd door een specialist, niet de dealer dus.
Waarschijnlijk is het koelsysteem niet volgens de Volvo specificaties ontlucht na het vervangen van de waterpomp, en dat luistert best wel nauw bij deze motoren. Onjuist ontluchten kan ernstige motorschade als gevolg hebben.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Volvo geeft later aan per brief dat er een probleem ontstaat als het koelsysteem leeg is geweest na de 1e modificatie, er is een extra ontluchtingslang nodig. Ik heb dus een tijd met een niet goed functionerende koeling gereden.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja en dat komt dus met aan bijna zekerheid grenzende waarschijnlijkheid doordat de "specialist" deze brief niet heeft gehad en daardoor deze ontluchting niet heeft uitgevoerd.
Ik vrees dat je zwaar het spreekwoordelijke haas bent.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 10.09.2021 - 22:47 Ja, die is ook vervangen.
Dat is helemaal niet nodig bij de 1e distributieriemwissel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

DB200 schreef: 13.09.2021 - 22:47
Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 10.09.2021 - 22:47 Ja, die is ook vervangen.
Dat is helemaal niet nodig bij de 1e distributieriemwissel.
Ook dat nog, dat had me een boel ellende en kosten gescheeld.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

V480-S60 schreef: 13.09.2021 - 20:58 Ja en dat komt dus met aan bijna zekerheid grenzende waarschijnlijkheid doordat de "specialist" deze brief niet heeft gehad en daardoor deze ontluchting niet heeft uitgevoerd.
Ik vrees dat je zwaar het spreekwoordelijke haas bent.
Dat laatste is zeker zo :-(
Dat andere is wel kort door de bocht, die brief ontving ik een paar weken later toen ik op vakantie was.
Garagebedrijf kon hem niet goed ontluchten doordat er een extra slang geplaatst moest worden.
Dit was nog niet bekend toen mijn auto van een nieuwe distributie werd voorzien.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik neem aan dat de garage een beroeps aansprakelijkheid verzekering heeft......
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
parapiet
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.01.2016 - 09:00

Ik heb bijna hetzelfde probleem, ook onstaan ná de egr rep alleen is het natuurlijk niet te zeggen of het daardoor is gekomen:
Mijn XC 60 D4 uit 2014 heeft een storing met de koelvloeistof; tijdens het rijden krijg ik de melding koelvloeistof pijl laag stop de auto. Het feit wil dat de vloeistof niet meer terugstroomt naar de expansievat maar in de motor blijft. Wanneer de dop eraf gaat stroomt het weer terug in het vat tot normaal/max niveau. Bijvullen is niet nodig/staat op max.

De laatste dagen werkt de verwarming meer niet dan wel en wanneer ik 140+ rij komt de melding dat de motor te warm wordt.

De motor is 3 mnd terug onder druk gezet, er was toen geen lekkage te zien. Ik weet niet of er een extra ontluchting is geplaatst.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

parapiet schreef: 20.01.2022 - 05:25 Ik heb bijna hetzelfde probleem, ook onstaan ná de egr rep alleen is het natuurlijk niet te zeggen of het daardoor is gekomen:
Mijn XC 60 D4 uit 2014 heeft een storing met de koelvloeistof; tijdens het rijden krijg ik de melding koelvloeistof pijl laag stop de auto. Het feit wil dat de vloeistof niet meer terugstroomt naar de expansievat maar in de motor blijft. Wanneer de dop eraf gaat stroomt het weer terug in het vat tot normaal/max niveau. Bijvullen is niet nodig/staat op max.

De laatste dagen werkt de verwarming meer niet dan wel en wanneer ik 140+ rij komt de melding dat de motor te warm wordt.

De motor is 3 mnd terug onder druk gezet, er was toen geen lekkage te zien. Ik weet niet of er een extra ontluchting is geplaatst.
Het lijkt me dat er lucht in het systeem zit en dat er niet goed ontlucht is of niet goed ontlucht kan worden na de EGR-reparatie. De extra ontluchtingsslang zal er niet voor niets opgekomen zijn bij de TS.

In ieder geval niet te lang mee doorrijden; je hebt dus ergens in de motor een gedeelte dat niet optimaal gekoeld wordt en dat kan schade tot gevolg hebben. De lucht in het systeem wordt bij warme motor samengeperst (peil wordt te laag) en als je de dop losdraait zet de lucht weer uit en stroomt het tankje weer vol. Druktest laat dan ook niets zien, want er is geen lek.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”