Zoals jullie in mijn intro kunnen lezen staat er zeer groot onderhoud voor de deur
Aangezien ik de koppeling/vliegwiel en distributie riem moet gaan doen was ik met de gedachten aan het spelen om het hele blok eruit te halen.
Het subframe laten zakken en via de toegangkelijke weg de bak eraf halen is ook veel werk..
Heeft iemand dit hier al eerder gedaan? Is ruimte om de motor makkelijk naar boven te tillen of moet de motorkap ervan af ? Of is het beter om het front te demonteren en naar voren te komen met de motor....
Tip / tricks en vooral foto's zijn heel erg welkom
2.0 D3 vliegwiel/koppeling -> motor eruit?
- jopie123
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40
Misschien is het als je het zelf gaat doen slim om even een werkplaatshandboek of haynes manual te kopen. Je zou ook in Vida kunnen kijken wat men adviseert, maar als je de motor wil verwijderen moet er natuurlijk heel veel losgekoppeld worden wat kan blijven zitten als je alleen de bak eraf haalt. Ik heb hetzelfde wel bij de 2.0d 4-cilinder gedaan, daarbij worden inderdaad allebei de ‘routes’ omschreven in Haynes.
De motorkap er vanaf halen heb je in een kwartiertje gepiept dus dat maakt het verschil niet .
De motorkap er vanaf halen heb je in een kwartiertje gepiept dus dat maakt het verschil niet .
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
Hetzelfde -> hele motor eruit ? Zo ja, front los of omhoog getakeld ?jopie123 schreef: ↑20.05.2021 - 17:58 Misschien is het als je het zelf gaat doen slim om even een werkplaatshandboek of haynes manual te kopen. Je zou ook in Vida kunnen kijken wat men adviseert, maar als je de motor wil verwijderen moet er natuurlijk heel veel losgekoppeld worden wat kan blijven zitten als je alleen de bak eraf haalt. Ik heb hetzelfde wel bij de 2.0d 4-cilinder gedaan, daarbij worden inderdaad allebei de ‘routes’ omschreven in Haynes.
De motorkap er vanaf halen heb je in een kwartiertje gepiept dus dat maakt het verschil niet .
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Als je dan toch aan de gedag gaat: EGR gelijk ook schoonmaken want je kunt Erdam eenvoudig bij
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
Ja en de inlaat ook even los ...staat op de planningV70/2.4D/2003 schreef: ↑21.05.2021 - 16:55 Als je dan toch aan de gedag gaat: EGR gelijk ook schoonmaken want je kunt Erdam eenvoudig bij
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Motor eruit is inderdaad wel makkelijker als je meerdere zaken wil aanpakken, maar zoals jopie123 al zegt zou ik eerst een werkplaatshandboek/Haynes kopen of Vida checken zodat je weet wat je te wachten staat. Daar zal ook wel in staan langs welke kant de motor eruit kan/moet.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- jopie123
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40
Als je het blok eruit wil halen gaat dat niet via de voorkant, maar aan het hijs oog naar boven tillen. Ik heb het gedaan door het blok te laten zitten en de bak te demonteren, dan maak je het blok wel los zodat je wat bewegingsvrijheid hebt. Heb je het weleens bij een andere auto gedaan?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
Heb je dit specifiek bij een XC60 gedaan of bij andere types? Pap is (gepensioneerd) automonteur en ik heb idd wel vaker blok eruit gehaald of een versnellingsbak losgehaald, we hebben zelf ook een motor takel en VIDA ter beschikking. Ik weet niet precies of ik met de hoogte goed wegkom met deze motortakel, omdat ik zelf ook airco kan vullen maakt het zo heel veel uit om de voorkant helemaal te demonteren. Ventilators moeten er volgens VIDA sowieso uit om de motor eruit te takelen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
huidige status ... na 3 uur weg zo goed als de voorkant eraf.. een dezer dagen verder om het blok helemaal vrij te krijgen en naar voren te halen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
- radiateuren verwijderd
- elec installatie zo goed als los
- DPF los van uitlaat
to do:
- brandstofleidingen
- motorsteunen
- aandrijfassen
- eruit takelen
- elec installatie zo goed als los
- DPF los van uitlaat
to do:
- brandstofleidingen
- motorsteunen
- aandrijfassen
- eruit takelen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Lekker bezig!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
Motor is eruit en distributie set erop ...vet liep al uit de lagers en de krukas keering / nokkenas keering waren ook al aan het zweten!
Maandag verder aan de bak zijde ...
Maandag verder aan de bak zijde ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Gaaf om te zien en leuk dat je dat post!
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- )()()st
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
- Locatie: Zuid Limburg
Lekker bezig!!!
Soms.... missen we het wel
Soms.... missen we het wel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
waarschuwing... EGR van deze types kunnen heel erg vies zijn! zie foto's.... 50% dicht geslipt.. uren bezig geweest om alles schoon te maken (slangen / EGR / inlaatspruitstuk / inlaat cil kop ), 1 kg vuil eruit gehaald. Ik heb het vaker vuil gezien, maar zo erg nog nooit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
tussenstand vervangen:
- SKF set compleet
- nokkenas dichting
- krukas dichting d riem zijde
- aandrijfas dichtingen L+R
To do:
- koppeling & vliegwiel
- brandplaatjes injector
- krukas dichting bak zijde
- AC condensator
- motorsteun bakzijde
- olie bak
- all filters
terugmonteren en vloeistoffen / airco vullen ... morgen vrij genomen om de klus te klaren
- SKF set compleet
- nokkenas dichting
- krukas dichting d riem zijde
- aandrijfas dichtingen L+R
To do:
- koppeling & vliegwiel
- brandplaatjes injector
- krukas dichting bak zijde
- AC condensator
- motorsteun bakzijde
- olie bak
- all filters
terugmonteren en vloeistoffen / airco vullen ... morgen vrij genomen om de klus te klaren
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Goed gewerkt en wat een vuiligheid! Hoeveel km heeft de auto gereden?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ah, ok. Dat is al een respectabele km-stand en zeker met de EGR-klep in bedrijf.
EGR-klep dichtzetten voorkomt een hoop ellende met vervuiling.
EGR-klep dichtzetten voorkomt een hoop ellende met vervuiling.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999