Lekkage panorama dak xc60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
jobra69
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.05.2018 - 22:05

Mijn XC60 (2016) is een goede ruil na dik vijf jaar in een v70 te hebben rondgereden.
Dit voorjaar ,nA een hevige regenbui had ik een beetje lekkage aan mijn panorama dak. Dak open gemaakt en de afvoer nogmaals goed schoon gemaakt. Probleem leek verholpen.

Tot dit na jaar, zelfde verhaal. Maar zo ernstig dat er veel water binnen kwam en zelfs de dakmotor beschadigd raakte. Dit kreeg ik zelf niet op gelost. Dan toch maar naar mijn Volvo expert.

De conclusie. De waterafvoer in de raam stijl heeft aan de onderzijde een kruisvormige vernauwing die stof, berkenzaadjes ophopen en daarmee de water afvoer verstoppen.

Oplossing was de kruisvormige vernauwing afknippen. De garage gaf aan dat dit ook een aanbevolen actie van Volvo zelf is.

Kostbare reparatie van 550 euro voor een nieuw schuifdak motor (deze zit achter de binnenverlichting bij binnen spiegel). Met wat ik er nu van weet lijkt het op een ontwerpfout van Volvo. Herkent iemand dit probleem?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

die afvoer is iets waar een goede garage naar kijkt, even doorblazen bij tijd en wijlen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
PHS
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 30.07.2019 - 16:07

jobra69 schreef: 28.11.2019 - 23:23 Mijn XC60 (2016) is een goede ruil na dik vijf jaar in een v70 te hebben rondgereden.
Dit voorjaar ,nA een hevige regenbui had ik een beetje lekkage aan mijn panorama dak. Dak open gemaakt en de afvoer nogmaals goed schoon gemaakt. Probleem leek verholpen.

Tot dit na jaar, zelfde verhaal. Maar zo ernstig dat er veel water binnen kwam en zelfs de dakmotor beschadigd raakte. Dit kreeg ik zelf niet op gelost. Dan toch maar naar mijn Volvo expert.

De conclusie. De waterafvoer in de raam stijl heeft aan de onderzijde een kruisvormige vernauwing die stof, berkenzaadjes ophopen en daarmee de water afvoer verstoppen.

Oplossing was de kruisvormige vernauwing afknippen. De garage gaf aan dat dit ook een aanbevolen actie van Volvo zelf is.

Kostbare reparatie van 550 euro voor een nieuw schuifdak motor (deze zit achter de binnenverlichting bij binnen spiegel). Met wat ik er nu van weet lijkt het op een ontwerpfout van Volvo. Herkent iemand dit probleem?
Dat is idd een kostbaar akkefietje....

Zou je voor mij een een overzichts- en detailfoto willen maken, zodat ik eens kan kijken bij het open dak van mijn XC60?
ReneStans1159
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.11.2023 - 15:48

Volvo xc 60 uit 2018 diesel automaat met panorama dak.Geen vocht en geen water binnen gezien.Tijdens een kort ritje diversen waarschuwingen,Konden op het laatst zelfs de motor niet meer uitschakelen.
Auto naar dealer via een vervoerder.Probleem werd veroorzaakt door water van uit dak volgens hun Kosten €2000.Vraag??Hoe te voorkomen en is qua kosten nog iets te verhalen
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

ReneStans1159 schreef: 29.11.2023 - 17:31 Volvo xc 60 uit 2018 diesel automaat met panorama dak.Geen vocht en geen water binnen gezien.Tijdens een kort ritje diversen waarschuwingen,Konden op het laatst zelfs de motor niet meer uitschakelen.
Auto naar dealer via een vervoerder.Probleem werd veroorzaakt door water van uit dak volgens hun Kosten €2000.Vraag??Hoe te voorkomen en is qua kosten nog iets te verhalen
Je bent niet heel erg duidelijk in je vraagstelling vrees ik....Geen water en toch waarschuwingen. Wat voor waarschuwingen precies? En waar zit het (water)probleem precies?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
ReneStans1159
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.11.2023 - 15:48

Wij hebben geen water of vocht gezien en of gevoeld op de vloer en onder de matten.Dus hoe dit te ontdekken en vooral te voorkomen
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Daarom: wáár zat het (blijkbaar vocht-)probleem dan precies?

Bij mij was het glashelder waar de lekkage vandaan kwam: de afvoer van het dak, zoals bij bijna iedereen. Water stond onder de vloermat. Als dat het is, is het niet echt te verhelpen. Regelmatig even doorspoelen en vooral bij iedere beurt de garage even laten nakijken.
Als jouw probleem onder de motorkap was, dan kan het ook de airco zijn.

Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”