Handschakel bevriest

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

Hai Leden,

Ik heb een vreemd probleempje.
Volvo XC60 eind 2014 begin 2015 model (diesel)
De handbak bevriest, met dit weer.
Kan dan de auto niet uit versnelling 1 halen, moet eerst 15minuten wachten met motor aan, dan kan ik hem uit versnelling halen.
Kan wel rijden op versnelling 1, maar zodra ik wil gaan schakelen gaat dit niet, pas na ongeveer 15minuten.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Sathumax, als ik het goed lees heb je problemen met je achterste remschijven/blokken, de accu en nu dit. Of de eerder genoemde problemen zijn opgelost weet ik niet, er is geen reactie van je op de gegeven antwoorden maar ik hoop voor je van wel.
Het is maar een suggestie, maar met dit soort problemen in korte tijd denk ik dat je er verstandig aan doet de hele auto eens een goede check te geven en/of storingen te laten uitlezen bij de dealer.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

1zilvergrijs schreef: 08.02.2021 - 02:04 Sathumax, als ik het goed lees heb je problemen met je achterste remschijven/blokken, de accu en nu dit. Of de eerder genoemde problemen zijn opgelost weet ik niet, er is geen reactie van je op de gegeven antwoorden maar ik hoop voor je van wel.
Het is maar een suggestie, maar met dit soort problemen in korte tijd denk ik dat je er verstandig aan doet de hele auto eens een goede check te geven en/of storingen te laten uitlezen bij de dealer.
Auto is net APK gekeurd en een beurt gehad, bij een volvo dealer. Dealer heeft geen problemen ondervonden. Toch heb ik elke dag met dit weer last van, zodra het in de + is heb ik nergens last van.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Dank je voor je antwoorden. Toch zou ik teruggaan naar de dealer, zeker als de auto net een beurt heeft gehad. Vraag een leenauto en laat de auto een nacht bij de dealer staan, buiten, het is nu koud genoeg! Dan kunnen zij het zelf ondervinden, bij voorkeur met jou erbij zodat ze pas gaan rijden als je er bent. Of wellicht is deze dealer niet zo secuur en klantvriendelijk? Dan op naar een andere goede dealer! Hier op het forum genoeg reviews van dealers.
Ik heb zelf een automaat, het enige wat ik weet is dat er veel elektronica achter zit die de boel regelt, zo is er bij de automaat bij koude in het begin veel slip en lijkt het alsof er de eerste paar km geen gang in komt. Misschien dat er bij de handgeschakelde versie toch ook wat elektronisch wordt afgeregeld, maar ik weet dat niet. Succes met het probleem!
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Als ik het allemaal goed heb worden handgeschakelde bakken tegenwoordig toch altijd met kabels bediend?
Kan hier niet hetzelfde optreden als bij de good old fietsenrem? Scheur in de mantel van de kabel, (regen)water erin en vervolgens vastvriezen.
Als de kabel door de motorwarmte is ontdooid lukt het schakelen weer.
Het is maar een gedachtegang, misschien heb je er wat aan.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Over dat bevriezen lees ik weinig op internet. Maar als blijkt dat na enige tijd met draaiende motor de versnellingen wel ingelegd kunnen worden zou de bakolie wel eens te dik kunnen zijn. En als dat waar blijkt te zijn moet daar misschien nieuwe olie in. Gewoon olie met een viscositeit van 75W90. Mits goed gekeurd door Volvo natuurlijk ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar de bakolie warmt amper tot niet op doordat je stil staat met draaiende motor, ik zou ook haast gokken dat ergens in het (kabel)mechaniek vast zit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Wat nog wel eens helpt is even de auto in zijn achteruit te zetten of even van zijn 2 naar 3 en dan weer even de 1ste versnelling weer proberen.
De synchromeshringen blijven vaker plakken met dit koude weer.
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

Dank allen voor input: ga morgen de dealer voorstel doen van deze 2 mogelijkheden
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Ik zie toevallig op Facebook net een item van Carrec waar een C30 hetzelfde heeft; na een kwartier is ie wel weer te bedienen.
Daar wordt gesproken over de schakelkabels, het mechaniek op de bak functioneerde gewoon.

https://fb.watch/3Ce1Gi-9zs/
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

)()()st schreef: 12.02.2021 - 14:16 Ik zie toevallig op Facebook net een item van Carrec waar een C30 hetzelfde heeft; na een kwartier is ie wel weer te bedienen.
Daar wordt gesproken over de schakelkabels, het mechaniek op de bak functioneerde gewoon.

https://fb.watch/3Ce1Gi-9zs/
dank hiervoor: idd, dit probleem heb ik.
Davy_Be
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.09.2020 - 16:14
Locatie: België

Ik ervaar hetzelfde als het goed gevroren heeft. Ik geef dan wat extra kracht op de pook en dan lukt wel. Het eerste kwartier voel je wel dat er meer weerstand is bij het schakelen. En aan de olie van de versnellingsbak ligt het ook niet want deze is recent vervangen geweest en probleem is er nog steeds
XC60 D3 Summum MY15
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

Davy_Be schreef: 04.04.2021 - 19:06 Ik ervaar hetzelfde als het goed gevroren heeft. Ik geef dan wat extra kracht op de pook en dan lukt wel. Het eerste kwartier voel je wel dat er meer weerstand is bij het schakelen. En aan de olie van de versnellingsbak ligt het ook niet want deze is recent vervangen geweest en probleem is er nog steeds
Blijf bij jou af en toe de koppeling hangen?
sinds wanneer heb je dit?
Davy_Be
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.09.2020 - 16:14
Locatie: België

Oops veel te late reactie, ik had het rond de 110000km, was uiteindelijk de hydraulische pomp van het koppelingspedaal, 800€ Herstelling
XC60 D3 Summum MY15
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”