Battery Low...

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
thommy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.05.2013 - 23:13

Hoi,
Ik heb een XC60 136pk Diesel Start/Stop van 2013 , amper 70.000 km (dus staat redelijk veel stil)

Sinds enkele weken krijg ik de melding dat de batterijspanning laag is. Dan maar aan de CTEK batterijlader en na een uurtje ofzo geeft deze aan dat de batterij volledig opgeladen is.
Zal dus wel zo zijn want de melding in het dashboard is ook weg.

Echter na een dagje stilstaan heb ik steeds weer de melding dat de spanning laag is. Even de dopjes van (deze onderhoudsvrije) batterij opgeschroefd en ja...de vloeistof in de 6 compartimenten was een beetje aan de lage kant. Even wat bijvullen tot aan de merktekens (gedemineraliseerd water) en dan alles weer dichtschroeven...

Opladen dan maar weer...maar hetzelfde resultaat...binnen relatief korte tijd is de accu weer 100% geladen maar na een 24 uur weer de melding van de lage spannig.
Even de Fluke erbij genomen en de spanning gemeten wanneer de melding er is van lage batterijspanning. Tot mijn verbazing gaf de meting een voltage van 12,57V
Dat is toch echt geen lage spanning dacht ik? Volgens de tabellen is een spanning van een 12V batterij bij 12,57V nog voor 80% geladen????

Dus de vraag, een nieuwe accu bestellen of gewoon deze melding negeren?

O ja, het betreft een AGM accu 70Ah/760A , dus een start/stop ( nog steeds de originele sinds 2013)

Grts
OnnoJ

Wat is de letterlijke melding? Accuspanning of batterijspanning?

Betreft de melding wellicht de batterij van de afstandsbediening?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”