Keyless entry XC60 uitschakelen

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
V70GT
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 13.12.2004 - 11:48

Hallo allen,
Bij mijn XC60 T5 Design MY2015 heb ik door mijn dealer de keyless entry laten uitschakelen. Kosten: nog geen € 100,00.
De kabelstekers naar de sensors/knoppen van de deuren - en achterklep zijn losgenomen.
Voortaan kan ik met de remote in de broekzak de portieren ontgrendelen en daarna de motor direct starten.
Geen time-out aanpassingen op de handzender (s), geen metalen blikje of shields. Blij mee.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Met de remote in de broekzak de portieren ontgrendelen is toch keyless entry, of begrijp ik het verkeerd?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ben juist heel blij met keyless en het risico dat ze er met mijn XC90 vandoor gaan middels het kopiëren van mijn keyless signaal is naar mijn afweging zo klein dat ik de voordelen zwaar vind opwegen tegen de nadelen.

@Ferrari: V70GT heeft volgens mij het keyless deel vwb de portieren (keyless entry) uit laten zetten door simpelweg de stekkers eruit te laten halen. Keyless start werkt dat dus nog wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

zo las ik het inderdaad ook, keyless entry werkt gewoon helemaal, alleen de deuren reageren niet meer.

Heb het op een vorige auto gehad, was er wel blij mee alleen was het steeds weer spannend of het zaakje wel op slot ging als je weg liep
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26999
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dus de portieren moeten met de afstandsbediening worden geopend.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@Wikky: Toevallig een Renault? Bij Volvo moet je je vinger op de sensor in de hendel leggen en dan gaat deze op slot, dat hoor en zie je dan.
Niets spannends aan.

Waar het risico van keyless in zit is dat kwaadwillenden het keyless signaal van je autosleutel kopiëren en verlengen naar de auto en zo je auto zonder sleutel of braakschade kunnen openen/meenemen. Deze manier van stelen heeft wel beperkingen: het werkt niet als de afstand tussen sleutel en ontvanger/verlenger te groot is of dat het signaal dusdanig wordt verstoord dat het niet bij de ontvanger/verlenger herkenbaar aankomt.
M.a.w. de mogelijkheid om de auto keyless te kunnen stelen is er alleen als de afstand auto/sleutel binnen een paar meter is en niet wordt verstoord. Wat volgens mij niet kan (en misschien dat ik dat verkeerd begrijp) is dat jij lekker op een terras zit, iemand je code uit de sleutel in je broekzak uitleest, naar de parkeerplaats loopt en daar de code transmit naar de auto.
Maatregelen die je kunt nemen is naast het onklaar maken van keyless entry zoals de TS heeft gedaan is de sleutel opbergen in een speciale hoes of stalen trommel/kast (laatste heb ik dus) of een nieuwe set met AB's waar een bewegingssensor in zit, geen beweging is geen code zenden is geen code kunnen verlengen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik heb mijn sleutel aan moeten laten passen, in opdracht van de verzekering. Mijn V40 heeft een nieuwwaarde van net boven de 50K en dan is het verplicht.
Mijn sleutels zijn voorzien van een keyprotector: https://www.keylessprotector.nl/service/about/ die de sleutel uitschakelt als deze niet in beweging is.
Bij deze firma heb ik ook de benodigde certificaten gekregen.
Het is dat ik ze voor de verzekering nodig heb, anders had ik het ook uit laten schakelen. Tevens zaten mijn sleutels al in een afgeschermd hoesje als ik de auto niet gebruikte, maar dat is voor de verzekering niet voldoende.
Er zit een heel groot nadeel aan deze ombouw:
Ik loop naar de auto en krijg hem gemakkelijk van het slot, dan ga ik zitten en zet de telefoon in de (actieve) Brodit houder. Je zit dan eventjes en inmiddels is de sleutel in de "slaapstand" en als ik dan wil starten, krijg ik de melding in het display: sleutel niet in auto...
Soms om echt gek van te worden, schudden aan de sleutel helpt dan meestal niet, trouwens dat ding zit in mijn zak en als je zit, haal je die niet gemakkelijk even uit je broekzak. En als ik hem dan toch eruit gehaald heb, stop ik hem maar gewoon in het contactslot (wat is het dan het nut van keyless-entry en keyless-start?)
Met dank (not) aan het slimme boevengilde!
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heb je ook gekeken naar de oplossing die Volvo hier zelf voor biedt, of een andere verzekeringsmij? Lijkt mij in ieder geval dat de tijd tussen wel/geen beweging wel heel krap staat afgesteld. Klinkt mij als een niet gebruikersvriendelijk oplossing.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

@Gouwe ik val net buiten de oplossing die Volvo voor hun nieuwere sleutels biedt. De verplichting voor zoiets geld bij bijna elke verzekerings maatschappij, bij auto's van 50K en hoger.
Dit heeft te maken met de anti diefstal verzekering. Ik heb een casco verzekering en deze anti diefstal als aanvulling erop. Of deze nu nog nodig is, betwijfel ik (auto is van oktober 2016), maar ik laat hem er liever op zitten.

Het is ook geen vriendelijke oplossing, maar er valt mee te leven. Meestal ben ik wel snel genoeg om de auto te starten ;)
Wat ook "leuk" was voordat ik die modificatie in de sleutels had; je komt met twee man naar de auto en ieder heeft een sleutel op zak, welke sleutel heeft dan de voorrang (rara :P )
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Juirre
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.12.2021 - 14:40

Iemand tip voor keysleutel hebben laten vallen en lag uitelkaar maar hij doet nu helemaal niks meer ben bang dat massa ontbreekt ofzo iets
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”