Info t.b.v. aanschaf XC60 gezocht

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn1974
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hallo,

Over een paar maanden gaan wij samenwonen en verkoop ik mijn huidige woning.
De overwaarde die daaruit voort komt mag ik gebruiken om een auto te kopen die anders onbereikbaar zou zijn voor me.
Ik wil heel graag een XC60, T6, automaat, en bij voorkeur een R-Design in een lichte kleur (b.v. wit, champagne of zilvergrijs)
Ik wil wel het Phase II model (heet dat bij deze ook zo?), dus vanaf 2015 als ik het goed heb.

Makkelijke zoektocht zou je denken, echter is dit ook een populair import model, en dan worden dus oudere modellen op een jonger kenteken gezet, dat maakt het wel lastiger.
Wie kan de duidelijke externe en of interieur verschillen aangeven tussen de oude en nieuwe versie XC60?
Ik kom niet verder dan dat de nieuwe dagrijverlichting heeft in de voorbumper, en de oude niet...
Met Google kom ik er niet want daar loopt alles door elkaar.
Alvast bedankt,

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De Phase II XC60 is er vanaf MY 2014.
Het meest in het oog springend verschil is inderdaad de Grill. De phase I tot (circa juni 2013) heeft een "kleinere" grill met daarnaast de schuin/verticaal staande dagrijverlichting. De Phase II (vanaf circa juni 2013) heeft een grotere grill en elders geplaatste dagrijverlichting.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
PHS
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 30.07.2019 - 16:07

Martijn1974 schreef: 22.12.2019 - 12:00 Hallo,

Over een paar maanden gaan wij samenwonen en verkoop ik mijn huidige woning.
De overwaarde die daaruit voort komt mag ik gebruiken om een auto te kopen die anders onbereikbaar zou zijn voor me.
Ik wil heel graag een XC60, T6, automaat, en bij voorkeur een R-Design in een lichte kleur (b.v. wit, champagne of zilvergrijs)
Ik wil wel het Phase II model (heet dat bij deze ook zo?), dus vanaf 2015 als ik het goed heb.

Makkelijke zoektocht zou je denken, echter is dit ook een populair import model, en dan worden dus oudere modellen op een jonger kenteken gezet, dat maakt het wel lastiger.
Wie kan de duidelijke externe en of interieur verschillen aangeven tussen de oude en nieuwe versie XC60?
Ik kom niet verder dan dat de nieuwe dagrijverlichting heeft in de voorbumper, en de oude niet...
Met Google kom ik er niet want daar loopt alles door elkaar.
Alvast bedankt,

mvg,
Martijn.
De Phase 2 T6 is er in 6 cilinder (altijd AWD) en 4 cilinder (FWD of AWD). Beide motoren iets meer dan 300pk. De 3 liter R design 330pk of zo.
Ik dacht dat de 3 liter er in 2015 uit is gegaan.

Jij zoekt dus de 6 cilinder 3 liter met 330pk.

Ik heb de 2014 T6 FWD (dus 2 liter met compressor en turbo) met o.a. de nieuwe neus.
Vanaf MJ2014 is de 2 liter automaat (weer) een Geartronic koppelomvormer met 8 trappen (van Aisin Warner dacht ik) ipv de Ford Powershift dubbele koppeling met 6 verzetten.
Van de 6 cilinder weet ik het niet. Ik dacht 6 traps Geartronic..

Ik vind de 6 cilinder lekkerder klinken met het gaspedaal wat dieper ingetrapt.
Qua prestatie maakt het niks uit.
Qua geluidsniveau in de cabine ook niet.
De 4 cilinder is aanzienlijk zuiniger, mocht dat van belang zijn.
De 6 cilinder is bewezen goed. De 4 cilinder lijkt ook wel goed maar ik ken ze nog niet met 200dkm+
De 6 cilinder heeft altijd AWD. Als verbruik toch al geen thema is, is AWD altijd fijn.

Meest kenmerkend uiterlijk verschil zijn idd de ledstrips zoals te zien in de link door @OnnoJ geplaatst.

Ga altijd rijden in de verschillende uitvoeringen.

Dit is wat de NL Topgear mensen vinden van "mijn" uitvoering (helemaal identiek aan die in 't verslag :) ): https://topgear.nl/autotests/volvo-xc60 ... onic-2013/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de phase II 2.0 (VEA)T6 bestaat ook als een FWD, die kan zijn vermogen erg slecht kwijt
Gebruikersavatar
Martijn1974
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dank jullie wel voor alle info en linkjes.
Erg interessant om te lezen/kijken.

Ik wist niet dat er een 330PK variant was, de R-Design die ik gezien heb had 305PK... maar nu twijfel ik of dat dan wel echt een 'R' was. Niet elke advertentie is even duidelijk of eerlijk.
Ik zoek een T6 om lekker mee te kunnen komen in het verkeer :whistle: AWD is ook heel welkom onder dit motto hahaha.
En qua verbruik, tja... Wie mooi wil rijden mag best een beetje portemonnee lijden, toch?! Ik heb in ieder geval goedkeuring van de vrouw.
En het liefst een R-design omdat ik die exterieur echt wel heel mooi vind.

Ik ben vrachtwagenchauffeur en zie overdag zat XC60's rijden. Ik begin al een beetje makkelijker het onderscheid te zien tussen Phase I en Phase II. De voorkant is makkelijk nu, gelet op de DRL's.

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Gebruikersavatar
Ruud Berk
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 26.12.2019 - 11:40
Locatie: Loosdrecht

Hi Martijn , als je nog wat paardjes extra zoekt kun je hem ook nog laten chippen ;) Ik heb de T6 305 pk variant en die is in de sportstand echt wel serieus snel... Als dat niet vlot genoeg is voor kan je hem laten chippen tot 340 pk en 500 nm, dan rij je altijd in de sportstand ...grijns .
Hij schijnt dan ook nog zuiniger te lopen ..maar daar geloof ik weinig van ;)
Hier wat plaatjes van mijn T6 , die heb ik sinds December 2019 is een USA import auto
mvgr Ruud
volvo 1.jpg
volvo 2.jpg
volvo 7.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T6 AWD Black/Black USA Import ( eerder V60 D4, V50 2.0 , V40 1.8 , 343 1,7 )
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Martijn1974 schreef: 22.01.2020 - 18:25
Ik wist niet dat er een 330PK variant was, de R-Design die ik gezien heb had 305PK... maar nu twijfel ik of dat dan wel echt een 'R' was. Niet elke advertentie is even duidelijk of eerlijk.
R-design zegt helemaal niets over motorisering of vermogen, het is puur een uitrustingsniveau en ook leverbaar op andere motoren dan de T6. Qua vermogen zit een phaseII T6 af fabriek altijd op 305pk. Alleen via tuning van bijvoorbeeld Polestar is die waarde op te krikken.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”