Olieniveau motor stijgt van XC60 D3 AWD 05/2011

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Frank ds
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.10.2019 - 22:05

Dag, eind augustus melding gekregen van motorstoring, na nazicht was het olieniveau van de motor veel te hoog. We hebben de olie afgelaten en 5L olie opgedaan in plaats van 5,9L, minimum oliepeil. Nu, een maand later stellen we terug vast dat het olieniveau aan het stijgen is? Oliepeil staat nu al op 3/4. Kan het zijn dat er diesel via de krukas in de motor komt? Bij het aansluiten van de computer kan je per cilinder het toerental zien, deze van cilinder 1, geeft 0 tr/min aan? De 4 andere cilinders geven wel toerental aan. Motor draait nochtans stabiel, geen onregelmatigheden.
Heeft iemand dit ook al voorgehad? Alvast bedankt voor meer info.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou er gauw mee naar een dealer gaan. Stijgend oliepeil wijst op een (koelwater?) lekkage naar het carter. Een cilinder die niet mee lijkt te doen is sowieso niet goed.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

rij je veel korte stukjes?
soms gebeurt het dat een auto wil gaan regenereren, maar als dat iedere keer afgebroken wordt omdat je de motor weer uitzet. Bij het regenereren wordt er extra diesel ingespoten, maar omdat het process afgebroken wordt komt een deel deze diesel soms ook in de olie terecht.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Als het oliepijl stijgt dan wordt er iets toegevoegd en dat is dus helemaal verkeerd. Inderdaad heel snel naar de dealer gaan om deze storing te laten vaststellen.
Je kan de olie pijl stok er even uithalen en buiten de auto een vlammetje er onder houden. Knettert de olie op de stok dan zit er water in de olie.
Ook wat reeds geschreven is dat het ook een regeneratie proces is.
Ik weet niet op jij alleen korte afstanden aflegt, ook dat kan een oorzaak zijn.
In ieder geval niet zo blijven door rijden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Idd wat Haasje al zegt kan hier mee te maken hebben of als het DPF (roetfilter) vol raakt gaat de auto meer regenereren met als gevolg dat er te veel diesel bij de olie komt en hierdoor het oliepijl gaat stijgen.
Het gevolg hiervan is dan weer, dat je olie te schraal wordt en je nokkenas als eerste zal gaan slijten.
Ik zou even het DPF laten checken. Mocht deze richting de 27/30 gram zitten qua volume, dan moet je kijken of deze nog een noodregeneratie kan ondergaan bij de garage zodat hij weer schoon is.
En anders laten reinigen en in het ergste en duurste geval een nieuwe monteren.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Dit is een probleem dat ik ook heb voor gehad.
Meestal als je kleine ritten doet.
Het gaat om roetfilter problemen waarbij diesel in de olie terecht komt.
Frank ds
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.10.2019 - 22:05

Ik rij inderdaad veel korte afstanden, naar het werk is 10KM. Ik laat de roetfilter ook eens controleren. Alvast bedankt voor de respons, ik hou jullie verder op de hoogte.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Je kunt ook met enige regelmaat een flink stuk gaan rijden en een gedeelte daarvan op hogere toeren, boven 2500 dacht ik. Daarmee roep je het regeneratie proces op.

Maar als 1ste even bij de dealer langs om e.a. te checken / uit te sluiten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Frits V70 schreef: Je kunt ook met enige regelmaat een flink stuk gaan rijden en een gedeelte daarvan op hogere toeren, boven 2500 dacht ik. Daarmee roep je het regeneratie proces op.

Maar als 1ste even bij de dealer langs om e.a. te checken / uit te sluiten.
Dit was mij ook aangeraden , het was zo absurd geworden dat ik elke zondag 100 km doelloos rond reed om dat probleem maar niet te hebben.
Bij mij heeft het niets uitgehaald , uiteindelijk stelde de Volvo dealer voor , of elke 3 maand olie af te tappen :sick: , of de wagen terug te nemen . (Ik had amper 10000 km)
Dat eerste zagen we echt niet zitten , we hebben de wagen terug gebracht en een nieuwe gekocht , mits een kleine opleg. In mijn geval nooit geen diesel meer.
Iemand die veel kilometers per jaar rijd daar telt dit natuurlijk niet . Maar als je alleen kleine afstanden en minder dan 15000 kilometer per jaar doet , dan is een diesel echt afgeraden , indien nieuwere modellen met roetfilter.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Dan komt de vraag boven: Waarom in eerste instantie een diesel gekocht??
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Heb altijd Diesels gehad , maar zonder roetfilters, daarvoor had je die problemen niet.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik rij inderdaad veel korte afstanden, naar het werk is 10KM.
Tijd voor een elektrische fiets. Sinds mijn vrouw een elektrische fiets heeft, staat haar auto, die veelal voor korte afstanden wordt gebruikt, bijzonder vaak stil.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
luch
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.12.2017 - 18:32

Heb al meerdere malen zelfde probleem gehad, de Volvo XC 60 D3 dateert van mei 2016.
Volgende week terug naar garage wegens te hoge oliepeil, laatste maal was Juli 2019.
Rij dus ook meestal korte afstanden, begin deze maand nog 300 tal km autoweg gedaan, maar dit heeft blijkbaar geen invloed .
Spijtig van dit roetfilter probleem want vindt het nog altijd geweldige wagen.
Gebruikersavatar
Johnoetgellik
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 08.06.2019 - 09:32
Locatie: Lanaken (B)

Ook ik heb voorgenoemde problemen gehad: olie afgelaten en weer de juiste hoeveelheid gevuld, daarna geen foutmelding meer gehad.
tip: bij korte afstanden zeker niet in eco-stand gaan rijden en dit alleen doen bij lange (autobahn)ritten.
  • Opel Kadett D 1.6SR
    Peugeot 205 GTI 1.9
    Opel Corsa 1.4 16v
    Ford focus station 1.8 D
    BMW X3 e83 2.0D
    Fiat 500
    Volvo XC60 '16 2.0 D4 235hp
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ach zo een drama is het nu ook weer niet, onze C70 heeft sinds 2011 net 100.000km gelopen, woon/werk is 17km en in al die jaren nog nooit een probleem met roetfilter of oliepeil gehad.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Jens352
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27

Frits V70 schreef: 13.10.2019 - 12:44 Je kunt ook met enige regelmaat een flink stuk gaan rijden en een gedeelte daarvan op hogere toeren, boven 2500 dacht ik. Daarmee roep je het regeneratie proces op.
De DPF-regeneratie begint alleen als er voldoende roet is verzameld in het DPF-filter (24-26 g). Zodra deze drempel is bereikt, begint de regeneratie onmiddellijk, zelfs bij langzaam rijden (motortemperatuur moet hoger zijn dan 60 C). Gemakkelijk te observeren op een smartphone (Car Scanner Elm Obd2-app).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Interessant die app. Hoe werkt dat? Of kan dit alleen met nieuwere Volvo's? Die van mij is van 2014.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jens352
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27

Frits V70 schreef: 19.04.2020 - 13:25 Interessant die app. Hoe werkt dat? Of kan dit alleen met nieuwere Volvo's? Die van mij is van 2014.
U heeft een ELM327 Bluetooth-adapter nodig (iphone heeft BT 4.0 nodig).
Ja, je ziet roet in het DPF-filter in je auto. Kies het juiste profiel:
2008+: 5-cilindermotoren
2014+ VEA: 4 cilinder VEA-motoren (+app toont oliepeil in VEA!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”